Smarta träningspass på 30 minuter

rackhav_anna17

Två dagar i rad nu har jag haft fullt upp från morgon till kväll. Igår en heldag hos tidningen SportHälsa där jag bland annat skrev en artikel om grön och skön proteinkräm, 10 steg mot hållbar hälsa och en stor guide om vitaminer och mineraler. Kika gärna in om det är något du tycker verkar intressant.

Idag har jag varit på ett jobbmöte i Västerås och direkt därefter tränat ett par PT-klienter på Exclusive Training. Alltså inte mycket tid för egen träning eftersom jag vill vara hemma hos barnen efter jobbet. Ändå gör en stunds träning så stor skillnad på min energi och mitt fokus. Det är som att all stress försvinner ut ur kroppen med svetten och jag går ifrån gymmet med klara tankar, pigg med ökat självförtroende. Därför tycker jag det är värt att gå upp en timme tidigare vissa dagar, även om det blir korta pass. Men 30 minuters träning är good enough!

Smarta träningspass på 30 minuter

roddmaskin_anna17

När jag har kort tid på mig prioriterar jag powerövningar som engagerar hela kroppen. Igår 30 minuter på roddmaskinen där jag fokuserar på att hålla ett tempo på minst 200 meter/minut, annars är min tendens att sakta ner tempot allt eftersom. Roddmaskinen är den optimala konditionsmaskinen om du vill jobba med hela kroppen enligt mig. Dessutom meditativt enformig så att du kan samla tankarna inför dagen samtidigt.

pullups_anna17

Vid korta styrkepass tänker jag likadant, övningar för stora muskelgrupper, som marklyft, chins, dips, knäböj, utfall, drag- och pressövningar. Kort och gott – övningar med fria vikter och egen kroppsvikt.

I morse körde jag ett kort styrkepass med fokus på överkroppen. Då valde jag två triset, d.v.s. två kombinationer med tre övningar direkt efter varandra:

  • Triset 1: Räckhäv – pull-ups – smala push-ups x 3 (film hittar du på min Facebooksida/på min Instagram)
  • Triset 3: Stående omvända flyes i cabelcross – tricepsdrag över huvudet med rep – plankan med diagonalt benindrag x 3

För mig spelar det mentala in mycket på hur jag orkar och därför hjälper vetskapen att ”jag ska bara träna 30 minuter” till att ge kraft. Med den tanken och en smart kombination av helkroppsövningar kan 30 minuter ge mer än en timme i vissa fall, speciellt om du dessutom inte ”drömmer bort” tid utan bara öser på. Ja, förutom kort fotopaus då. Om du vill dela med dig i sociala medier, det vill jag!

Fler film- och lästips:

P.S. Sen är det inte helt fel att lägga sina vilodagar de mest hektiska dagarna i veckan, men har du exempelvis fem fullbokade dagar på raken kan korta pass vara bra att smyga in. Som vanligt beror allt på ditt träningssyfte, din träningsbakgrund, din vardag och framför allt – ditt behov. D.S.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras