Besegra din rädsla vid träning

Rädsla vid träning.

För att få tillbaka gamla skador. För att belasta fel efter en graviditet, för att stressa kroppen efter utbrändhet, för överträning, för att göra något du aldrig testat förut eller för smärtan i sig när du tar i. Är det något du känner igen?

Jag blir fegare och fegare ju äldre jag blir, vilket säkert är naturligt då kroppen blir mindre mjuk och rörlig. Även olika fysiska skador, graviditeter, magoperationen, ortorexi, på gränsen till utbrändhet och prestationsångest, har gjort mig rädd att träna för hårt. Men även livet runt omkring och dagsform påverkar modet. Nu på semestern – utvilad, avstressad och full av energi vågar jag ta i vid träningen igen. Känner mig inte lika skör och vet att jag har alla möjligheter i världen att återhämta mig efter varje pass. Så himla roligt!

Det var länge sen jag verkligen tog i allt vad jag har som nu. Vågar mig på att utmana med allt tyngre vikter och övningar, men inte bara det. Jag hafsar inte bara igenom mina pass bara för det mentala välbefinnandet, mitt största behov i den ofta hektiska vardagen, utan tar mig tid att träna målinriktat.

Jobbar med fullt rörelseutslag och fokus, vilket är lättare utan stress och huvudet fullt av kom-ihåg-listor. Här från ett pass på Jormgymmet tidigare i veckan.


Jag vågar mig på ”nya” övningar och redskap. Som front squat med gummiband runt benen för att lättare komma ihåg att pressa ut knäna, koppla på sätet och utåtrotatorerna i höften – bra prehab för mitt hopparknä.


Vågar öka vikterna igen, steg för steg. Som i marklyft. Nu är jag snart uppe i samma vikter som när jag var som starkast. En av alla powerövningar jag gillar eftersom den är så heltäckande och ger mycket till all annan träning. Även hip thrust (bild ovan) klarar jag med tunga vikter igen, liksom fria dips. Det har jag inte vågat göra efter axelskadan, men nu klarar jag det smärtfritt.

Det är coolt hur tydligt kroppen visar vikten av att ta hand om dig. Hur mycket det mentala spelar in för att hålla dig stark och skadefri. För stor belastning med stress och press påverkar inte bara hur vi mår psykiskt, utan kan även ge fysiska skador och sämre träningsresultat.

Och tvärtom. När basbehoven är tillfredsställda och du vågar ta klivet utanför din bekvämlighetszoon på ett område, är det lättare att våga även på andra plan. Mod föder mod. Styrka föder styrka..

Besegra din rädsla vid träning

  1. Se till att du står på en stabil grund med tillfredsställda basbehov av sömn, mat, kärlek och så lite stress du kan.
  2. Komplettera med fakta om det du vill göra, vilket ökar tryggheten. Och börja lätt! En ny övning kan du t.ex. bana in utan vikter. Försök ha tålamod!
  3. Möt utmaningarna med nyfikenhet istället för prestationspress. Som motionär måste du INGET! Alla mål ska vara för DIN skull och som nybörjare är varje gång du testar personligt världsrekord.
  4. Din kropp klarar så otroligt mycket mer än du tror. Våga lita på det! Lägg upp en långsiktig plan mot dina mål så anpassar den sig efter de nya utmaningarna.
  5. Tro att du kan! Det är halva grejen för att lyckas.
4 kommentarer
  1. Tack för ett bra inlägg!! Jag tycker att det är det svåraste, att våga öka vikterna. Märker att jag börjat ”mysträna” allt oftare, och speciellt nu på sommaren…

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras