FILM: 3 x core

Core banner

Core. Mångas önsketema till mina filmer, så här kommer ytterligare övningstips till dig som tränar hemma? Eller i alla fall utan redskap. 

Förr i tiden hade jag en jättebra rutin med ett par övningar för de djupa magmusklerna hemma efter varje löprunda. Det ingick som en självklar del av löpträningen. Efter rectus diastasoperationen kom jag ifrån rutinen, men nu försöker jag få in den igen. Allt blir ju mycket lättare när det går av ren vana och magen är läkt sen länge. Nu behöver den stärkas. Bli lika stark som mina yttre muskler.

Från början var det läskigt att belasta magen, det stramar så konstigt i ärrvävnaden efter operationen, men jag blir allt modigare att utmana den med samma gamla övningar som förr. Som övningarna i veckans träningsfilm:

After run – 3 x core

  1. Plankan med diagonalt benindrag
  2. Sidoplanka med armrotation
  3. Ryggliggande benpendling

Kör gärna övningarna i en cirkel direkt efter varandra och pausa mellan varje varv. Ett bra sätt att få coreträning samtidigt som du svettas ut och ansiktsfärgen återgår till det normala. Lite mindre matchande till mattan i barnrummet för min del.

core_benpendling

Lycka till och ha en fin fredag friends!

4 kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras