Test: Barre och pilates med bloggvänner

barre_annalissjanis

Efter skolan i tisdags kväll tog jag bussen till ett event på nyöppnade Studio Levels på Kungsholmen. En mindre konceptsalong med som både erbjuder träning, hudvård, hårvård och naglar. Mysigt, personligt och mycket trevliga tjejer som driver det.

Jag och en mindre grupp bloggare och medietjejer hade blivit inbjudna att testa den trendiga träningsformen barre, samt pilates och garuda av Luxe Event. Tiden går snabbt när du har roligt och jag hade inte möjlighet att  vara med vid garuda, men det ska tydligen vara en yogainspirerad träningsform. Träning som kombinerar det spirituella, andningen och positioner från yoga, corestyrka och fokuset från pilates, och elegansen och egenskaperna av dans.

unspecified8

Barre och pilates hann jag i alla fall smaka på en bra stund. Barre är en träningsform som varit populär i USA några år redan och mixar balett, fitness och pilates vid en stång. Du behöver inte vara särskilt dansant, men för mig var det framför allt utmanande för core, balans och koordination.

barre_hantlar_annabarre_balanskudde

Vi körde både med egen kroppsvikt, lätta hantlar och stående på balanskudde. Stora rörelser varvades med små pulserande, hela tiden i närheten av en stång/barre som balanshjälp. Så här tyckte jag om träningsformerna:

Barre

+ Tränar kroppskontroll, corestyrka, hållning, balans och styrka.

+ Kanon för prehab av knä- och fotledsskador t.ex., då vi jobbade med stående stabilitetsövningar på balanskuddar.

+ Roligt med träning till musik och bra för självförtroendet att känna sig graciös. För dig som drömt om att bli dansös är det även kul att stå vid en typsik dansbarre.

– Inget för dig som gillar att träna med tunga vikter eller vill få ordentlig puls. Vi pumpade på med 1-kilosvikter – något jag som älskar traditionell styrketräning med skivstång och tunga hantlar kan ha svårt för. Coreträning är super, men hantelträningen kändes lite ”futtig” och onödig.

pilates_annalissjanis

Pilates

+ Funktionell träning för corestyrka, god hållning, att bli smidig och stark. Även bra i pre- och rehabsyfte eftersom rörelserna är såpass kontrollerade med stort fokus på core. Grymt för dig som önskar en riktigt stark mage, på djupet. Jättebra kring en graviditet eller som för mig – efter en rectus diastasoperation.

+ Du behöver inga redskap, bara en mjuk matta.

– Precis som barre – inget för dig som vill träna maxstyrka och maxpuls. Å andra sidan har du stor nytta av effekterna pilatesen ger i annan träning/idrott.

Har du testat barre, pilates eller garuda? Vore kul att höra vad du tycker. Lämna gärna ditt omdöme i en kommentar.

shots_vinbarmiddag_barreFotograf av alla bilderna ovan utom den med balanskudden: Katriina Mäkinen.

Även om jag inte kunde vara med på sista passet är jag glad över att jag gick på eventet, något som jag sällan tar mig tid för nu för tiden. Att jag fick prova på något nytt, testa sköna, snygga och matchande träningskläder från Stadium´s märke SOC, äta och dricka goda grejer och återse träningsbloggsvänner.

traningsbloggtjejerJag och några av mina närmaste bloggvänner: TereseKarinElmina och Milla.

Bloggen och träningen. Tänk vad många fina vänner dessa intressen gett mig. Dels känns du och alla övriga som läser som mina osynliga vänner och dels har jag lärt känna flera andra träningsbloggare. Ibland blir jag extra påmind om hur glad jag är över mitt träningsliv och valet att starta den här bloggen. I oktober 7 år sen, passande att tänka tillbaka på en återblickstorsdag denna.

7 kommentarer
  1. Ja. Tänk vad en blogg kan göra. Den har fört mig samman med så otroligt fantastiska människor, som vissa av dom har blivit vänner för livet. Så himla tacksam för det! <3

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras