Så funkar dragremmar

chins_dragrammar

Dragremmar.

När jag tog hjälp av mina gamla ”fuskremmar” förra veckan var det flera som skrev meddelanden på Instagram och frågade – hur funkar dom?

Mina dragremmar har hängt med nästan lika länge som jag styrketränat, det vill säga i ca 20 år. I begynnelsetiden var det en vanlig associar bland styrketränare på gymmen, tillsammans med ryggbälten och hanledsskydd. Hjälpmedel för att orka träna tyngre, men i fel ordning enligt den kunskap jag har idag.

”Du blir aldrig starkare än din svagaste länk”.

Ett uttryck som stämmer, så steg ett är att jobba på greppstyrkan och underarmsstyrkan. Därför rekommenderar jag inte dig eller mina PT-klienter att köpa dragremmar det första du/de gör. Själv undviker jag dom också så mycket som möjligt, men mot slutet av en chins-, utfallsgång- eller marklyftsomgången händer det att de åker fram.

dragrem11. Jag hänger dom över stången/hantelhandtaget och drar änden genom öglan.dragrem2

2. Sen sticker jag in handen och tar ett vanligt grepp om stången/hanteln där jag håller runt remmen.dragrem3

3. Med andra handen drar jag åt remmen som hänger ner tills jag får en avlastande effekt. Andra handen får jag lirka in och liksom rulla fast. En konst du lär dig!

pullups_ua_anna

Effekten blir att du kan slappna av mer i greppet och därmed få kraft att göra några extra chins/pull-ups, marklyft, roddar, utfallssteg eller vad du nu gör. Jag brukar börja alla övningar utan dragremmar för att först få min greppstyrketräning, sen fortsätter jag ibland med remmarna för att jobba lite extra med de större muskelgrupperna. Inte varje pass, men om jag vill lyfta riktigt tungt eller som sagt – mot slutet av ett set då grepp och underarmar är helt slut.

Sugen på att prova? Bland annat hos Bodystore kan du hitta några olika varianter av dragremmar till bra pris.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras