Konsten att prioritera rätt – 3 steg

Rumpspark /Anna Lissjanis

Alla har vi lika mycket tid, så vad är det då som gör att vissa får livets ekvation att gå ihop bättre än andra? Svar: Genom att lägga tiden på rätt saker. Men hur ska du göra för att prioritera rätt?

Många gånger tycker jag det är svårt. Jag får beslutsångest ”för tänk om jag väljer fel och missar…”. Saker kan vara bra ur olika synvinklar. Andra gånger är det solklart vad som är rätt prioritering. Mycket beror på dagsform, både den fysiska och den mentala. Och ur ett större perspektiv tänker jag att hur du prioriterar beror på:

1. Vem du är. Din personlighet. Gener som gett dig en viss personlighet, tankebanor, stresstålighet och kropp.

2. Det du har kring dig. En partner som stöttar, vän eller föräldrar som hjälper till? Trygg ekonomi som ger större möjligheter att välja bort städning och till hjälp av barnflicka t.ex.? Boende för tyst och god sömn, återhämtning, trygghet och trivsel? Logistik – hur mycket tid och energi går åt att transportera sig?

Utifrån det har vi olika drivkraft och mål här i livet. Ofta vet vi vad som är absolut viktigast för oss, men ändå är det många gånger trötthet, hunger och andra känslor som styr över förnuftet och våra prioriteringar. Eller att vi överskattar både vår förmåga och tid? Tror att vi är supermänniskor.

familjemiddag2016Mina föräldrar på middag i måndags. Så mysigt när vi väl ses.

Så funkar ofta jag. Den här månaden har jag så mycket inplanerat att jag ibland inte vet var jag ska börja. Jag är en av alla människor som VILL massor men har för lite av nummer 2. Nätverk med föräldrar nära som kan hjälpa oss med barnen eller ekonomi för att ta in hjälp, lugn och ro för vila i vår lilla lägenhet.

Jag har blivit bättre på att prioritera det som är viktigast för mig, men ibland är det ändå svårt. Att välja kan ta mycket kraft, energi och ge ångest. Ibland ber jag utomstående om råd och försöker tänka logiskt. I de här banorna..

Att prioritera rätt

1. Magkänslan. Vad är det ditt ”jag” helst vill? Varför är det viktigt för dig? Magkänslan har oftast mer rätt än logiken tror jag.

2. Kroppen och livet runtomkring. Vad TILLFÖR valet i form av positiv energi, ekonomi och glädje för dig/de du bryr dig om, idag och i framtiden. Kan gälla träning, val av mat, om du ska gå och lägga dig extra tidigt eller gå på ett event? Påverkar din trötthet varför du hellre sitter hemma än tar en löptur med en vän? Kommer ditt val ge mer stress eller mindre efteråt? Hur kommer ditt jobb och din familj påverkas av att du sover en timme mindre?

3. Vågskålen. Sen väger du fördelarna + magkänslan (även den ologiska) mot nackdelarna.

Just nu, inne i hektiska maj med kalas, skolavslutningar, resor, uppsats (jag vågar inte tänka på allt), prioriterar jag främst det som får mig att stressa av. Sömn, träningen, vänner, skärmfritt pauser i soffan och att bocka av to-do-listan. Allt annat, även roliga saker, väljer jag bort om de blir till ett extra stressmoment. Här några exempel från de senaste dagarna.

Yogamatta och Anna Lissjanis

Måndag – prioriteringar enligt magkänslan

Två pass om dagen händer sällan nu för tiden.

Ett tag var det standard för mig med en morgonpromenad före frukost och senare ett styrke- eller hårdare konditionspass. Nu har jag varken tid eller prioriterar att träna så ofta eftersom det skulle vara ohållbart på sikt. På träningsevent och enstaka tillfällen händer det däremot. När jag ser en lucka, en möjlighet att träna ett bonuspass. Måndagen var en sådan dag.

På morgonen körde jag ett halvhjärtat benpass med för mycket i skallen. Men senare, när jag suttit och skrivit produktivt en timme på Espresso House, fick jag ändå infallet att gå på yoga. Det har gått två veckor sen sist och hela jag längtade.

Ett sjukt bra beslut. Jag blundade mig igenom passet, lyckades släppa all stress och blev sådär avslappnad att jag nästan somnade på slutet. En omstart av hjärnan mitt i måndagsruschen, så välbehövlig. Och sen skrev jag vidare så att tangenterna glödde.

Samma magkänsla styrde kvällen då mina föräldrar var hos oss. Jag släppte allt med skola, mail, blogg och förberedelser till dagen efter för att umgås med dem och barnen. Vi satt länge vid matbordet, pratade och mumsade på mammas hamburgare av Jormkött. Ännu en bra prioritering, även om skoluppgifter förblev ogjorda. Familjen är alltid viktigast för mig, i nutid eller med en långsiktig plan mot ett jobb för bättre och tryggare ekonomi. Det de ger mig väger tyngre än det jag inte hann göra den kvällen.
Junior Lissjanis i mormors knä. jonna_hamburgare16

Tisdag – prioriteringar enligt kroppen och livet runtomkring

En dag utan lektioner på Nackademin, avsett för hemmastudier. Jag hade lagt mig tidigt kvällen innan och hade gott om energi. Samtidigt gnagde en inre stress över uppsatsen som ska in nästa vecka, men jag prioriterade ändå ett ”kort och lugnt pass på roddmaskinen”. Vilket förvandlades till 10 stycken 1-minutersintervaller, 6000 meters rodd och 10 minuters armcykling. Jag hade helt enkelt för mycket energi i kroppen och träning är bästa sättet för mig att bli av med stressen.

Kanske dumt att pressa kroppen i ett redan stressat läge, men å andra sidan fick jag massor av energi, kände mig stark och glad. En kortsiktig lösning, men så har jag bara en vecka kvar till ledighet också.

Och hemma jobbade jag sen fokuserat och metodiskt på skoluppgiften och med andra uppdrag, men valde ändå att hoppa över en inbokad pressträff. Där skulle flera kändisar, f.d. elitidrottare och medieprofiler, presentera sina böcker som lanseras i höst, något jag väldigt gärna hade gått på. Men att minska stressen är ändå viktigare just nu. Dels skulle jag förlora tid för att plugga, skulle få skynda iväg från eventet och hämta tvillingarna sent på förskolan, och sen försöka trycka in tid att skriva om min upplevelse. Jag känner mig själv – när jag blir entusiastisk över saker bara MÅSTE jag blogga om dem, tid jag många gånger borde lägga på att gå och sova istället.

Så ja – jag är nöjd över mina val den dagen också. Det är jag faktiskt allt som oftast eftersom jag är en tänkare som låter mina val gå igenom processen ovan. Men inte alltid. Ibland bara gör jag utan att tänka. Fastnar en halvtimme i Instagram, orkar inte leka med barnen trots att de är det bästa jag har t.ex. Mänskligt och inget som behöver vara fel alla gånger. Låt oss skylla på 2an – yttre omständigheter istället för dig som människa.

Idag ligger prioriteringen på dagens lektioner på Nackademin. Ett styrketräningspass är inplanerat nu på morgonen, men hur länge styrs av lektionen. Och det här blogginlägget som blev väldigt långt, men det säger också lite om hur mycket jag viktig bloggen och du som läser är för mig.

Ha en fin dag och tack för att du prioriterade att hälsa på ♥

10 kommentarer
  1. Intressant att läsa om dina prioriteringar och tips kring det. Yoga har jag aldrig ångrat, sån fantastisk träning.
    Idag har jag valt bort middag med trevliga kollegor för att istället gå på bio ensam. Jag tycker om film och behövde ensam tid. Kanske ses jag osocial men jag mådde bra av det. Och så har jag lagt ner tid och energi på att borsta tänderna noga på morgon och kväll och använt både tandtråd och fluor – det känns bra!

    1. Håller med – yoga ger så mycket, men jag tycker även det beror på sinnesstämning & instruktör.

      Bra att du kan prioritera en sådan sak & verkligen göra det DU mår bäst av. Hoppas biostunden var mysig. Och tack för påminnelsen – tandtråd är en sån grej jag är FÖR dålig att prioritera. Borde verkligen… 🙂

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras