Måndagslistan: 10 saker runtomkring som påverkar träningen

Bra planering, övningar, vikter och optimalt antal repetitioner – visst påverkar det ditt träningsresultat, men även saker runtomkring. Har du också tänkt på det? Att allt annat gör stor skillnad för vad du presterar under träningen?

Jag har mest kört korta pass under sommaren, förutom det superlånga ihop med Elin, men väldigt effektiva på grund av olika anledningar. Saker runtomkring som ger mig extra energi och gnista. Kanske samma saker som påverkar dig och din träning?

Måndagslistan: 10 saker runtomkring som påverkar träningen

1. Sinnesstämning. Som tanken på att ”där hemma finns de personer som betyder mest för mig och vi har en hel dag tillsammans” ger kraft. Men även tvärtom – om jag bråkat med någon eller lämnat ledsna barn på förskolan. Utan att jag tänker på det just då jag tränar går det sämre när hjärtat inte är med.

2. Musik. Du som följer mig på Snapchat vet att jag alltid tränar med trådlösa lurar i öronen. Det gör stor skillnad med musik som fyller mig med olika känslor – energi, glädje, minnen..

3. Kaffe. Jag har blivit en obotlig koffeinist. Måste ha mitt kaffe för att komma i rätt stämning inför träningen. Eller måste, jag har haft ”vita perioder” förr och slutade helt dricka kaffe inför/under mina graviditeter, men det är inte bara för det uppiggande koffeinet utan även för känslan och smaken – därför ser jag ingen anledning till att sluta. En lugn stund med en kopp riktigt bra kaffe är livskvalité och daglig njutning, ofta ihop med…

4. Mellanmål/mat. Vid tidig träning direkt på morgonen är min proteinkräm smarrig energi till kaffet. Kokosoljan ger en grym kick och smakar väldigt gott i smeten. Annars påverkar även vad jag ätit kvällen innan då extra kolhydrater gör skillnad.

Även maten som väntar efter träningen påverkar passet ibland. Om det är något extra gott, en måltid ihop med någon speciell och kanske på en stämningsfull plats. Nu har på sommaren har det t.ex. blivit många sköna utomhusmåltider t.ex.

hh_bad_jormsjon2016

5. Platsen. Jormgymmet förknippar jag med min kära barndomsby och väntande tid för de jag älskar, men även vägen dit och hem påverkar träningen. Att ladda upp med frisk Jämtlandsluft och vacker utsikt. Samma sak de gånger jag tränat utomhus i sommar, på Åland och Lassebacken.

6. Vänner. En stor faktor till att jag inte sprungit långpass sen vi var i Östersund – avsaknad av långpasskompis. Efter alla långpass ihop med mina vänner den senaste tiden har jag inte motivation nog att köra själv. Vet att jag kan men vill inte. På gymmet är jag gärna ensamvarg, men just de där långa och lugna löppassen är det mysigt med någon att prata med.

7. Kläder och skor. Jag gillar mode men även du som inte bryr dig så mycket om vilka träningskläder eller skor du har på dig känner säkert skillnad i nya? Om de sitter extra bra, du känner dig snygg och snabb? Att kombinera ihop färger och funktion efter typ av träning är kul tycker jag, men så är jag också aningen bortskämd med en full garderob som träningsbloggare.

8. Stress. Faktiskt positivt för min träning många gånger. Har jag gott om tid såsar jag gärna runt i gymmet, byter låt på Spotify och Instagrammar, men med lite tidspress bara kör jag. Sen är det förstås tråkigt att ha FÖR bråttom, men en lagom hård spark i baken är aldrig fel.

9. Sömn. Stor faktor. Jag kan absolut köra på fast jag är trött, men för det där extra lyftet, tyngre vikter eller snabbare löpning måste jag vara utvilad. Nu under sommaren har jag sovit bra och orkar därför köra på bra under mina pass. Trötthet är också en anledning till att ta onödigt långa pauser mellan varje set och ägna sig åt annat än själva träningen på gymmet.

10. Sol. Underbart, men inte alltid det som ger strålande träningsresultat. Igår låg värmen som ett lock över Stockholm och min morgonlöpning gick inte lika lätt som i svala Jämtland. Jag har svårt för träning mitt i solen, den tar för mycket energi från mig och jag eftersattas halva dagen efteråt, men å andra sidan gör den mig glad och pepp på det som väntar. Som igår – bad och häng med familjen på Kampan.

lopoutfit_svettig

Idag  har jag goda förutsättningar för ett bra pass med tanke på punkterna ovan. Jonas åkte iväg tidigt för att fiska ihop med en vän, men Hugo och hans kompis är hemma med tvillingarna medan jag tränar. En lagom dos av punkt nr 8 med andra ord samt nr 1. Jag har packat badväskan så att vi kan gå till Kampementsbadet på en gång när jag kommer tillbaka för att njuta av punkt nr 1, 4, 5, 6 och 10.

Vilka faktorer runtomkring påverkar din träning? Av ovanstående och kanske några andra?

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras