Sista rycket inför loppet och att tävla som gravid – läsarfråga

lopsko_backe

4 dagar kvar till Helsingborg Marathon. Mitt enda lopp 2016 som jag tränat inför sen tidigt i våras. Successivt ökat distansen vid varje långpass med ca 2 km, upp till 32 km som längst. Jag känner mig väl förbered men ändå börjar fjärilarna i magen komma. Som alltid inför ett lopp. Inte för att jag har några prestationsmål den här gången, planen är att gå efter dagsform och ösa på om det känns bra, men hela grejen med lopp är pirrig. Även om jag inte springer marathon för första gången i mitt liv är det många andra deltagare som gör det och luften darrar av nervositet.

Idag springer jag ett pass på max 8 km med några fartökningar. Sen kanske det blir ännu en kort runda på torsdag om inte benen känns trötta, men närmare loppet än så vill jag inte springa. Tanken är att hålla igång benen och cirkulationen, att inte bli sjuk (som jag kan bli om jag vilar helt), men att ändå inte trötta ut mig. Inte för att loppet är livsviktigt, men för att det blir roligare ju bättre förbered du är.

Helsingborg Marathon 2014 /Anna Lissjanis
Bilder från mitt Helsingborg Marathon 2014.

Ska du springa något lopp i höst? Är du nervös? Bästa rådet mot nervositet är som sagt att vara så redo du kan. Här har jag skrivit en lång lista med mina bästa tips inför löplopp och här ett specifika tips inför Tjejmilen. Sveriges största tjejlopp går ju samtidigt som maran i Helsingborg och jag antar att fler av er som läser ska vara med i något av loppen?

Sen är det såklart personligt vilket upplägg som funkar, och ibland kan skador eller graviditeter tvinga dig att vara mer försiktig. Om detta har min bloggläsare Britta frågat:

Hej Anna!

Jag tycker du verkar vara en härlig och förnuftig tjej. Min fråga gäller intervallträning under graviditet. Har precis hittat tillbaka till löpningen efter en längre fot skada. Innan skadan i januari sprang jag milen under 50 min. Nu ligger jag runt 56 och vill bli snabbare.

Jag har ett lopp på en mil som jag vill springa om 3 veckor och tänkte försöka förbättra mig tills dess. Min tanke var då att satsa på intervallträning men jag undrar om det är lämpligt och är det bra att ta ut sig till max under loppet? Är gravid i vecka 8 och kommer vara i vecka 12 när loppet går. Är van med träning och tränar både styrka och kondition ca 3-5 ggr per v.

Tacksam för svar om du hinner. Mvh/ Britta

Topploppet /Anna Lissjanis
Den här bilden och den nedan är från när jag och ”Team Trend o träning” sprang Topploppet 2010. Där hade jag precis fått reda på att jag var gravid med tvillingarna och vågade inte pressa mig maximalt. Men det är alltid skön stämning och kul med lopp, oavsett hur allvarligt du tar det.

Mitt svar:

Hej Britta!

Först och främst – grattis till graviditeten! Skönt att foten känns bättre också och att du är igång med löpningen igen. Men med tanke på både skadan och graviditeten skulle jag lägga ner all prestationsinriktad träning. Just i den här fasen utvecklas fostret jättemycket, trots att det är så litet. Det är nu alla organ bildas och risken för missfall fortfarande finns. En tanke jag själv använde mig av för att tagga ner (för jag håller med – det ÄR kul att träna mot mål) var:

”En graviditet är bara 9 månader av ett (förhoppningsvis) ca 80-årigt liv. Jag har all tid i världen på mig att träna målinriktat när barnet är fött. Om jag skulle vilja…”

Hoppas du kan tänka lika dant. Dessutom får din fot längre tid på sig att bli riktigt stark. Du gör såklart det du tycker känns bäst, men om jag var du skulle jag njuta av att ens kunna springa som gravid och att ha roligt på loppet. Ingen fara att träna så att du får hög puls, men en riktlinje är att du ska kunna prata under passet. Då är maxpuls inte det bästa.

Fortsätt gärna träna och springa så länge det känns bra, men lägg den prestationsinriktade träningen åt sidan ett tag är mina råd. Det känns onödigt att riskera något och du KOMMER bli snabb igen efter graviditeten – jag lovar (och är ett hyfsat bevis på det själv ;))

Kram och lycka till!

topploppet_annalissjanis

Fler lästips för dig som är gravid

5 kommentarer
  1. TACK för ett klokt, sunt och bra svar till den gravida tjejen! Jag tycker alldeles för många toktränar som gravid. Jag har en tre månaders prins nu och tar sakta med säkert tillbaka min kropp. Se till prestationen att kroppen varit gravid och sedan en förlossning med allt vad det innebär!

    1. Joanna – nog för att din kropp fortfarande är DIN, trots att du är gravid, men jag tycker det är onödigt att utsätta barnet och sin kropp för risker.

      Grattis till din lille prins! Tycker det låter super att du inte stressar dig tillbaka till din trivselform.

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras