Grönare frukost och njutpass

Frukost med äggmacka hemma hos Lissjanis

Grönsaker är en vana till lunch och middag för de flesta, till skillnad mot frukost?

I alla fall hemma hos oss. Frukt och bär har jag nästan alltid på gröten eller yoghurten, men grönsaker blir det mest bara när vi är utomlands. Solmogna tomater, oliver och lök du nästan kan äta som ett äpple. Det smakar betydligt bättre med grönsaker som fått hänga kvar på sin gren i solen tills de är helt mogna än de som rest jorden runt, men ekologiskt är i alla fall ett bra alternativ.

frukostbilderEkologisk bladspenat är något jag alltid har hemma, sköljd och klar att lägga på en macka. Krispigt och gott tycker jag medan barnen hellre äter sina grönsaker, frukt och bär separat. 

Nu har det gått två veckor sen TereseMilla och jag drog igång våra 33%-utmaningar i samarbete med Fazer och så här har det gått för mig:

1. Försöka få i mina barn 33 % mer frukt och grönt: Det har gått ganska bra, men det gäller att vara smart och inte tvinga på dem. Istället ställer jag fram skålar med morötter, paprika, små söta körsbärstomater, färska hallon, blåbär etc. vid måltiderna så att alla kan plocka. Vissa är mer kräsna än andra, men alla gillar i alla fall något. Och lite grönt får de ju i sig via Fazer´s Rotfrukt Lantbröd.

frukost_fazer1Mer eller mindre kräsna grönsaksätare, mer eller mindre morgonpigga, haha.

2. Ha 33 % skärmfritid per dag, d.v.s. 8 timmar. Det var ett ganska lågt satt mål. 8 timmar sover jag bort, ca 3 timmar går åt till träning/transport/hämta och lämna barn, 5 timmar till matlagning/plocka/måltider. Men utmaningen får mig i alla fall att tänka till och undvika onödig slösurfning.

Yoga - Anna Lissjanis

3. Låta 33 % av min träningstid bestå av yoga och annan prestationsfri träning. En normal vecka tränar/motionera jag ca 6 gånger, så då bör alltså 2 av dessa bestå av lugna pass. Även där har jag lagt ribban lågt, för yoga gör jag alltid minst en dag i veckan (ännu oftare just nu), liksom springer ett lätt njutpass. Men det är klart – ju lättare det är att hålla goda vanor desto bättre.

Hur går det för dig? Nu ska vi välja ut de mest inspirerande 33%-utmaningarna.

Allt du behöver göra för att vara med är att hashtagga din utmaning på Instagram med #33procentutmaningen. Tre vinnare får en årsförbrukning av Fazer Rotfruktsbröd (värde 1400 kr). Tävlingen pågår till och med den 17 mars 2016. Genom att delta i denna tävling accepterar du dessa tävlingsvillkor.

Tävlingsregler:
Tävlingen anordnas av Fazer Bageri AB. Vinnarna väljs av en jury bestående av Terese, Anna, Milla och en representant från Fazer.  Du ska vara över 18 år för att delta i tävlingen. Anställda hos Fazer får ej deltaga. Endast ett inlägg per deltagare bedöms i tävlingen. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Genom att delta i tävlingen samtycker du till att Fazer Bageri AB äger exklusiv rätt att fritt och utan tidsbegränsning använda ditt bidrag (bild och text) i sin marknadsföring. Fazer äger alltid rätt att diskvalificera deltagare och/eller vinnare för det fall de inte följt dessa Tävlingsregler.

Bloggträff

Dessutom välkomnar vi dig till en bloggträff. Det finns några platser kvar till kvällen med en inspirerade föreläsning där vi berättar hur vi antar utmaningen och ger tips på hur du kan göra för att leva lite hälsosammare, på ett sätt som passar ditt liv.

  • Var? Pom & Flora, Bondegatan 64 eller Pompadour, Borgmästargatan 4. Meddelar snart.
  • När? Onsdag 16 mars kl 18.00 – 20.00.
  • Hur? Anmäl dig här.
  • Varför? Inspireras till hållbar hälsa, ät en god Avocado Toast à la Rotfrukt Lantbröd och få med en goodiebag som håller er motiverade.

I samarbete med Fazer, men tankarna och utmaningarna jag valt är mina egna.

2 kommentarer
  1. Jag är med på utmaningen och mina utmaningar är att njuta mer av livet, vara tacksam för det jag har & kan göra samt att lära mej varva ner mer med hjälp av tex yoga 😊 Har hashtaggat 33procentutmaningen på Instagram. Man får sej en tankeställare i sådanahär utmaningar!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras