Träningsmål och ledord 2017

annalissjanis_vinterlop_jorm

Vi är inne på årets sista dag. Gränsen mellan 2016 och 2017 då de flesta pratar om det gångna året och planerna för det nya. Det verkar som att många av oss människor behöver en ny årssiffra, veckodag, livskris eller annat konkret för att lämna saker bakom oss och ta nya tag? För att komma till skott med en förändring mot det bättre.

Är det så för dig?

annalissjanis_lopning_jul16

Som berättar har jag själv inga storslaga träningsplaner för 2017, mer än att hålla en jämn nivå. Träning som ger mig den uppbyggande effekt jag önskar, såväl för insidan som utsidan. Jag behöver inga prestationsmål för att hålla igång, träningen är redan så självklar. Målet ligger istället på andra plan, att komma i ordning yrkesmässigt, därför får träningen flyta på av skön gammal vana.

Så istället för att sätta upp mätbara träningsmål har jag några ledord som känns inspirerande. Sådant jag vill ska genomsyra min träning under det nya året.

5 ledord för träningen 2017:

  1. Upplevelser. Träning i olika miljöer, som under våra resor men även på hemmaplan. Att testa nya sporter eller bara byta upplägg och övningar.
  2. Styrka. Bodybuilding för insidan. Visst kommer jag även sträva efter tyngre vikter i gymmet, men det är inte mitt primära mål, utan kraften inifrån. Känslan av energi under mina styrke-, löp-, skid- och yogapass, liksom i vardagen. Uppbyggande träning som stärker min energi och hälsa till nutidens ”storhandlingar och vardagsbestyr” liksom framtiden.
  3. Mod. Våga utmana mig själv mentalt och fysiskt, något som mycket hör ihop med nr 1. Jag är en fegis i många sammanhang. Väljer helst trygga, invanda träningsmönster, men vet att jag växer av nya. Som att testa nya sporter, övningar och gym.
  4. Närvaro. Eftersom jag jobbar med sociala medier och är mamma till fyra barn, saker som är roligt och ger kärlek men även kräver mental kraft, är det viktigt för mig att i alla fall få en stund att gå in i mig själv när jag tränar. Ska jag t.ex. filma och fota får det bli när jag tränat klart eller under en kort paus för att sen släppa tanken på vad det ska vara till.
  5. Glädje. Som jag nämnde då jag summerade mitt 2016 kommer jag välja bort all träning som stressar och ger en tryckande känsla av ångest, något jag blivit känsligare för efter min ortorexi/utbrändhet. Eftersom jag tycker så mycket träning är rolig finns ingen anledning att välja det jag INTE mår bra av. Dessutom vill jag ha mer av det jag redan fått under 2016 – träning ihop med vänner, som julaftonpasset med Elin som bilderna är ifrån.

Träning med inriktning på känslan av styrka och att må bra, vilket är en konst i sig. Många gånger är det lättare att köra på stenhårt mot höga mål än att hitta en bra balans – anledningen till att många lägger ner träningen sådär i februari/mars. När träningsresultaten stagnerar och det blir svårt att hålla samma höga nivåer i kombination med jobb och vardagsliv.

Mätbara mål är bra, men för oss känslomänniskor kan det vara bra att hänga upp träningen på annat än ”antal träningspass i veckan, en tävling, tid på milen eller antal kg i marklyft”. På positiva bilder, känslor och upplevelser som aldrig gör dig besviken, utan snarare lyfter dig.

annalissjanis_lophopp_jul

Här i Jorm är det inte svårt att få med mina fem ledord för 2017. Varje pass är en ny upplevelse i det växlande vädret. Trots storm och mörker känner jag mig trygg omgiven av fjällen, stark och modig. Ett med naturen.

Igår blåste och regnade det så hårt att vi knappt kom utanför dörren p.g.a. ishalkan, idag också fast med blötsnö, men jag ska ändå ut och trotsa vinden med en löptur. Årets sista där jag tänker suga på slutet av 2016 som en söt karamell. En iskall sådan som kommer ge energi inför 2017. Jag är sjukt taggad!

Är du? Har du några nya träningsmål och/eller ledord inför nya året? 

Fler lästips om hälsa och träningsmål:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras