Mata hjärnan med positiva tankar

Anna Lissjanis, löpning på Djurgården

Du är vad du tänker.

Det är inte antalet kilo du lyfter, kilometer du springer, minuter du promenerar, yogar eller mediterar som får dig att må så jädrans bra utan de upplyftande tankarna. Visst går det ena in i det andra, endorfiner ger lyckorus till hjärnan, men siffror och mått är inte det som får mig att träna. Idag.

Torsdagar har inte bara blivit ”pannkakans dag” utan en återblicksdag. Throw back Thursday. En dag att tänka tillbaka. Jag ska vara hemma med en febrig Jonna, men först ut på en joggingtur innan Jonas åker till jobbet. En runda jag ser fram emot, speciellt eftersom jag inte sprungit sen i helgen, det är sol redan från morgonen och jag får en stund att bara låta kroppen styra och tankarna komma och gå.

Som del i mitt tillfrisknande rent mentalt efter min period med prestationsångest/ortorexi/utbrändhet eller vilken titel en vill ge min livskris, cirkulerar mina tankar mycket på det här med vikten av att stärka sig själv inifrån. Att det inte stannar vid att tillfredsställa de fysiska behoven för att fortsätta må bra, utan med hur viktigt det är att hela tiden fylla på med snälla tankar om/till sig själv.

Mitt positiva tänkande:

♥ Mata hjärnan för självkänsla. Det klyschiga ”skönhet kommer inifrån” stämmer verkligen, för oavsett hur vältränad eller ”lyckad” jag varit i olika perioder är det inställningen till mig själv som avgjort hur lycklig jag varit – inte vad jag presterat eller hur jag sett ut. Inte den ”hälsosamma maten, optimala träningen, drömjobbet eller lyxiga resan”, utan bara att jag jobbat med självkänslan. Varje dag fokuserat på det fina jag ser i spegeln, på det grymma med att kunna springa, att äta saker som får mig att kunna fortsätta må bra, njuta och göra det jag tycker om. För att jag bryr mig och för att jag är värd att älskas – en tanke som ger direkt utdelning för alla runtomkring mig.

Att lagra känslor och bilder. Om vi struntar i optimal återhämtningstid och nivåer av kortisol i kroppen utan bara går efter det mentala, tycker jag längtan kan vara ett bra mått på en sund relation till sin träning. Alla pass måste inte vara jätteroliga, men att det alltid finns något kring träningen som gör den positiv. Att kunna gå och lägga dig med bilden av favoritrundan på näthinnan och riktigt känna hur hela kroppen bara vill dit. Att du ser träningen som en belöning, stund att fånga solen, andas, lyssna på favoritmusiken och känna dig stark istället för bestraffning.

♥ Låta träningen matcha tanken. Förr tränade jag ofta på enligt mitt förbestämda schema, men nu är det som att vissa miljöer eller träningsformer inte lockar vissa dagar. Jag kan vara sugen på löpning kvällen innan men vakna med känslan att jag behöver power från tunga lyft, lugn yoga eller en promenad. Att våga lita på kroppens signaler istället för nedskrivna ”regler” är en bra grej.

Värdera om tiden. Vissa dagar är schemat fullt med tider som måste passas, men jag har allt mer börjat coola ner och insett att varje minut som jag inte presterar och gör något ”nyttigt” kan vara värdefull på andra sätt. Det är inte slöseri med tid när du väljer en långsam promenad i solen istället för att cykla i raketfart och ”hinna svara på mailen innan lektionerna börjar”. Tvärtom kan det vara då du blir av med stress som låser hjärna och fyller på med syre och energi.

djurg_varen16

Prestationsångest och stress kan genomsyra allt här i livet. Bryta ner oss bit för bit. Jag är glad att ha hittat mitt sätt att tänka för det är verkligen där den positiva cirkeln startar. Genom att mata oss själva – fysiskt och mentalt, både för vår egen skull och av ansvar inför andra.

Jobbar du din tankar i olika situationer? Hur?

5 kommentarer
  1. Bra tankar, har även jag tänkt mycket på det där! Men det är en svår balans att nästan bli ännu mer irriterad och arg på sina negativa tankar när man ”zoomar ut”.
    Men jag har märkt att små positiva tankar till sig själv funkar till slut!
    Varje gång jag cyklar i motvind (något som kan dra ner mitt humör rejält) tänker jag – Tur att jag är vältränad då!
    Även vid medvind tänker jag ”jag har medvind – i livet”. Och efter jag har tittat i spegeln och sagt usch till mig själv, går jag tillbaka och säger ”nämen hallå där snygging” 😉 I början trodde jag inte på några av mina tankar, men sakta men säkert börjar man tro på det man säger! Tyvärr funkar detsamma med negativa tankar..

    1. Amanda – många bra tankesätt. Och ja – det kan bli en ond spiral av negativa tankar också, speciellt när en är trött eller har många motgångar. Då är det ännu viktigare att snabbt försöka landa & vända sina tankar.

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras