Träningstrender från Los Angeles – gästinlägg från Sports Club Education

Boutique Gym eller Microklubbar – en av alla träningstrender som nu kommit till Sverige från Los Angeles, men vad mer?

Jonas och Sports Club Education-kollegan Staffan Perman har varit i Los Angeles tillsammans med Andreas Stenberg från gymkedjan Må Bättre för att besöka världens största branschmässa; IHRSA. Då passade de även på att kika på ett 30 tal olika gym och gymägare i syfte att hitta det senaste inom träningsbranschen. Trendspaningar för att om möjligt lyfta hem produkten eller tjänsten till den nordiska marknaden.
Tidigare har dessa resor resulterat i mängder av nya produkter, tjänster och inte minst gruppträningsklasser som i sin tur nu är en standardinrättning på flera av våra gym och gymkedjor runt om i norden. Exempel på det är träningsutrustning som ViPr, The Grid, Dynamax Medballs och TRX samt produkter som ex Small Group PT och Les Mills.

Så hur ser trenderna ut på amerikanska innovations-, och ibland lite galna träningsscenen?

» Tittar man på utrustningssidan så är det den digitala utvecklingen kopplat till alla former av träningsutrustning som fortsätter växa sig stark. Dock ser man på kundsidan en stor utmaning i att alla leverantörer bygger sina egna appar och digitala plattformar (vilket är helt naturligt för att knyta sina kunder till sig, d.v.s. gymägarna) till sitt varumärke men det skapar även stora utmaningar för de faktiska användarna på golvet. Det innebär att medlemmarna på dessa klubbar överöses av olika appar och plattformar för att hålla ihop och följa sin träningsutveckling. Förhoppningsvis kommer det fler leverantörer med ”öppna digitala plattformar” som kan knyta ihop hela kundsäcken med tanke på att kunderna vanligtvis tränar på flera produkter från flera leverantörer, samt den övriga träningsscenen. Grupp-, och utomhusträning måste till exempel få rum någonstans tillsammans med den klassiska träningen med fria vikter, konditionspark och maskinträning.

» Det som var intressant på mässan i år är att man återigen lyfter fram vikten av det mänskliga bemötandet på våra träningsanläggningar. Att se, uppmärksamma och bekräfta våra medlemmar för att de ska bli ”long time customers” finns den ingen app som kan göra med samma fantastiska påverkan som det mänskliga mötet har potential att göra. Här blir det intressant att se hur alla ”nyckelgym”, d.v.s. de utan eller med begränsad personalstyrka kommer stå sig i en framtid i kampen med de bemannade träningsanläggningarna, och då de som aktivt jobbar med att kvalitativt utveckla mötet med medlemmarna.

» Övriga tydliga trender på utrustningssidan är de miljövänliga, prisvärda (oftast) och mer löpfunktionella självdriva löpbanden. Här var Woodway tidigt ute för flera år sedan men idag kan i stort sett varje större aktör erbjuda dessa band.

» Förutom löpbanden så sticker den kombinerade arm-, och bencykeln med luftmotstånd ut där det mot tidigare 2-3 leverantörer på mässorna nu var mer än 10 olika mer eller mindre bra varianter på denna ”cykel”. Det här är en produkt som ffa fick ett uppsving i samband med att CrossFit och antalet CrossFit boxar har spridit sig lavinartat.

» Ytterligare en tydlig trend är 3D bodyscreening där man snabbt kan läsa av en klients styrkor och svagheter för att sedan ha ngt att utgå från och programmera träningen kring och sedan via återtester göra nya ”besiktningar” för att påvisa framsteg etc. Här hade ex TRX en ny intressant produkt som lanserades så håll utkik.

» När det gäller träningsanläggningar och dess utveckling så är det solklart att trenden är Boutique Gymen. De finns snart i varje hörn och med mängder av olika inriktningar. De stora drakarna på denna scen är Barrys Bootcamp, SoulCycle och OrangeTheory.

Boutique Gymen kännetecknas vanligen av att det är relativt små lokaler/miljöer på 3-600 kvm. Man kör på klippkort istället för långa medlemskap som man binder upp sig vid, vilket kan underlätta att träna på dessa men ändå vara kvar där man har sitt medlemskap. Priserna är relativt höga och ligger på 2-400 kr/pass. De kör enbart gruppträning med ett nischat innehåll, vanligen konceptstyrt. Oftast av en dedikerad och passionerad tränare i tydliga konceptualiserade miljöer. Marknadsföring ”alá Abercrombie” gällande t.ex. lukt och egna klädmärken. Många av gymmen erbjuder smoothiebarer eller liknande, snabb incheckning, hög bemanning i receptionsområdet och försök till individuell coaching trots gruppkonceptet som vanligen föreligger.

Mer om dessa kommer framöver i kommande reportage från LA, men jag kan lova att ni inom en inte allt för lång framtid kommer att kunna testa på någon av dessa produkter i Stockholm. Glöm inte var ni hörde det först!
/Jonas Lissjanis,  Sports Club Education

2 kommentarer
  1. Kul! Jag pendlar mellan Sthlm och LA och bor halva tiden där, så det är extra kul att läsa om alla trender jag inte har koll på. Min personliga erfarenhet är dock att träningen i LA skiljer sig mycket från den i Stockholm främst när det kommer till anspråkslöshet.
    För min egen del blir det mest yoga när jag är där, och då på en typ av yogastudio jag ÖNSKAR fanns i Sverige! Enkelt, inga medlemsskap, ingen reception, prestationslöst, helt donationsbaserat och extremt dedikerat. Så befriande!
    Därutöver blir det galet mycket utomhusträning (tack, vädret!). Helst hiking, förstås, som alla LA-bor verkar syssla med, annars trappor. Jag bor nära en av de bästa trapporna i LA (Culver City) och där är det alltid massvis av folk!
    Och hinner man inte iväg, blir det kvartersparken. Där finns en kort liten löparbana (ca 0,5 km) med bra underlag, som man springer runt, runt på, ett utegym, toaletter, vatten, bra gräsmattor, etc. Där är fullt av folk från tidiga morgnar till sena kvällar och alla peppar varandra.
    Jag ÄLSKAR att träna i LA – och önskar att det fanns mer av den här typen av prestigelös träning i Stockholm. Här är allt så himla ordnat och organiserat! Och lika. Medan det i LA är mycket mer av extremer: extremt dyrt, typ SoulCycle, eller extremt enkelt, typ trapporna i Culver City.

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras