Blivit med Women’s Health Halvmaraton

soluppg_gardet_lop

En vän, ett lopp, en magisk soluppgång.

Jag hade turen att ha allt detta framför mig igår morse. Klockan 7.05 klev jag ut i ett kyligt men vackert Stockholm för att möta upp Terese. Hon har varit småkrasslig och därför undvikit långpass ett tag, men nu var det äntligen dags. Att få vår pratstund och samtidigt förbereda oss inför våra lopp.

”Det är sluttävlat för mig..” sa jag i höstas, men så kom det ett mail…

sko_frost_lop

Vill du springa Women’s Health Halvmarathon för Bröstcancerfonden på Djurgården lördag 22 april 2017? Du kan anmäla dig i klasserna Tävling, Motion eller Duo, där du delar sträckan med en kompis.”

Innan jag hunnit tänka hade jag svarat ”ja, gärna!”. Att springa för att tävla är en sak, att springa för att stötta forskningen som får allt fler att överleva sin bröstcancer är en annan. Så nu jag springer för alla de kvinnor som insjuknar i cancer. Det om något triggar mig att ställa klockan en lördag morgon. Att förbereda kroppen inför ett lopp där pengarna går till en bra sak..

terese_anna_lopselfie

..liksom att träffa en vän! Jag har sagt det förr och säger det igen. Vänner ska vi vara rädda om och att dela intresse ger fler möjligheter att ses. Terese har flera lopp inplanerade, bland annat London Marathon som går samma helg som Women’s Health Halvmarathon. Därför ligger vi i fas att springa långpass, även om Terese ska springa dubbelt så långt som mig. Men det är väl inte mer än rättvist när hon har dubbelt så långa ben? 😉

terese_langpass_djurg

Och vädret! Oavsett om det är en spännande snöstorm, ljumma sommarvindare eller frost och svag vårsol finns det något att se fram emot där ute. Igår sprang vi längs med Djurgårdskanalen ut på Blockhusudden och längs vattnet hela vägen runt till Skansen. Hela rundan i bländande solsken och en stor del av sträckan där Women’s Health Halvmaraton går. Helt magiskt..

djurg_svanarVindstilla, glittrande och så vackert att vi var tvungna att stanna flera gånger och fota. Ser du svanarna?

Just den här biten vid vattnet får mig att minnas då jag sprang premiärloppet av Women’s Health Halvmaraton 2014. Då tyckte jag det var ett jätteroligt och fint arrangerat lopp. Igår provsprang jag distansen på 21 km och kan inte säga att det var några lätta ben mot slutet, men det gick!

anna_lop_djurg_var17

Solen i ryggen och endorfiner som spritter ut i minsta fingertopp. Benen är möra, men energi sitter kvar hela dagen. Även det något som ökar mitt löpsug.

Vad får dig att gå upp i ottan för en löptur? Naturen, en löpkompis, endorfinerna eller har du också ett lopp i sikte? Om inte kan jag verkligen rekommendera en halvmara. Perfekta distans för att vara lagom utmanande men överkomlig för oss motionärer tycker jag.

Om du är sugen på att springa Women’s Health Halvmaraton med mig, ange koden ”ANNA” så skänker du samtidigt 200 kr till Bröstcancerfonden. Mer information om loppet och anmälan hittar du här.

Det är absolut inte för sent att börja träna inför loppet nu. Här hittar du mina bästa tips inför ett löplopp och här ett specifikt träningsupplägg inför just Women’s Health Halvmaraton.

Hoppas vi ses på Djurgården 22 april!

3 kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras