Torsdagstema: TRÄNING

Det händer grejer i träningsbranschen – både för människor i min närhet, i min företagsverksamhet och privat.

Ofta har jag många idéer på bloggämnen, ”åhh det här måste jag berätta om. Och det HÄR!”, men desto mindre tid att skriva.  Jag samlar på mig tips om lite av varje, stort och smått som hänt, jag noterat och tänkt på. Idag några saker på temat träning:

Rumpspark i cabelcross /Anna LissjanisKnäböj till låda/Anna Lissjanis

1. Väck muskeln du ska träna.

Är det t.ex. rumpan du fokuserar på – välj en där du får bra kontakt som övning nr 1. Det kan vara sidsteg med gummiband mellan fötterna eller rumpspark i cabelcross som jag gjorde tidigare i veckan. När muskeln väl är aktiverad är det lättare att fortsätta jobba med den under resten av passet.

Knäböj är en av mina svaga sidor men vid veckans benpass fick jag för mig att testa. Efter lättare uppvärmning med rumpaktiverande sparkar började jag med en box bakom rumpan. Med den känns det extra tryggt att ha mycket vikt bak på hälarna och våga jobba djupt. När jag banat in rörelsen fortsätter jag sen utan.

lunchmote_elmina_milla

2. Solresorna med Frisk & Stark Familj.

I tisdags träffades jag, Milla och Elmina över en thaibuffé för att gå igenom de olika passen och andra detaljer. Vi är så glada och stolta över att Apollo vill expandera vårt samarbete, att de tror på det här lika starkt som oss, och nu längtar vi efter årets resor.

Resor med Frisk & Stark Familj 2016

♦ Psalidi på Kos vecka 19-20 (avresedatum 12 maj 2016), där Elmina med familj medverkar.

♦ Kaya Side i Turkiet vecka 23, där både Anna och Milla med familjer medverkar.

♦ Romana Beach Resort i Kroatien vecka 40, där Milla med familj medverkar.

♦ Mythos Beach i Grekland vecka 44, där Anna med familj kommer medverka.

Klicka på länkarna för att komma direkt till de olika resorna och här hittar du alla fyra resmål samlade på Apollos hemsida.

Upplägget kommer likna vår Frisk & Stark Familj-resa till Mythos Beach under höstlovet 2015 men med mindre justeringar i schemat för att passa bättre in. Det vi kommer erbjuda är i alla fall ett par Get OUT to WorkOUT Family-pass för hela familjen, minifys, löpning, workshop där barnen får göra hälsosamma godsaker, passet ”Big6” med träning av kroppens 6 grundrörelser (gå, böja, pressa, fälla, rotera, dra). barnyoga, bollspel, tokig stafett m.m.

Läs mer och inspireras av bilder från vår härliga resa till Mythos Beach på höstlovet 2015.
yoga_rockstar

3. Träna din core med yoga.

Igår skrev jag ett blogginlägg för Yogobe på det temat där jag använde gamla bilder från förr (alltså en TBT på samma gång). För är det någon träningsform som ger fantastisk coreträning, både muskulärt och själsligt, så är det yoga.

Inlägget med några olika tips på extra corestärkande positioner kommer upp 9 mars, Yogobe har lång framförhållning i sin blogg, men kika gärna in där redan nu. De skriver många tänkvärda och lärorika texter som är värda att ta del av.

4. Sports Club Education inspirerar med filmer.

Det relativt nystartade träningsutbildningsföretaget Sports Club Education som Jonas är delägare i, har öppnat upp en YouTube-kanal. Här kan du ta del av filmer med tips på övningar från duktiga träningsexperter, som behind the sceens vid tyngdlyftning med Jim Gyllenhammar och explosivitetsträning. Flera filmerna åker även upp på Instagram @sportsclubeducation så välj kanal som passar dig om du önskar nya varianter på övningar dina träningspass.

Äntligen lite förståelse för det jobb jag gör från mannen och ännu ett gemensamt intresse/jobb – att sprida träningsinspiration/marknadsföra via sociala medier.

Trevlig träningstorsdag!

2 kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras