Parövningar med Pischa: Planka på planka – 2 svårighetsgrader


Att träna utomhus tillsammans med en vän är ett bra sätt att göra sommarträningen både härligare och roligare. Det finns ju så mycket ni kan göra med bara egen kroppsvikt, ett utegym, lekplats, på en bänk, med en gunga eller enkla redskap som gummiband eller en TRX. Eller så använder ni varandra som redskap – både för att öka svårighetsgraden och få lite hjälp vid behov.
Som jag jag tidigare berättat fotade vi parövningar med Pischa ute på Gärdet till senaste numret av SportHälsa. Övningar jag tänker bjuda på några dagar framöver om du vill testa ihop med en kompis i sommar.

Parövningar med Pischa – 1 planka på planka

» Planka på planka – nivå 1. Turas om med att stå underst och överst i en planka enligt ovan. Den som är längst ner får störst utmaning med ökad belastning uppifrån.  Stå förslagsvis i 30 sekunder och byt sen position. Upprepa 3 gånger var.

» Planka på planka – nivå 2. En ännu mer utmanande planka där ni använder varandra både som stöd och motstånd. Placera kroppen i en push-up-position. Sätt därefter upp benen på varandras skulderblad. Stå förslagsvis i 30 sekunder och byt sen position. Upprepa 3 gånger var.

Fler parövningar i film

» Parträning av core- och hållning

» Parträning med styrka bra för löpare

Foton: Oscar Jettman

4 kommentarer
    1. Kul Mathy! Det kommer fler övningar också att spara till er träning. Lycka till & ha en skön sommar! 🙂

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras