Träningen som ger dig det lilla extra

core_bosu_2016

Det gemensamma syftet med all sorts träning, ja handligar för hälsan över lag, är att det ska ge dig något BRA. Positiva resultat i form av en stark kropp, en härlig känsla, en rolig stund, gemenskap, njutning, äventyr, en bättre framtid eller till och med en inkomst att leva av. Kanske inte allt detta samtidigt, men åtminstone något av punkterna. Annars kan det va tycker jag.

Så har det inte alltid varit för mig. Ett par år av mitt åt och liv tränade jag mer för att straffa och bryta ner mig själv, ”få bort” något. Som mina runda kinder, fettet på mage och lår. Träning är ju inte bara ”roligt och härligt”, utan även jobbigt ibland och därför en effektiv metod för självbestraffning. Precis som mat och många andra saker.

Otroligt deppigt och destruktivt när jag tänker tillbaka på det. Att använda något jag alltid tyckt så mycket om, som träning och mat, till att successivt göra mig själv allt svagare istället tvärtom – stärka min inre stjärna. Det som mat och träning är menat att göra. Viss träning extra mycket.

De två senaste dagarna (söndag och måndag) har jag kört några av alla träningsformer som ger mig det där lilla extra. Träning ger mig visserligen alltid något positivt, men de här dagarna tänkte jag just på hur den påverkade mig:

» Coreträning. Just nu är det inte de feta vikterna som är mest upplyftande (!) utan att jag kan använda de raka magmusklerna. De jag inte vågat spänna på flera år p.g.a. graviditet, rectus diastas och sen efter operationen. I söndags körde jag ett par avslutande magövningar på bosuboll som du ser en bild av ovan, och jag riktigt njöt av att kunna. Att inte behöva vara rädd längre, att kroppen är hel igen.

» Löpintervaller. Stark hatkärlek till den träningsformen. Igår sprang jag ett ordentligt svettigt pass 1-minutersintervaller med 30 sekunders ståvila på löpbandet. Faktiskt jobbigare innan än under tiden jag sprang, mentalt, och alltid samma ”yes I did it”-känsla efteråt. Inget märkvärdigt egentligen, du bestämmer ju själv hastighet och antal intervaller, men jag tror du förstår vad jag menar.

lopbandsintervallerBåda passen tränade jag i nya kläder från Björn Borg, ett stjärnmönstrat linne. Det hjälpte också till att formulera ämne till det här blogginlägget. Att sikta mot de träningsformer, de bitar i livet som lyfter den stjärna du är.

Om det – att äta och träna på det sätt som DU mår bra av, handlar två intressanta inlägg jag läst på sistone:

  • Terese Alvén´s inlägg ”Sociala medier driver på hälsohetsen”. Om hur svårt det kan vara att inte dras med av vad alla andra gör, istället för att följa sitt eget hjärta. Sin egen må-bra-plan. Jag instämmer i allt det Terese skriver.
  • Tyngre´s artikel ”Du äter ju fel”. Även där om hur alla trender, dieter, råd och rön påverkar oss. Om att det du petar i dig kan påverka din image, att mat idag är som religion – väcker starka känslor och reaktioner. Framför allt fastnade jag för de avslutande meningarna i texten:

”Vi behöver mindre skuldkänslor och ångest kring mat, inte tvärtom. Mer rörelseglädje (och mer mat!) åt folket!”

Jag tycker det är grymt att fler lyfter hur viktigt det är att du (och jag) alltid alltid ser till dig själv, dina egna behov och drömmar istället för någon annans. De hälsoval som får din egen stjärna att lysa starkast. Det är den du ska följa.

Är det någon träningsform som ger dig det där lilla extra? Som stärker dig inifrån och ut?

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras