Stark mage med situps

situps1

Yes, jag KAN! Göra en vanlig situp/crunch/upprullning eller vad du kallar det. Något jag säkert kunnat i ett års tid men inte vågat. Jag blir arg när jag tänker på hur läkarna skräms efter en operation som min rectus diastas. Med att ”ärret kan gå upp om du gör fel”. Och jag är säkert inte ensam om att få råd som ökar rädslan att göra fel, därför känns det extra viktigt att berätta om min upplevelse.

Jag tycker det är bättre att lära ut hur kvinnor ska träna för att klara av att leva så normalt som möjligt istället för att oroa i onödan. För när såret är läkt funkar en opererade rectus abdominas (raka magmusklerna) precis som hos vem som helst. Området kring ärret är möjligtvis känsligare och stramar, men de flesta som utfört en operation är också extra försiktiga. Och det är bra för alla, opererade eller inte, att lära sig använda musklerna rätt.

Under hösten har jag fått hjälp av en duktig tränare som gett mig modet och magförtroendet tillbaka. Lärt mig lita på min mage och dess förmåga igen. Det gör stor skillnad i all min träning. Magen hjälper ju till i allt du gör, från minsta nysning till tunga lyft.

Jag är trött på att gå runt och vara rädd och så himla pepp på att jag kan använda de yttre, raka magmusklerna igen. Det var länge sen fram tills nu. Här är en övning jag fått i hemläxa och slänger in i samband med annan träning, som efter löpningen i söndags då jag tog bilderna. Säkert världens vanligaste magövningsklassiker, men som jag aldrig trodde jag skulle kunna utföra.

Situps

1. Sug in naveln, slappna av i axlarna och rulla upp..

situp2

2. ..kota för kota där ländryggen lämnar underlaget sist. Tänk ”bröstet mot naveln” snarare än att du ska sätta dig upp. Hela tiden, var noga med att du fortfarande har magmusklerna åtdragna inåt och från sidorna.

situp3

3. Håll i det övre läget ett par sekunder innan du gör samma procedur baklänges. En nedrullning, kota för kota från ländryggen tills hela ryggraden har kontakt med golvet igen.

Upprepa t.ex. 3 x 8 gånger, men viktigast är att du orkar hålla magen åtdragen hela övningsutförandet – inte antal repetitioner. Ett tips är som jag på bilderna, att ta av tröjan så att du tydligt ser om magen buktar utåt eller om du orkar hålla in och ihop musklerna.

Situps har fått dåligt rykte i mammaträningskretsar, i alla fall har alla mina barnmorskor varnat för den, men rätt utförd är den faktiskt mer funktionell än att stå i plankan. En situp gör du ju varje morgon du stiger ur sängen, då du reser dig från handduken på stranden och andra viktigheter. Stå i en planka däremot, hur ofta gör du det i vardagen?

Hur som helst. Jag är glad och hoppas kunna ge fler mammor modet att testa, gärna med hjälp av en PT/vän till en början om du är osäker. Bort med tankar på att du inte kan. Kroppen är fantastiskt och det mesta går att träna upp, om inte rädsla hindrar dig.

8 kommentarer
  1. Så himla bra skrivet! & som du skriver vi gör sit ups varje dag, men planka? Nja iaf gör inte jag det varje dag i mitt vardagliga liv 😉 jag kan dessutom verkligen hålla med om att sjukvården måste bli bättre på hur de upplyser efter op. jag opererade bort en polyp i en mjölk kanal i mitt högra bröst i början av sommaren & fick inga som helst restriktioner om hur jag skulle träna/röra mig. Utan jag skulle ”träna på som vanligt & inte vara rädd” vilket slutade med att jag tog i för hårt & stygn gick upp så det har tagit över 3 månader nu att läka. Så lite mer känsla för vad de ger ut för info skulle jag verkligen önska. Åt båda hållen!

    1. Dessan – det skulle rent allmänt behövas mer kunskap om träning i sjukvården. Tråkigt att du inte fick rätt information. Jag hoppas allt känns bra nu?

  2. En 100 % statisk planka är sjukt ofunktionell, om nån frågar mig (min personliga åsikt).
    Gör man däremot plankan, fast med knä mot armbåge t.ex. DÅ kan jag köpa att det är en bra övning.

    Grattis till situpsen förresten! 🙂

    1. Plankan kan ju vara bra för att bli statiskt uthållig och hitta kontakten med de inre magmusklerna, men annars – jag håller med. Den är inte lika överförbar till vardagen som en situp. Däremot är situps lättare att göra fel vid, att spänna magen utåt istället för in, varför jag tror många rekommenderar plankan istället. Mer safe övning på så sätt.

      Tack snälla! Känns kul att klara 🙂

  3. Härligt! Bra och tydliga instruktioner. Jag ska vara ärlig…har inte följt kirurgens instruktion efter operationen. Har lyssnat på kroppens signaler som i mitt fall varit tydliga 🙂 Kram

    1. Malla – vad bra om du har kunnat träna upp magen på ditt sätt. Alla är vi olika & det bästa är ju att kunna tyda kroppens signaler & träna smart.

      Kram tillbaka!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras