Till alla vardagshjältar – utmaningar som gör dig stark

ans_mossa16

En magisk vintervärld eller snökaos? Vi ser vår värld med olika ögon beroende på personlighet, vad vi har i ryggsäcken och dagsstatus. Sen har vissa lättare att se livet positivt än andra, intränat eller naturligt. Som barnen. Utan tunga bagage (både fysiska och mentala) att släpa på kastar de sig ut i det vita. Tycker det är superhäftigt och har inte minsta tanke på ”inställda bussar, tung skottning och blöta fötter”. Saker som för en annan kan vara droppen som får dig att bryta ihop.

Det här inlägget är till alla vardagshjältar. Du som väcks lite för tidigt av klockan men ändå kliver upp i mörkret varje morgon. Som kämpar på med vantar och gnälltrötta barn, slirar runt i snömodden, försöker sortera en meterlång to-do-lista i skallen, storhandlar och kommer i säng för sent. Igen. Du som kämpar. Ge dig själv en klapp på axeln. Inse hur stark du faktiskt är och slappna av i tanken att det även finns en mening med motgångarna.

sno_bilar

Det har som sagt snöat lite i Stockholm. Uppåt en halvmeter höga drivor kantar vägarna, fastfrusna bilar står översnöade och flera busslinjer är inställda. Vackert som en saga men lite mer tidskrävande och tyngre än vanligt att ta sig fram. Cykla är bara att glömma och jag har tvingats ta tunnelbanan till jobbet flera dagar – trots att det är bland det värsta jag vet. Men det var där, packad som en sill med andra blöta Stockholmare, det slog mig. Hur många starka vardagshjältar det finns.

Det som imponerar på mig är allt det vardagliga kneget. Tålamod, det du tvingas ta tag i dagligen och alltid besegrar. Ibland med lätthet, ibland krävs extra energi, men du gör det ändå.

sno_skor

”NEEEEEJ! Den mössan kliar. Jag vill BARA ha Elsa-mössan”. Du känner stressen och irritationen som en bubblande vulkan inombords. Du häller ut korgen med familjens möss- och vantsamling på golvet samtidigt som blicken flackar sökande efter den smutsrosa tygmössan. Mössan som kan rädda morgonen. Var ÄR den?

1, 2, 3… fortfarande ingen mössa men du klarade dig i alla fall från ett utbrott. Pulsen är lägre igen och jackans huva får duga.

..4, 5, 6.. du tvingas bära 17 kg barn på ena armen och väskan med träningsprylar, dator och matlåda på andra till förskolan. Junior springer som vanligt iväg till kompisarna innan du hunnit krama hej då, medan det lilla åskmolnet till Jonna surar och klamrar sig fast runt dina ben.

..7, 8, 9.. Det slutar med att förskolepersonalen får slita bort henne för att du ska kunna gå iväg.

10. Trött. Utan vantar. För hur 17 skulle du hinna tänka på dig själv mitt i mössletarcirkusen? Händerna smärtar av kylan men du vet att värmen närmar sig.

marklyft_annali2016

Gymmet. Källaren där du kan va dig själv för en stund. Platsen där du blir lite starkare, får ur dig stress, frustration och kan explodera upp vikterna i en frigörande frivändning. En kort stund av dagen gå in i din egen bubbla, visserligen ta i för fulla krafter, men bara på dina egna promisser och under sinnesfrid. Ett behaglig inre lugn som stillar tankarna och samtidigt ger energi.

Fysisk form och mental styrka hänger ihop. När du känner dig i fysisk form så orkar du automatiskt mer, när du orkar mer blir du mer tålig för mentala utmaningar. Starka muskler kan behövas för att knuffa igång den fastfrusna bilen, orka gå i snömodden och bära barn, och den mentala kraften hjälper till. Med den är det ju inga problem att tackla ”snökaoset”. Med den blir världen vackrare. Livet lättare.

”Önska inte att saker blir enklare – önska att du blir ännu bättre. Hoppas inte att du ska få en lätt dag – hoppas att du stöter på något som får dig att utvecklas som människa.” /Olof Röhlander, Lic. mental tränare.

anna_snoflingor

Mitt råd, vad som än händer idag, se det som träning i att hitta dolda fördelar – även i det som andra upplever som negativt. Utan problem, hinder och utmaningar kan vi inte växa, så träna på att se fram emot utmaningar. De som kommer att göra dig fysiskt och mentalt starkare.

En av de viktigaste delarna i mental styrka ligger i att snabbt kunna återhämta sig efter motgångar. Är du i balans tål du fler yttre påfrestningar, men om du redan vacklar behövs inte mycket för att du ska falla omkull. Se därför till att ge dig tid för mental återhämtning varje dag. Unna dig att göra det som gör att du kopplar bort och får mental återhämtning. För vissa  kan det handla om meditation, andra att läsa en bok, spela tv-spel, ligga i soffan, gå en promenad, yoga eller styrketräna.

Det är nu, under det mörka vinterhalvåret, du behöver din styrka som mest. Vårda den genom att sova, äta D-vitamin, träna, tända ljus och umgås med dina vänner. Väx med dina utmaningar, men inse att det inte bara handlar om prestation. Tvärtom är det många gånger de vardagliga sysslorna, det du gör dagligen, som påfrestar mest.

Heja vardagshjälte – inse hur stark du faktiskt är.

5 kommentarer
  1. Du skriver så bra och klokt som vanligt! Det här behövde jag verkligen läsa idag!

    Min make är nyopererad i axeln så här lagom till snön kom, vilket innebär att jag (med viss hjälp av våra 3 barn) får sköta det mesta. Efter att ha jobbat halva dagen i går kom jag hem och fixade med städning, skottning (2 ggr), matlagning och tvätt. Kl 20.30 var jag klar och helt slut i både kropp och knopp! La mig på spikmattan och nästan somnade framför tv:n.

    Själv har jag problem med ryggen, både bröstrygg och ländrygg, med smärta och mycket värk, men vad gör man? Det är bara att bita ihop och kämpa på! Man får ta en dag i taget och jag har många gånger tackat mig själv för att jag håller i så gott det går ändå med träningen, för jag är övertygad om att det hjälper på sikt.
    I dag är det en ny dag och där jag befinner mig försöker solen nu lysa genom molnen, så jag hoppas på en härlig vinterdag med en lugn lunchpromenad i friska luften.
    Önskar dig en fin dag!

    1. Petra – känner igen det där med eftermiddagar som går i ett fram till 8, även om jag inte kan klaga på opererad man, snöskottning & ont i ryggen. Det är det jag menar med vardagshjältar – såna som dig! Du är en stark förebild <3

      Kram & ha en riktigt fin helg nu!

    1. Ja Karin! Och jag tycker att de är värda att belysas, därav detta inlägg. Att det inte bara är de som gör något extremt som är hjältar. Hoppas det framgick av mitt inlägg.

      Tack & kram till dig!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras