Stark mage efter graviditet/magoperation – 4 metoder

annalissjanis_sos

Det var klart värt både pengarna, tiden och energin att cykla till Södersjukhusets sjukgymnast för återkontroll av magen idag. Direkt från tunga marklyft och andra basövningar till rehabkliniken. Lite komisk tanke tyckte jag, att återgå till prat om knipövningar när jag precis klarat att lyft 20 kg över min egen kroppsvikt med god bålkontroll. Det har gått fort och bra att komma tillbaka. Eller hade det verkligen det?

Trots att jag har god kunskap och kroppskännedom var det skönt att få bekräftat om min träning efter rectus diastasoperationen gett lika bra resultat för magstyrkan som jag upplevt. Nu har det gått över ett år sen operationen och jag kom igång med träningen, men de kallade mig för att kontrollera magfunktionen och höra om allt känns bra.

”Beräkna att besöket tar en timme” stod det på remissen, men jag var inne max 10 minuter hos sjukgymnasten. Han ställde lite frågor, jag ställde lite frågor, jag fick ligga på britsen och spänna magen medan han kände på den, och sen var det klart. Eftersom han var nöjd och jag är nöjd. Jag fick beröm för min magstyrka och grönt ljus till allt utom situps/annat som inte känns bra.

mage_skor

200 kronor fattigare – trygghet och bekräftelse rikare. Att vara sin egen PT är inte alltid så lyckat, men mitt vinnande koncept på vägen tillbaka efter operationen har varit mer än att guida mig själv.

Mina 4 metoder för stark mage efter rectus diastasoperation

√ Att utgå från lätta grundövningar jag fick av sjukgymnasten redan efter operationen.

√ Använda egen kunskap och kroppskännedom. Som personlig tränare, efter 3 graviditeter och som träningsintresserad har jag samlat på mig mycket kunskap om magträning kring just graviditet/kejsarsnitt/bukoperationer. Dessutom finns det mycket bra böcker i ämnet (t.ex. Stark, glad, gravid och Lofsans mammaträning).

√ Att följa ett personligt program efter kontroll hos mammamageexperten Katarina Woxnerud.

√ Att hela tiden lita på magkänslan (alltså den ”köttiga”) och känna efter. Backa om något inte känts bra i magen – öka successivt om det funkat fint.

Här kan du läsa om hela min resa och träning under året efter rectus diastasoperationen.

8 kommentarer
  1. Som på beställning 🙂
    Imorgon 3 v sedan min bukplastikoperation, börjar längta mig sjuk efter löpning men är så himla nöjd med operationen och vill inte äventyra något. Imorgon ska jag läsa igenom din träning efter operationen.
    Kram

    1. Malla – vad roligt! Kom ihåg att vi har olika bakgrund, förutsättningar och att alla operationer läker olika, men lätta grundövningar och om du känner efter kan du absolut använda min träning att gå efter.

      Kram & stort lycka till!

  2. Hej! Tack för alla dina inlägg om bukoperationen och din väg tillbaka. Det har inspirerat mig enormt. Jag kämpade i två år via landstinget men efter många nej så bokade jag op på Akademikliniken. Jag gjorde min operation för fem dygn sen och jag är övertygad att det kommer stt bli fantastiskt. Jag har haft samma bekymmer som du så jag längtar tills jag får börja resan till ett starkare liv. Men, just idag har jag en liten dipp. Jag är helt slut i ryggen eftersom jag fortfarande bara kan gå böjd. Hur lång tid tog det för dig innan du kunde räta på dig?
    Tack igen för så bra inspiration!

    1. Hej Camilla! Roligt att du hittat inspiration genom mina inlägg.

      Jag lärde mig gå upprätt efter bara ett par dagar. Det sa min läkare var viktigt & jag tror det handlar mycket om att du är rädd? Det är ingen fara, då försök sträcka på dig om du kan. Önskar dig all lycka till!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras