5 mattrender för framtidens lunch

mattrender

”Framtidens lunch levereras av en robot, beställs via en app, är gjord på svenska råvaror, är lagad av en annan robot, har grönsaker som huvudingrediens, får dig att stressa ner och består av ekologiska produkter och laboratorieproducerat vegankött.”

Hur låter det tycker du? Visionen är tagen ur Fazers lunchrapport 2017 som kartlägger hur rådande mattrender, attityder och konsumtionsmönster kommer påverka framtidens lunch. Rapporten är baserad på researcharbete, djupintervjuer och en undersökning bland 1000 svenskar gjord av Fazer och undersökningsföretaget YouGov.

Den och mycket annat presenterades vid eventet ”Matprat” på restaurang Farang som jag var på i måndags. Olika företag ställde ut och bjöd på smakprover av sina nyheter och vi serverades en lyxig trendlunch som du ser på översta bilden. Sex variationer av betor tillsammans med friterad bönfylld zucchiniblomma och en syrlig kikärtsmaräng. En vegansk, vacker och smakrik lunch!

bar_glas

Liksom annat läckert småplock. Nästan synd att äta. Mat kan vara så vacker, speciellt färgglad frukt, grönsaker och bär.

Att äta mat från växtriket, vegetariskt och veganskt, är växande och positiva mattrender. Allt fler får ökad medvetenhet om hälsa och miljö vilket ställer krav på matbranschen. Istället för kött/fisk eller fågel blir grönsaken huvudingrediens och producenterna tvingas hittar nya proteinkällor. Sen gäller det bara att vi ska anpassa oss till dessa och i övergångsfasen är det bra med produkter som efterliknar köttet i smak och textur, som quorn, soja- och andra bönprodukter.

Jag fick bland annat med mig Risentas nya mixar för att göra ekologiska, glutenfria och veganska hamburgare och kikärtsbollar. Sistnämnda provlagade jag i förrgår. Lätt som en plätt och jättegoda tyckte både jag, barnen och mannen. Sistnämnda är ett extra gott betyg, för du vet – att lära gamla hundar..

kikartsbollar

Kikärtsbollarna smakar som falafel, innehåller bara naturliga ingredienser och passar fint i ett pitabröd med vitlökssås och grönsaker. Men för att återgå till trenderna delar jag här med mig av fem från i måndags.

Fem mattrender som formar framtidens lunch

1. Vetenskaplig mat
I dagens funktionsdrycker är funktionen ibland viktigare än smaken och vi har ett stort intresse för vad maten vi stoppar i oss har för effekt. Framtidens lunch kommer därför inte bara smaka gott och vara mättande, den kommer även hjälpa oss slappna av, minska risken för förkylning eller öka vår kognitiva kapacitet.

2. Knäck distributionskoden
Appen är den nya menyn och att beställa hem mat är en ny norm. I USA öppnar allt fler ”delivery only”-restauranger som endast satsar på mat för leverans. Fördelarna är lägre kostnader, högre marginaler och fler lagade luncher per kök. Framtiden innebär även ökad automatisering då gäster kommer beställa sin lunch via touchdisplayer och i många fall få maten tillagad av en robot.

3. Vegetariskt 3.0
Den vegetariska trenden fortsätter, men inte som en trend utan som vardagsmat. 34 procent av svenskarna uppger att de ska förbättra sina hälsovanor genom att äta mer vegetariskt under 2017 och nästan var fjärde person (23%) mellan 18 och 34 år uppger att de oftast äter vegetariskt till lunch. Nya proteiner och råvaror gör att vi kommer fortsätta utforska den vegetariska och veganska kosten och i framtiden gör vi grönsaken till den nya styckdetaljen.

4. Gastronationalism
Under en tid har vi fokuserat på våra egna mattraditioner men i takt med att vi blir mer mångkulturella blir maten mer internationell. Nyfusion möter oss i lunchrestaurangen i form av sydfransk tapenade på det svenska knäckebrödet och vi söker oss tillbaka till traditionella företeelser som gråärtor och husmansrecept som stöps om i nya former och lyfter både tradition och innovation.

5. Lunch dygnet runt
Nya livsmönster pekar på att vi kommer göra om lunchen från en stor måltid till ett antal mindre måltider utspridda över arbetsdagen. Det är inte säkert att vi äter alla våra luncher med våra kollegor då vi i en uppkopplad värld kommer värdesätta att få tid för oss själva. Lunchrestaurangen kommer därför i framtiden inte bara vara ett socialt rum utan även ett rum för egentid.

cupcakes

Efterrättstrender stod det inget om i rapporten, men företaget Real Stevia var i alla fall på plats med söta cupcakes. Stevia är som du kanske vet ett naturligt, kalorifritt sötningsmedel från steviaplantan som funnits ett tag på marknaden. Ett bra alternativ till socker och artificiella sötningsmedel för diabetiker eller andra som vill dra ner på sitt sockerintag tycker jag, även om bismaken kan var lite sträv. Dock är det säkerligen också något som producenterna kan mixtra med. Utvecklingen går som sagt framåt..

Spännande tycker jag, men som alltid – plocka åt dig av de mattrender du själv gillar och låt resten va. Miljön däremot känner jag alltid är aktuell att ta hänsyn till.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras