Bättre hälsa med babysteps (och korvcrepes)

jonna_majs

”Gröna drinkar som ökar fettförbränningen”

Är det en rimlig rekommendation för bättre hälsa? Intensiva backpass, triathlon och helt kost enligt trendens alla regler. Har du sett något av alla TV-program på tema livsstilsförändring? Det har jag och nu kan jag inte hålla tyst längre. Jag blir arg på hur människor behandlas i TV inför hela Svenska folket. Först hängs deltagare ut som ”glupska och slöa monster”, sen tvingas de ändra hela livet för att det ska vara underhållande.

Att gå från noll till hundra är aldrig bra. Jag blir ledsen över hur träningsglädjen antingen dödas av en för hård start eller att deltagarna börjar gilla träning bara för att de går ner i vikt. Att träning blir  = ”att förändra kroppens utseende för att bli uppskattad” eller ”undvika sjukdomar” istället för att ha roligt, bli starkare och må bättre. Jag tycker det är alla PT´s och tränares ansvar att inte bara se till det som händer under klientens träningstid med henne/honom, utan även på sikt. Att personen får en positiv  inställning till träning som förhoppningsvis håller livet ut.

Samtidigt får deltagare i viktminskningsprogrammen skämmas för att de gillar av godsaker. Absolut, inget är bra i för stor mängd, men att förbjuda ALLT en person tycker om på en gång är inte hållbart i längden. Såklart deltagarna i kommer gå ner sina kg med hela svenska folkets ögon på sig. Men sen då? När kameraljusen släckts och de är tillbaka i sin vardag med jobb, familj, stress och vintermörker. Vad händer då?

Nyckeln är att hitta glädjen och viljan till hälsoförbättringar. Att det kommer från dig själv, inte ”TV-tittare eller Instagramföljare”, och att du gör små, hållbara förändringar. Tar ett litet steg i taget. Det är hur jag jobbar som tränare och som mamma. Genom att göra städningen hemma till en rolig lek, att de får välja sin idrott/rörelse, själva får välja en grönsak till varje middag och ibland hjälpa till med maten.

lithells_morotskorvFörra veckan fick jag hem ett produktprov på Lithells grillkorv med morot tillsammans med majs, ekologiska pannkakor m.m. för en lättlagad och barnvänlig middag. Jonna hjälpte till med majssåsen som skulle vara till och vi fick en mysig stund i köket.

Det här är inget betalt sponsrat inlägg, men morotskorven jag fått hem att prova fick mig att tänka på det här med hur små förändringar kan göra stor skillnad. Ge bättre hälsa på sikt, istället för radikala kick-starts som kan vara svåra att hålla.

Hälsa ska vara lätt, gott och självklart tycker jag. Eller bli, efter en tid med små knep. Här exempel i form av ett barnvänligt middagstips:

Majscréme

  • 200 g majskorn
  • 2 dl créme fraîche
  • salt

Gör så här: Koka upp créme fraîche i en kastrull och koka upp. Häll ner majsen och låt småkoka i ca 5 minuter. Smaka av med salt.

korvpannkaka

Korvcrepes

Grillkorven la vi i en pannkaka tillsammans med ett salladsblad och majscrémen.

jonna_pannk_korv

Gott tyckte vi alla, men pannkakan gick sönder och vi fick äta på tallrik istället. Gick lika bra det.

En bra liknelse tycker jag är att se en person som aldrig gillat träning eller sund mat som ett barn. Att använda sig av enkla knep som att smyga in nya livsmedel i den annars grönsaksfattiga maten, men inte byta ut allt på en gång. Att som PT hitta träning- och/eller motionsformer där klienten får den effekt hen behöver, men själv fokuserar på känslan eller något kul.

Min egen erfarenhet av för stora livsstilsförändringar är att jag efter en tid kom tillbaka i nästan samma spår igen. Inte lika djupt eftersom dåliga erfarenheter gjort sig påminda, men ändå spår jag varit tvungen att kämpa mig ur åter en gång. Då av egen kraft och vilja, men med stöd av utomstående.

Det finns inget facit eller genvägar för bättre hälsa vilket komplicerar det hela. Du kan ta hjälp av personer med stor kunskap, personer du kan anförtro dig åt, men du måste själv känna att du VILL göra förändringarna. Du ska inte behöva skrämmas igång eller skämmas över den du är idag. Du är redan bra och förändringar du gör ska vara för din egen skull. För att DU ska må bättre.

Byt ut en liten detalj i taget, vecka för vecka, ha tålamod och oavsett vad – ta BABYSTEPS! Ett pyttesteg i taget med full balans istället för stora, vingliga älgkliv – mina råd om du vill att dina hälsomål ska vara bestående.

16 kommentarer
  1. Pannkaka med korv?? Ytterst märklig kombo haha

    Och ja, jag håller med om det här med ”hälso”programmen. Är ju bara ren underhållningsfaktor och späder på fördomar om vad hälsa är och hur man bör se ut/äta/träna. Suck

    1. Maria – ja, det blir liksom inte hälsosamt ändå – i alla fall inte för deltagaren som är med. Bättre hjälpa folk på riktigt, att hitta små hållbara förändringar som även tittarna kan ha nytta av. Att en grön drink ökar fettförbränningen är ett typiskt exempel på bullshit som inte funkar. Dessutom tycker inte jag om skrämselpropagandan kring träning och mat. Bättre att fokusera på de positiva effekterna än att skrämmas.

  2. Jag är också lite less på den här hälsohetsen. Visst försöker jag undvika att äta för mkt halvfabrikat, skräpmat, sötsaker men någon gång ibland gör inget. Jag tycker naturell yoghurt med blåbär och honung är godare än grönsaksdrinkar och tror inte man mår bra av att sätta upp för stränga regler som att inte få njuta av mat och dryck (i lagom mängd) man tycker om.

    1. Maria – jag upplever det inte som ”hets”, men precis som du tycker jag att det är bättre att ge alternativ som ligger närmare personens smak/vardag. Att det ska vara lätt att hålla livet ut. ”Allt men inte alltid”, du vet.

    1. Camilla – Tack! Och ja, jag kan förstå att TV måste vara underhållande men kan ändå bli ledsen att det är människors hälsa som står på spel.

  3. Äntligen någon som tar upp det, oj så jag har filurat på att skriva om det här. Jag har sett två avsnitt, blev sjukt provocerad och bytte kanal. Tvingade mig att se det en gång till, ville liksom ge det en chans. Men nej. Det handlar inte om det dom håller på med. Jag håller med du. Det handlar om att hitta glädjen och viljan till förbättringar. Bra skrivet fina du!!

    1. Mari – som träningsintresserad och/eller PT är det svårt att låta bli att titta & bli frustrerad, eller hur? Men vi får bita ihop och inse att hela grejen är att det ska vara underhållande att titta på. Men ändå – det är riktiga människor i programmen, varför jag inte heller kan hålla tyst.

  4. Gillar fin sunda inställning och fina blogg som jag alltid blir peppad av! /Från en som själv behövt jobba med balansen och inspirerats av din kämparglöd! Livet är för kort för begränsningar. Varför lida när man kan träna, äta lite av varje och vara glad. Kram

  5. Balansen är också viktig för de signaler jag sänder ut till främst mina barn.
    Jag brottas mest med att jobba lagom hårt på jobbet, samt att somna i tid på kvällen. Till mat och träning har jag alltid haft ett relativt bekymmerslöst förhållande, men det är nog lättare när en har hög förbränning i grunden och älskar de flesta träningsformer.
    Tv har jag valt bort för länge sen, dock 😉.

    1. E – absolut, balansen är viktig (och svår). Som du skriver gäller inte det bara träning & kost utan även jobb, sömn och andra sysslor. Lätt att gå in lite väl hårt för vissa saker vilket får negativa konsekvenser för annat, därför värt att hitta bra sätt att balansera livet på.

      TV är något som ofta står på i bakgrunden hemma hos oss och ibland fastnar jag. Inte så bra alla gånger, för det leder som sagt ibland till viss irritation 😉

  6. Det här behövde jag höra! Tack Anna, du är så klok :-). Jag känner sån stress ibland över att barnen inte äter grönt och att sambon inte gillar att va hälsosam så att tankar på hur jag ska omvandla dom är det enda som rör sig i mitt huvud därav jag också blir besviken ibland då mina förväntningar är för höga pga ”älgkliven”. Nu ska här bli babysteps istället :-).

    1. Lena-Maria – skönt att höra att du blir lättad. Jag tycker inte du ska behöva blir stressad. Få barn i Sverige har brister, så ta det lugnt. Smyg in små saker, men DU ska inte behöva ha dåligt samvete. Kram!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras