Vinnare utan marathon

helsingborgmarathon_annalissjanis

Jag har känt mig allmänt labil den senaste tiden. Stressad, haft svårt att sova och bryter ihop av minsta lilla. Stark vid träningen, stark på ytan men svag inombords. Folk frågar hur jag mår och jag svarar, ”Bra! Det är bara lite mycket just nu…

Känner du igen det där? När munnen säger en sak, fast du egentligen tänker att ”nej, det är skit! Jag orkar inte..”. För om du berättar hur du EGENTLIGEN mår skulle tårarna komma, ridån rasa och det har du verkligen inte tid med. Jag har väl hintat om min stress endel i tidigare blogginlägg. Att jag ”har fullt upp med skolan, projekt, bloggen, event, resor och barnen”, men nu har det blivit så tydligt.

Sedan två veckor tillbaka går jag i terapi som ger mig insikt. Skakar om och gör hjärnan förvirrad. Gör att jag frågar mig själv VARFÖR jag gör olika val i livet och hur jag kan ändra på saker för att må bättre. Även om det bara är några månader kvar på min utbildning och överkomligt att ha ett tajt schema den tiden, måste något bort. En enkel ekvation. I ett överfullt program måste något försvinna för att det inte ska krascha.

Men inte alltid lätt i praktiken. Jag tycker det är extremt svårt att plocka bort roliga saker. Som Helsingborg Marathon, mitt mål ända sen tidigt i våras. Jag har tränat bra och känner mig 100% förberedd med träning, utvilade ben och jag har t.o.m. gjort en koffeindetox för att få en extra kick på tävlingsdagen. Ändå var det loppet som fick ryka efter mycket velande och beslutsångest.

Till hjälp vid mitt beslut rådgjorde jag dels med mina närmaste vänner, Jonas och mamma, och dels använde jag en metod där jag skrev upp alla + och – . Ett tydligt sätt att få överblick över vilket val som är bäst.

Springa Helsingborg Marathon eller stanna hemma?

Plus:

+ Resan dit ihop med Terese och hennes man Glenn.
+ Miljöombyte.
+ Slipper vara avundsjuk på alla som springer Tjejmilen utanför husknuten eller känna mig snuvad på upplevelsen av en marathon.
+ Koppla av på hotell, helt själv.
+ Slipper laga mat. Istället god hämtmat och glass i lugn och ro.
+ Stämningen. Alla glada människor, energin. Så roligt!
+ Är väl förberedd rent fysiskt och mentalt då jag sprungit loppet tidigare.
+ Vore roligt att haka på Kenth´s snabba fötter och kanske slå min tidigare tid om dagsformen är bra.
+ Lopp ger en otroligt glädjekick!
+ Tågresan hem. Avkopplande att resa ensam, få tid att vila, blogga eller vad jag känner för.

Minus:

Känner mig allmänt labil. Av stress, orolig sömn och personliga insikter. Rädd att det förvärras.
 Proceduren med att packa.
Åka bil i flera timmar.
Stressen inombords som sagt. Den är tillräckligt stor från annat också just nu och stress bryter ner, vilket en stor prestation som en mara skulle förvärra ännu mer.
En och en halv dag med familjen går bort. De viktigaste jag har.
Ensamheten. Att sitta där, långt ifrån min älskade, stökiga familj.
Jonas jobbar på söndag och jag ska på kurs. Hinner inte vara tillsammans allihop.
Lång tid att återhämta sig från en så stor påfrestning. Kanske nya problem med knät, sämre styrka på gymmet och mindre ork i vardagen?
Jag måste inte springa lopp. Det är roligt, men jag behöver inget lopp för att få motivation eller bekräftelse, så i dagsläget – varför utsätta hälsan?

annalissjanis_helsingborgmarathon

Beslutet blev som sagt att stanna hemma. Och jo, jag känner mig en aning snuvad på upplevelsen, sorgsen men samtidigt stark. Att jag klarade att gå emot min principfasta envishet för hälsans skull. Att jag känner mig tillräckligt bra som jag är, utan att behöva bevisa det genom en guldmedalj och prestation.

Istället valde jag lyckan i nuet, en fredagskväll och lördag ihop med de som betyder mest av allt istället för en lååååång omväg till Helsingborg och 42 kilometers spring. Jag säger inte att det är fel att springa lopp, du ser ju alla mina egna plus ovan, men för MIG och just nu var det här bästa valet.

Guldfilten lämnar jag över till dig som kanske springer Helsingborg Marathon eller Tjejmilen i morgon, stark och glad i hjärtat. Och du som inte springer lopp eller presterar på andra plan – glöm inte att du är precis lika bra ändå ♥

50 kommentarer
  1. Bra sätt att komma fram till beslutet. Kloka och viktiga insikter i sitt liv, vardag hjälper. Jag håller själv på att ransaka vad jag håller på med. Vad kan jag ta bort för att få energi till de som är viktigt mig själv och min familj.
    Ha en skön fredag! 💖💪🏽

    1. Mia – tänk att det ska vara så svårt att hitta rätt, men vi får helt enkelt prioritera det som ger mest energi och glädje för OSS SJÄLVA. Inte alltid göra saker för andras skull, även om det kan ge mycket glädje tillbaka.

      Tack & ha en riktigt fin helg du med!

  2. Starkt gjort! Anledningen till att jag inte springer lopp är att det tar för mycket tid + för rörig miljö med alla människor överallt, tycker jag så som mitt liv ser ut just nu, det är tillräckligt med röj-röj på andra plan. Jag föredrar löpning i naturen och i lugn och ro, själv eller med en kompis och på en tid som inte tar kvalitetstid med familjen. Mäter inte ens sträckorna numera, även om jag springer rundor som jag vet på ett ungefär hur långa de är så är det väldigt skönt att ha löpningen helt prestationsfri på något vis. För mig balanserar det upp, även om jag förstår att det är roligt att springa lopp och samla km och förbättra tider osv också så klart. Jag planerar att springa lopp igen sen när barnen är utflugna, med tanke på hur snabbt tiden går så är det ju troligen snart ;o)
    Det var väldigt roligt att ses igår! Stor kram!

    1. Tack Caroline! Det gäller att prioritera sina krafter och för mig vägde vårt bokevent och en lugn hemmahelg tyngre just nu. Håller med – det var kul att ses. Och nu är det inte långt till bokmässan heller. Ännu en grej jag prioriterar före Marathon, det har jag sprungit förr 🙂

      Stor kram tillbaka!

  3. Starkt att kunna fatta ett sådant beslut. För mig inspirerar det väldigt mkt. Jobbar själv på att lyssna mer på både kropp och knopp.

    1. Marie – vad bra att det ger dig inspiration. Det är inte alltid lätt att fatta kloka beslut, men ju mer du över, ju bättre blir du <3

  4. Dina tre första meningar beskriver exakt hur jag känner. Även om jag önskar att du ska känna dig stark rakt igenom är det skönt att se att jag inte är ensam i den känslan. Tack för att du vågar vara så ärlig.

    1. Marie – det är just därför jag skriver. Jag vet att många lägger på sig för mycket stress & press. Att vi kan behöva höra att vi duger utan att göra ALLT.

      Tack själv som skriver & stöttar mitt beslut!

  5. Det var antagligen ett bra beslut. Terapi kan verkligen vara utmanande och läggs det till kan något annat behöva vänta. Du ska inte ta bloggledigt ett tag?
    Du behöver inte uppdatera varje dag för vår skull, vi väntar och kommer vara kvar även om du försvinner några dagar. Hoppas du får en vilosam helg!

    1. Frida – tack snälla. Jag suger åt mig av dina ord och bloggar om jag känner lust som jag skrev i svaret till Christin.

      Önskar även dig en riktigt skön helg!

  6. Klokt o bra tänkt!
    Precis de du skrev till mig om att tänka på vad som ger energi och inte tar, att prioritera sånt man tycker är viktigt och som ger positivitet tillbaka och länge, som familjen!
    Vila nu upp dig i helgen så du orkar med kommande vecka med vardagsbestyr!

    Styrkekram!

    1. Frida – ja, jag har bestämt mig för att välja det som ger mig mer energi än det tar. Maran hade garanterat gett mig enormt med energi i form av endorfiner & glädje, men fysiskt hade kroppen tagit stryk en lång tid.

      Det ska jag göra. Tack & stor kram tillbaka!

  7. Så bra beslut Anna för dig personligen!
    Tänker också att det är bra att du kan visa att det är helt OK att avstå något som man tränat/längtat efter. Det insikten behövs också.
    Precis som en tidigare kommenterade…avstå bloggen några dagar, blogga varannan dag eller något som lättar pressen.
    Hälsan är viktigast.
    Vi finns kvar, vi vet också hur livet är, vi förstår.

    1. Christin – fint av dig & kloka ord. Du har rätt i att jag även kan behöva sänka pressen på mig att skriva, men det är mycket som min dagbok också. Att skriva av mig & kommunicera. Men jag är enormt tacksam över att ha dig & alla andra fina människor som stöttar. Stor kram & ha en fin helg <3

  8. Vilken prestation av dig att säga nej till loppet. Klokt och är så mycket svårare än att bara köra på. Och så viktigt. Heja dig!!! Du har mycket insikter och klokhet, glöm inte att leva efter dem själv också. Kram!!

    1. Annelie – haha, ja jag lever inte alltid som jag lär, men den här gånger skräller jag 😉

      Tack snälla för fina ord & ha en bra helg nu!

  9. Klokt av dig och skönt att läsa att jag inte är ensam om att missa ett lopp man förberett sig för. Själv skulle jag springa Tjejmilen imorgon. Men redan tidigt i somras, slutet av juni stukade jag foten rejält och har inte kunnat springa sedan dess. Reviderade min plan och bestämde mig för att försöka gå milen istället. Nu har jag blivit förkyld! Inte så illa så att jag inte skulle kunna delta egentligen men på nåt kändes det som att det inte var meningen och om jag känner efter och inte låter mig påverkas av de andra tre som jag skulle gått med så vill jag egentligen inte. Gillar inte att åka så långt över dagen tar 3 h enkel resa och inte heller att det är så mycket folk. Däremot gillar jag känslan när man går i mål. Så stark så nöjd och glad. Men nu ser jag fram emot en fisketur med familjen ist. Något vi velat göra hela sommaren men inte hunnit. Nu blev det tid till det. Och tid till att återhämta mig. Så härligt att du delar med dig av dina tankar.

    1. Evelina – bra beslut! Och jag vet, det ÄR en enorm glädje och stärkande känsla att gå i mål vid ett lopp. Det blir jobbigt för oss i helgen med alla bilder i sociala medier, men vi får peppa varandra. Känna oss starka i oss själv tillsammans med våra familjer 🙂

      Kram & ha en fin helg nu!

  10. Å vad du e klok! Du anar inte hur rätt du träffar mig just nu!!! Tampas stenhårt med att låta en övertränad skadad å sliten kropp att vila!!! Vill inte men måste🙄
    Tungt men viktigt beslut!!!
    Bra jobbat Anna

    1. Marie – det är mänskligt att låta reptilhjärnan styra istället för förnuftet, men ibland blir allt så tydligt. Att du MÅSTE handla smart.

      Ta hand om dig! För vad är en snabbt övergående kick mot ett helt liv?
      Kram

  11. Så klokt Anna! Du är grym och att du vågar ifrågasätta, analysera och känna efter bara det är en stor vinst! Jag tror verkligen du gjorde helt rätt. Hat följt din blogg länge och känner igen mig i så många delar. Jag gjorde samma val med Stockholm marathon i våras men var dum att jag sprang, fick bryta och var skadad två månader.. Mådde skit. Men lärt mig jättemkt…

    Tack för en bra blogg och för att du är så ärlig 🙂

    1. Elin – ja, det är vinsten. Oavsett vad vi väljer blir vi en erfarenhet rikare. Hoppas skadan läkt nu & att du mår bra. Och tack för din förståelse <3

  12. Starkt jobbat! Att ställa in saker är alltid en process tycker jag, men oftast skönt när beslutet väl är fattat. Precis som nån skrev tidigare kan det vara oerhört tröttande både för kropp och själ med terapi, men även det skönt och viktigt på sikt. Ta hand om dig och tack för att du delar både det som är roligt och det som är jobbigare!

    1. Ja, Maja! Det är lättare att köra på än att komma till insikt och förändra saker. Tack snälla & ta hand om dig du med <3

  13. Känner såå igen mej! Vill så gärna springa men hälsan har inte varit tillräckligt bra, nu har jag åtminstone kommit igång med löpning två gånger i veckan. Så man får väl glädja sej över de små stegen ibland och familjen framför allt!

    1. Jo, så är det Annette! Skönt att du hittat ett träningsupplägg du gillar, för hur det än är – det är ju i vardagen vi behöver träningsglädjen som mest.

  14. Anna, du är såå oerhört inspirerande och grymt stark!! Att våga ta beslut som detta, heja dig!! Det kommer fler lopp (om du vill såklart) och det man har på hemmaplan, det som verkligen betyder mest, det ska man vara rädd om och vårda ❤️
    Bra att ta hjälp av terapi, det kommer att göra dig till en ännu starkare person med mera balans och välmående ❤️
    Ha en fin helg och ta hand om dig och familjen ❤️

  15. Klokt tänkt Anna – och det kommer fler lopp om du vill springa ngt annat år <3 Du har bara EN hälsa – ngt som jag inte förstod för fem år sedan. Det tog mig flera år att komma tillbaka – så det är inte värt det! Nu går jag i terapi med ACT/KBT inriktning – väldigt väl investerade slantar! Privat naturligtvis =) Men nu då jag äntligen hittat en psykolog som är SUPERB – så fortsätter jag och betalar!

    TACK för en ärlig och härlig blogg!! Just att du skriver om livets upp och ner gångar – det är därför jag återvänder till dig flera ggr i veckan <3

  16. Att det ska vara så svårt att bromsa i tid! Idag har vi en heldag i skogen, jag och min familj. Dessutom gravid, och jag reflekterade över hur mycket bättre jag blir på att sätta gränser, ta hand om mig och känna efter i detta tillstånd. Tänkte på det du skrev som tips till en gravid, mycket av det gäller även vid en obalans i livet, tänker jag. Jag hoppas att jag när denna tredje graviditet är över, och håller på att dras med kan tänka ”vad skulle en gravid Elin göra”, och sätta gränser även då. Lycka till med återhämtningen!

    1. Elin – det var samma sak för mig. Att jag tog hand om mig själv bättre, släppte all stress och prestationstänket då jag var gravid. Superbra tips av dig att fortsätta tänka på samma sätt som icke-gravid, för oss som har tendens att vilja för mycket.

      Lycka till med graviditeten!

  17. Hej, läser din blogg dagligen men är kass på att kommentera men måste nu! Fantastiskt inlägg, så klokt och till stor hjälp att få situationen så konkret. Tack o ska göra exakt samma med en sak som gnager i mig= ska jag/ ska inte, vill jag/ vill inte,,,,, Ditt beslut känns klockrent rätt, njut av din familj i helgen❤️

  18. Wow!! Du är så härlig och ärlig! Är otroligt imponerad och inspirerad av allt ditt slit, kämpaglöd, analyser och härliga attityd! Samtidigt tycker jag det börjar på att bli riktigt läskigt att följa din blogg, då jag inser hur ofattbart lika vi är du och jag… du behöver en stor kram fina Anna!!

    1. Lisa – tack snälla (väldigt långt i efterskott). Det är ju bra att vi är lika. Då kan du suga åt dig av mina tankar rakt av 😉

      KRAM fina du!

  19. Anna!
    Älskar din blogg. Lever sunt och motionerar regelbundet. Ligger typ jämt på en stadig viktkurva men den här sommaren har det sprungit iväg och jag har gått upp 3-4 kg. Mår pyton över det. Hur ska jag tänka för att få bort de neg tankarna? Och vilka är dina 3 bästa ”gå ner i vikt”-tips? Vill komma tbx till min vanliga vikt.

  20. Jag känner så igen mig i det du skriver, inte nu men har gjort för ett par år sedan när mitt liv blev för mycket. Jag började gå och prata i grupp med andra människor i samma läge, som förstod mig. Jag gick med tårar till jobbet och med tårar hem från jobbet, konstant tårar i ögonen. Jag var så rädd att någon skulle se att jag mådde dåligt och fråga för då hade jag tappat ansiktet totalt och brustit i gråt, hela muren hade rasat. Men hela mitt inre var i upplösningstillstånd och jag fick kämpa på länge för att komma tillbaka. Träningen var min räddning, terapi både nu och då. Jag fick tvinga mig till passen, till löpningen, inte alltid med glädje men jag tänkte att träning gör mig glad och jag måste fortsätta för till slut kommer nog glädjen till livet och träningen tillbaka. Det har den gjort!! Jag mår bra nu, det kommer upp och nergångar i mitt liv.
    Anna, du har en jättejätte fin och ärlig blogg, inget skryt någonstans och det uppskattar jag. Din återhämtning kommer att gå fin och jag önskar dig en fin söndag ♥

    1. Cecilia – tack för att du delar med dig av din egen historia.

      Det ÄR jobbigt att visa sig svag. Eller stark. För att våga visa sina känslor är ju en styrka. Jag är glad att du mår bra nu & jag hoppas det förblir så.

      Tack snälla för fina ord. De värmer <3

  21. Anna, tack för din blogg! Läser den nästan dagligen men är också en av dem som sällan kommenterar. Nu kände jag också att jag ville skicka en kort hälsning och tacka för det du ger genom att vara ärlig och dela med dig. Allt gott och fortsätt med ditt sätt. Grattis till utökat engagemang i Frisk & Stark (eller vad nu konceptet heter 😀), hoppas kunna åka och träna med er nån gång i framtiden och få ”live-pepp”!

    1. Riitta – åh, vad glad jag blir att du skriver NU! Har full förståelse för att inte alla som läser hinner/orkar kommentera, men glad att du gör det nu 🙂

      Tack! Det känns jätteroligt. Jag håller tummarna för att du och din familj kan vara med någon gång framöver 🙂

  22. Du anar inte hur viktigt det är för oss som läser din blogg att även få läsa om sorgsamma och genommänskliga känslor. Säkert många här som sitter i samma sits. Jag är superstressad själv och mår inte väl. Är så tacksam att jag har min familj och en vän som stöttar, annars hade jag gått under. Varm kram till dig rara Anna!

  23. Så fantastiskt bra beslut! Du är en oerhört bra o fantastisk förebild, blir ännu bättre o ärligare när du visar att du säger stopp. Jag har inte sprungit marathon men gjort tjejklassiker bla o känner oxå nu att jag inte måste göra lopp o tävlingar för att få bekräftelse jag jar hittat mig själv o mitt sätt att stanna kvar vid träningen. I våras sa jag upp mig från mitt jobb för att det tog för mycket tid från familjen – och träningen. Stort lycka till du har bra självinsikt så det kommer gå finfint!!

    1. Nathalie – tack snälla! Dina ord värmer.

      Jag känner inte heller att jag behöver ett stort mål för att fortsätta träna. För mig är det en vana och livsstil. Älskar det och vill därför inte riskera hälsan och kanske behöva avstå träningen.

      TACK för ditt stöd och att du delar med dig av din egen historia. Jag hoppas du kommit till rätta med nytt jobb och träningen igen.
      Kram!

  24. Jag har sagt det förr och säger det igen. Du är en förebild på många sätt och helt rätt att sätta sin hälsa i första rummet. Som sagt du har drivet att träna ändå utan att klämma in ett maraton som ligger lite fel i ditt liv just nu…vet du det kommer fler lopp jag lovar!!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras