FILM: helkroppspass med 5 av kroppens grundrörelser

marklyft_fram

När jag började jobba som personlig tränare för 17 år sen planerades styrketräning utifrån muskelgrupper, men idag lär vi oss att tänka i kroppens grundrörelser.

Jag har gått två PT-utbildningar och vid min senaste, hos Eleiko för tre år sen, var det knappast tal om isolerade bicepscurls eller statiska plankor. Vilket är helt logiskt om du tänker efter. Få av oss tävlar ju i bodybuilding där en specifik muskel ska ”finslipas” och pumpas upp, de flesta tränar för att bli så starka som möjligt i vår vardag. Klara av grundrörelserna så lätt som möjligt och undvika skador. Det vill säga..

Kroppens grundrörelser

  1. Knäböj
  2. Press
  3. Drag
  4. Rotation
  5. Gång
  6. Höftfällning
  7. Utfall

Ändå pratar jag ofta i muskelgrupper eftersom de flesta fortfarande är inne i de tankebanorna och det kan vara lättare att förstå. Men det utesluter inte att min bakomliggande plan är att få med grundrörelserna. Säg att jag tränar axlar. Då gör jag inte ”tre olika pressövningar” utan blandar både militärpress (press), drag mot hakan (drag) och hantelroation (rotation).

Samma sak vid ett helkroppspass. Här får du lite inspiration från min träning vid stången förra veckan.

Helkroppspass med stång och 5 grundrörelser

  1. Marklyft (höftfällning)
  2. Knäböj (knäböj, det säger sig självt)
  3. Rodd (drag)
  4. Militärpress/axelpress (press)
  5. Magcrunch med sidorotation (rotation)

Förslag på upplägg:

  1. Kör alla övningar med 4 x 12 reps/set.
  2. AMRAP (as many reps as possible) av alla övningar.
  3. Gör alla övningar i en cirkel.

Oavsett om du testar mitt pass eller sätter ihop ett eget kan du tänka på att få med så många som möjligt av kroppens grundrörelser när du planerar dina träningspass. På så sätt kan du vara säker på att träningen bli balanserad och stärkande inför vardagslivet.

Lycka till och ha en fin fredag!

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras