Frågestund och önskeinlägg

Godmorgon!

Skönt att det är tisdag för min måndag var inte så kul. Jag var seg och ofokuserad utan inspiration att skriva. Det blir lite så när jag är på skolan och får lära mig om sociala medier. Jag kliver liksom ur min egen bloggbubbla och granskar den utifrån vilket dödar fantasin. Eller var det bara så att jag hade en dag då jag behövde ta igen mig och vila från sociala medier?

Istället var jag på Nackademin för en vanlig lektionsdag och stannade sen ute i solen en stund med Junior och Jonna efter förskolehämtning. Det är så fantastiskt SKÖNT vårväder i Stockholm nu och flera från förskolan brukar hänga i en närliggande park efter hämtning. Middagen får vänta lite för att njuta av sol, lek och en trevlig pratstund med andra föräldrar.

Hemma skrev jag storhandlingslista till Jonas och rörde jag ihop bananbröd med Friggs av mix (blev gott – som en mjuk kaffekaka) medan köttfärssåsen puttrade. Och när de små var i säng klippte jag ihop den här lilla filmen. Så såg min måndag ut i korthet och som just då kändes ganska ointressant. Därför blev jag sugen på att köra denna frågestund och att rikta fokus från mig till dig.

Vad tycker du om att läsa hos mig? Många gånger får innehållet i bloggen följa vad jag tar mig för, som en dagbok där jag samlar bilder, recept, filmer och minnen, men du vet väl att du är viktigast för min blogg? Det är för DIG jag skriver först och främst. Du är viktig, oavsett om du kommenterar eller inte, och om det är något du går och funderar på hoppas jag du skriver till mig.

Frågestund

Så. Bara lätta ditt hjärta eller önska ämne du vill att jag skriver mer om. Vad gillar du? Har du några specifika frågor om mode, träning, min vardag, mina barn eller kost? Det är fritt fram att önska med en kommentar till det här inlägget och jag besvarar alla frågor, antingen där eller egna blogginlägg framöver.

16 kommentarer
  1. Jag tycker mycket om blandningen av träning, recept, barn, mode osv men jag skulle gärna se mer om barnen eller rättare sagt om barn i allmänhet. Tankar om uppfostran, syskonrivalitet, trots, fina stunder osv.
    Jag ramlade in på din blogg för några år sedan och skälet till det var all träningspepp vilket fortfarande är ett STORT skäl till att jag kommer in här 🙂 Kram

    1. Karin – vad roligt att höra. Jag gillar också att blanda, så det är kanon att det passar dig. Om syskon var ett bra tips på ämne, tack. Med fyra barn som alla har starka viljor blir det en hel del konflikter här hemma som säkert många känner igen sig vid…

      Men träning kommer du inte ifrån, så det fortsätter jag alltid att skriva om 🙂

      Kram, tack för input & lycka till med din egen träning!

  2. Jag tycker mycket om dina inlägg om balans i livet och då jag själv är nybliven sjukskriven för utmattningssyndrom skulle jag tycka det vore intressant att höra din syn på träning under återhämtningen från detta. Jag är van att träna hyfsat mycket (löpning 2-3 ggr/v och styrka 2-3 ggr/vecka) och det är mitt andningshål men märker att det tar mer ork än tidigare när jag inte har så mycket att hushålla med. Skriv gärna också om hur du förhöll dig till att erkänna att du var utmattad, jag har jätteproblem med dåligt samvete och tänker att jag nog hade kunnat pressa på lite till osv…..

  3. Hej
    Tack för en bra blogg, jag skulle gärna läsa om fysiska tester som du gör för att testa din kondition och styrka. Hur mäter du att formen går framåt.
    /Hans

    1. Hans – oj, det var en bra fråga som är lätt att besvara. Jag mäter inte. Eller jo, styrketräningen får jag tydliga bevis på att jag blir starkare & starkare i. Gjorde t.ex. dips med 10 kg-vikt i lördags.

      Löpningen går jag mer på känsla, att jag inte får ont i mitt f.d. hopparknä, att jag känner mig stark i backarna osv. Ibland testar jag mig även på milen och försöker springa den så fort jag kan. Nu efter ett års rehab efter rectus diastasoperationen är bästa resultatet 47 min på milen. Sen väntar jag ett par månader innan jag testar igen. För mig är träningen mer känsla och välmående än resultat, men jag håller med dig om att det är kul att få kvitto på att den ger något med jämna mellanrum 🙂

      Lycka till med din egen träning!

  4. Hej Anna,

    Jag har följt din blogg sedan tvilligarna föddes, så det blir väl 5 år!!?? Jag tycker om att du skriver mångsidigt och ärligt. Fast jag inte har barn själv så det stör mig inte alls att du skriver om barnfamilijelivet. Jag tycker om att läsa om träning, speciellt sugen på tips på styrketräning nu när jag har själv äntligen kommit igång med den. Också tips på olika form av cardio träning eftersom jag kan varken springa eller cykla (skador). Mera om kost är alltid intressant. Nu när jag flyttar till Stockholm så skulle jag gärna höra om olika träningslokaler, utomhus träning, evenemang, osv i Stockholm.
    Jag trivs bra med din blogg och du har gett mycket inspiration, så tack!!

  5. Jag gillar när du visar nya övningar så man får inspiration till sin egen träning. Och tips på storkok så man vet vad man ska laga för familjemåltider! =) Rehab och prehab för PFSS skulle jag önska också om du har koll på detta? Ja, en mix av lite allt möjligt, men jag gillar att läsa om dig och hur du får ihop din vardag!

  6. Hej Anna!
    Tycker om blandningen i din blogg. Använder regelbundet flera recept från dig och tar till mig träningstips. Du var även min PT på nätet för två år sen. Nådde då min målvikt tack vare dig. Jag har nu kastat vågen och försöker bli nöjd och trygg med min kropp utan att ständigt väga mig. Har börjar yoga vilket gett mig en annan inställning till kroppen. Men jag har en liten fundering kring träning. Är med på tabata cirkelträning med kroppsvikt där vi varierar tiden mellan allt från 20/10 sekunder till 45/15 sekunder. Har det någon betydelse om man tränar i 20 sekunder eller 45 sekunder när den sammanlagda tiden blir den samma?

    1. Hej Anita!

      Oj, vad roligt att du skriver till mig och berättar hur det har gått så här i efterhand. Vad glad jag blir att du lyckats hålla vikten OCH att du nu fokuserar mer på det inre. Det är ju det viktigaste av allt.

      Antalet sekunder behöver du absolut inte bry dig om. Du hinner göra något fler repetitioner under 45 sekunder & får därmed mer uthållighetsträning än vid 20 sek, men å andra sidan lite längre återhämtning under 15 sek istället för 10. Jag tycker det är bra att du varierar.

      Stort lycka till framöver och tveka inte att höra av dig med fler frågor!

  7. Jag gillar din blandning av allt 🙂 Kollar gärna dina styrketräningstips, gillar att läsa om er vardag (även om mina barn är lite äldre), gillar skarpt dina fina bilder (älskar Stockholm och längtar dit ofta), försöker ta till mig av matlagningstipsen (är inne i en ”hatar att laga mat”-period just nu) och tycker det är kul att läsa om träningsmode. Som sagt, allt 🙂
    Just nu känner jag mig begränsad att träna det jag vill, jag ramlade och fick axeln ur led för ett tag sen, så om du har några tips på bra övningar för att stärka upp baksidan tar jag tacksamt emot dem. Jag går regelbundet hos en sjukgymnast och får träningsprogram från henne, men ibland längtar jag galet mycket efter mina kettlebells och att köra t ex marklyft…

    P.S I söndags var vi hela familjen till Venngarn, där det var både marknad och bilutställning. Vi var två som tänkte lite extra på fina (tränings)minnen därifrån <3

    1. Ann-Louise – vad roligt att höra att du gillar det jag skriver. Mer vardag & övningstips alltså 🙂

      Åh, jag har också så mycket fina minnen från Venngarn. Hoppas vi kan få till fler träningsevent där eller någon annan stans. I Humlegården blir det i alla fall ett nu snart. Håll utkik! 🙂

      Kram & trevlig helg! <3

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras