FILM: 4 övningar för baksidan

BANNER_baksida

Kroppens baksida. Ryggen, rumpan, baksida lår och axlar – något av det viktigaste att träna enligt mig. Många av oss sitter framåtlutade över skrivbord flera timmar om dagen och bär tunga saker med musklerna på kroppens framsida, därför bra att balansera upp med övningar för baksidan.

Det var också vad de flesta önskade när jag efterfrågade tips på tema till mina träningsfilmer. Så här kommer det! Övningstips för en stark vardag, god hållning och att förebygga skador.

I veckans träningsfilm visar jag och förklarar teknik vid 4 övningar för hela kroppen med betoning på det du inte ser i spegeln – baksidan.

4 övningar för baksidan

  1. Marklyft.
  2. Rodd med stång.
  3. Magåliggande benlyft.
  4. Magliggande baksida axlar med hantlar.

Tips på upplägg:

  • Traditionellt med 4 set á 9-12 repetitioner.
  • Cirkelträning med 9-12 repetitioner på varje övning á 4 varv.

Att tänka på:

  • Försök hitta vikter som är såpass tunga att du inte orkar göra fler repetitioner än 12 per set.
  • Håll stark core under hela utförandet av samtliga övningar.
  • Avbryt övningen omedelbart om du tappar tekniken.

annalissjanis_magliggbenlLycka till och ha en härlig helg!

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras