Hemmaträning med vänner – tips på upplägg

hemmahos_tjejer

Hemmaträning med vänner.

Vilken bra grej, eller hur? Att på ett tidseffektivt och roligt sätt svettas och skratta tillsammans med några du tycker om, utan att lämna hemmets sköna vrå. Sen fortsätta med att äta gott och prata när pulsen lagt sig.

Som jag nämnt kontaktade en tjej mig för ett tag sen för att hyra in mig som PT. Hon ville överraska sina bästa vänner med träning vid deras planerade träff och hade hittat min PT Hemma Hos-tjänst via bloggen. I vanliga fall kör jag bara PT Hemma Hos i innerstan, men då hon erbjöd mig skjuts och mina föräldrar var i stan och kunde barnvakta (Jonas jobbade) så ville jag gärna!

Den här typen av uppdrag är alltid roliga eftersom deltagarna brukar vara extra taggade, gemenskapen är stor och miljön är annorlunda mot att köra PT på gym. Mer hemtrevlig! Dessutom gör överraskningsmomentet det hela spännande, men de här coola tjejerna var öppna för det mesta.

hemmatraning_pt

De har gjort flera träningsresor ihop och det var även planen för kvällen – att prata ihop sig om ett nytt resmål att börja spara till. Så inspirerande tycker jag. Just kombinationen av livsnjut med träning, god mat, upplevelser och miljöombyte ihop med sina bästa vänner – utan sambo/man/fru eller barn. Jag älskar att resa med min familj, men tillsammans med dina vänner måste det bli ännu mer tid för träning, avkoppling och minimalt med konflikter. Har du rest med en kompis någon gång?

Hur som helst ville tjejen som hämtat mig att de skulle komma in i rätt stämning med träning. Så jag kom dit som ”PTn i lådan” med min kettlebell, gummiband, medicinboll och matta. Sen förvandlade jag det lilla vardagsrummet till ett världsbra gym och körde ett cirkelpass med 8 stationer.

hemmatraning_tjejer

Hemmaträning i cirkel

  1. Sittande rodd med gummiband (bild ovan).
  2. Utfall med bakre benet vilande i soffan
  3. Armhävningar (med händerna på soffan för lättare variant – fötterna i soffan för en tyngre)
  4. Höftlyft med fötterna i soffan
  5. Stående axelpress med gummiband
  6. ”Vandrande” plankan från händer till underarmar
  7. Kettlebellsvingar
  8. Sittande russian twist med medicinboll

Upplägg:

  • Varv 1: Jobba 2 x 60 sekunder på varje övning med 20 sekunders vila/byte till nästa övning.
  • Varv 2: Jobba 1 x 60 sekunder per övning med 30 sekunders vila/byte till nästa.

Om du vill testa väljer du själv vilka och hur många övningar du vill ha i din cirkel, liksom hur långa intervallerna ska vara. Passet jag la upp var ett med styrkeinriktning, men vill du ha ett med mer puls kan du exempelvis köra varannan övning puls, varannan styrka.

Bjud hem dina vänner och ge järnet med trevligheter tillsammans!

Fler tips till din hemmaträning

2 kommentarer
  1. Har varit på olika träningsresor de senaste 5 åren. Ensam ,tillsammans med min man eller med en kompis. Alla varianter roliga men på olika sätt.
    Har man möjlighet tycker jag absolut att man ska åka på en sådan resa, bland det roligaste man kan göra.
    Nu i maj är det 2 st inbokade. Längtar…

    1. Carina – ja, jag har också varit på kortare resor med vänner, samt med familjen. Så roligt!
      Förstår att du längtar till dina resor i maj. Det är bra att ha något att se fram emot.. 🙂

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras