Film: Kettlebell front squat med axelpress

Det är fredag och jag har vaknat upp utkramad och full på samma gång. Så som du kan vara efter en dag med nerver på helspänn och stora känslor i utbyte. Igår kväll hade jag och Caroline boksigneringsevent för Dante som jag vill smälta innan jag berättar mer om (och plocka fram bilder från), men som vanligt har jag förberett en inspirations film till dig som är träningssugen.

Fredagar har ju blivit lite av Trend o tränings träningsfilmsdag och den här veckan visar jag en riktigt tuff multiövning, kettlebell front squat med axelpress. Här får du jobba med både core- och lårstyrka, axlar, rörlighet, hållning och kontroll. Hela kittet!

Kettlebell front squat med axelpress – kort tutorial

Svårigheten kan vara att hitta en vikt på dina kettlebells för att orka pressa med stadig bål och ändå få effektiv träning för rumpa/lår. De muskelgrupperna är ofta starkare än överkroppen och kräver tyngre belastning för att få samma träningseffekt, men med två vikter och en paus på 3 sekunder i bottenläget får underkroppen en ordentlig utmaning. Upprepa så många repetitioner du orkar med god teknik. Fler instruktioner i filmen.

Lycka till och fin fredagsfys friends!

P.S. Har du bara en kettlebell till hands? Spana in filmen med helkroppspasset ”jämnstark med en kettlebell” D.S.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras