Om barn och träning – TV-tipset

Jonna Lissjanis springer i mål.

Oavsett om du är förälder eller inte ger jag här några personliga tankar och ett TV-tips som kanske kan öka träningsmotivationen för dig eller ditt barn.

I kväll sänds andra avsnittet av TV-programmet Gympaläraren på SVT 1 där Kalle Zackari Wahlström återvänder till sin gamla högstadieskola för att försöka få skolungdomar att röra på sig mer, att tycka träning är roligt. Små barn rör sig mer spontant (om de får chansen) och det är då lättare får in goda vanor, men tonåringar är en stor utmaning att ”frälsa” om de inte redan är det. Jag minns själv hur många av mina kompisar idrottat innan högstadiet men sen slutade för att revoltera och ”vara coola”. Eller att vissa, inklusive mig själv när det gällde vissa sporter, ställde sig i ett hörn – rädda att göra bort sig, men genuint intresserade och inspirerande vuxna kan få fler unga att hålla igång.

Fotboll på Mythos Beach /annalissjanis.se

Bild från bollspelet på Mythos Beach i höstas. Där bestämde killarna själva träffar för att spela om kvällarna och översta från söndagens spel på Hjorthagens IP.

Jag tror på att

  • Uppmuntra istället för att tjata! Jämför med ditt ”inre barn”. Precis som vi vuxna tappar motivationen av för stora krav på oss själva gör våra barn det.
  • Hitta rörelseglädjen. Låt barnen testa olika saker tills de hittat sin grej och peppa även om de misslyckas/inte är bäst. De vinner tusen gånger mer hälsofördelar på att tycka om att röra på sig än att hitta den idrott som de presterar bäst i.
  • Visa intresse. Ställ upp och följ dem till träningen, prata om hur det känns, om eventuella lagkompisar, drömmar. Se och lyssna!
  • Aldrig jämföra. Detta gäller även vuxna, men speciellt barn som växer kan ha helt olika fysiska förutsättningar. Alla är bra på sitt sätt och försöker sitt bästa, mer än så går inte. Ditt ”totala jag” är alltid lika bra som någon annans – även om den personen ”hoppar högre”.
  • Fokusera på kulfaktorn. Som barn tycker inte jag vi behöver prata om att träna för att ”vinna, hålla formen eller vara duktig”. Vi rör på oss för att det är skönt och vad kroppen är gjord för.
  • Bort med alla måsten. Vill inte barnet gå till träningen en dag – gör ingen grej av det, men fråga gärna varför. Kanske beror det på att han/hon inte har ”rätt klädsel”, att någon sagt något elakt eller helt enkelt att hen är trött? Det är ok att hoppa över träningen ibland.
  • Dröm stort! Vill barnet bli fotbollsproffs eller vinna skid-VM? Såklart! Inget är omöjligt och drömmar är härliga. För barn tycker jag vi kan strunta i att sätta upp SMARTA mål och bygga så mycket självförtroende som möjligt.

Förutom att det är kul att följa ungdomarna i programmet tycker jag Kalle Wahlström både är underhållande och en bra förebild för både vuxna och barn. Du som missade programmet förra veckan kan se 1a avsnittet på SVT Play och i kväll kl 20.00 på SVT 1 kommer nästa. Jag och familjen kommer sitta bänkade!

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras