Skidträning utan snö (och triathlon på gymmet)

junior_stavar

När jag säger skidträning får du förmodligen upp bilden av stavtag och glid i bländvita, gnistrande spår i huvudet?

Helt rätt. Det är ju drömscenariot, men det kan också vara som en lycklig Junior med stavarna i högsta hugg på löpbanan i Stockholm Stadion. Jag blev så glad när jag hittade den 3 år gamla bilden i arkivet. Dels eftersom han är så söt och dels för den passar perfekt till dagens bloggämne – skidträning på barmark.

Det är fortfarande snöfritt i stora delar av landet, men det är inget hinder för din skidträning. Det finns många sätt att träna flås och muskler på liknande sätt som vid längdskidåkning på snö och variation förnöjer. Jag har t.ex. själv har försäsongsträningen att tacka för min kärlek till löpningen.

Som liten var min pappa och Nisse, en annan duktig skidåkare i byn, tränare till oss barn i Jormvattnet och höll i löpträning innan snö kom. Jag minns hur vi fick springa/gå uppför branta backar, hur vi värmde upp med hula hula tills jag och mina vänner exploderade av skratt. Hur en greppvänlig sten räddade mig från håll, hur jag älskade känslan och att träna med mina kompisar. Där och då blev jag löpfrälst, både med och utan skidor under fötterna.

Löpning är ett enkelt sätt att förbereda dig konditionsmässigt och för att träna upp uthålligheten inför vinterns skidåkning, men nu för tilden finns även många bra maskiner som ger ännu mer idrottsspecifik träning. Om det och lite till svarar jag på frågor i en intervju som kom upp igår hos ShapeUp: ”Så blir du en grym skidåkare – utan snö”.

SkiErg3

SkiErg och roddmaskinen tränade jag själv mycket med inför Vasaloppen 2013. Jag  nötte ibland uppåt en timme eller mer, en bit i taget för att palla med mentalt. Och det gav resultat. Jag minns fortfarande de 9 milen med glädje eftersom hela loppet kändes så bra. Visst var det tungt bitvis, men jag tror aldrig jag känt mig så vältränad och förbered som inför det loppet, trots att jag inte började mer riktig skidträning på snö förrän ca 1 månad innan.

Om det blir fler Vasalopp vet jag inte. Jag och Jonas har pratat lite löst om att åka Öppet Spår, men inte bestämt oss. Eftersom vi både redan tränar regelbundet gör det inget om vi inte spikar förrän kring jul eller så, och gasar lite extra efter nyår. Jonas kör ofta intervaller på SkiErg och jag på roddmaskin, men som sagt – variation förnöjer. Här ett tufft pass som jag körde förra veckan på 3 olika konditionsmaskiner, både för att jag tycker det är motivationshöjande med variation och för att träna olika kvalitéer:

60 min triatholn på konditionsmaskiner

  1. Löpband: 20 minuter med 10 x 1-minutersintervaller med 30 sek ståvila mellan varje.
  2. Roddmaskin: 30 min. 6000 meter, d.v.s. 100 meter varje 0,5 min.
  3. Armcykel: 10 min där du ökar motstånd 1 steg tyngre per minut i 5 min, sen stegar du ner igen.

rodd_armcy

Ett omväxlande och effektivt sätt att träna kondition och uthållighet i hela kroppen inför skidsäsongen. Ett tips är också att du byter ut de olika maskinerna mot några andra du gillar, gärna SkiErg om du tränar inför Vasaloppet eller något annat skidlopp.

Fler lästips inför skidsäsongen:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras