Träningen, maten, kontrasten

Kontraster hjälper oss att inte bli hemmablinda.

Att se vad vi har eller saknar och ger naturlig variation här i livet. För mig – från en glittrande fjällvintervärld, avstressad tillvaro och full markservice till grå betong, tentaplugg och storkok. Jag älskar och får ut så mycket av båda världar. Visst suger stress, to-do-listor och stadsliv energi, men efter en veckas paus kan jag sakna rutinerna, strävan och spänningen. Att göra ”nytta”.

Faran är när det går för lång tid utan återhämtning, fysisk och mental. När du springer för fort framåt utan att hinna se världen och personerna runt omkring. Därför så otroligt viktigt att prioritera semesterdagar, helger och en stund i soffan på vardagskvällarna. Att du inte måste prestera konstant i allt du gör – nutidens stora hälsobov som jag ser det. Vilostunden är också nyttig! Lätt att glömma.

Anna Lissjanis i löpkläder.

Träningen varieras naturligt för mig under semester i fjällen jämfört med livet i stan. I påsk har jag inte kört ett enda pass då jag pressat på. De gånger jag tränat har varit för att det varit skönt och fint ute. Utomhusträning lockar mer och på semestern vill jag inte inte stressa. Jag har anpassat träningen efter väder och lust istället för en progressionsplan, så som det lätt blir när du kommit in i avslappnade semesterlunken.

Tillbaka i stan har jag fått nytt sug efter löpintervaller och styrketräning. Att sätta upp mål. Fortsätta jobba på mina pull-ups som är så kul att kunna efter magoperationen, att springa fort och öka upp distansen. Igår morse en runda med backintervaller för att testa så att sträckningen i baksida lår inte kommer tillbaka. Så skönt att kliva ut i det milda vädret med lätta sommarskor och sträckningen kändes inte ett dugg. En vecka med annan typ av träning/rörelse kan verkligen göra susen för motivation och återhämtning av musklerna.

Storkok. Hampus gör köttbullar.

Även på matfronten har jag fått nytändning. Efter att ha blivit bortskämda av min mästerkock till mamma känns det roligt att laga mina egna maträtter igen. Och gott att äta dem. Vi fick med några kg köttfärs från föräldrarnas gård och redan i går gjorde jag och Hampus storkok. Jag är lat och gör hellre hamburgare, men han tycker det är kul att rulla små köttbullar. Det blev lite av varje, plus grillad kycklingfilé på balkongen, ugnsrostade grönsaker, vitlöksfräst bladspenat och hummus.

Köttbullar och hamburgare med bacon.Hummus /annalissjanis.se

Jag gillar mitt kök, tycker det är skönt att stå där och pyssla för mig själv, men tycker även det är bra att få med barnen. De tycker både det är roligt, lär sig massor och äter bättre när det själva fått vara med och laga maten. Och oftast räcker bara en liten stund. Att skala en morot eller röra lite i en smet för att de ska känna sig delaktiga. Därför bestämde vi på bilresan hem att alla barnen ska ha en varsin dag att bestämma middag och vara med under tillagningen. Idag Junior som vill ha Shake Mushi. Smart kille som väljer att handla hem färdig mat, haha.

Nu har vi laddat upp med en bas inför veckan då allt drar igång. Barnen ska tillbaka till skola och förskola, Jonas jobba och jag har min skola med tenta på tisdag. Tvära kast in i ett fullspäckat schema, men som sagt – kontraster är bra på många sätt. Jag skulle bli galen av att jämt vara ledig. Att kämpa lite är stimulerande och det är härligt att längta.

2 kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras