Varannan armhävning AMRAP

Armhävning Anna Lissjanis.

Gym för styrketräning med vikter finns i Lindvallen för den som önskar, men själv så vilar jag från det en vecka och prioriterar skidåkning när vi är här.

Skidor på längden och utför som suger i benen – alltid efter ett längre uppehåll. Jag hade en väldans träningsvärk i ljumskar/utisda lår efter dag 1 och har därför tagit det lugnt längdåkning både igår och idag. Benkrafterna som är kvar behövs för att ploga med Jonna och gänget i backen.

Istället körde jag igår ett spontant stugstyrkepass för överkroppen med gummiband och egen kroppsvikt medan Jonas åkte sin dagliga längdtur. Gummiband är det perfekta resträningsredskapet tycker jag – lätt, tar ingen plats och funkar fint för lättare styrketräning. Jag körde inte alla övningar som i hemmaträningsprogrammet med gummiband som jag lagt upp bilder på här och i en hemmaträningsfilm här, men ett par av dem och med ett set armhävningar mellan varje gummibands/kroppsviktsövning.

Armhävningar, eller push-ups för att vara internationell, är en grym helkroppsövning att köra var som helst och för att få lite mer tyngd i sin hemmaträning. Den perfekta coreövningen dessutom där även anspänning i såväl ben som rumpa och kraft från stora händer gör skillnad och övningen går att göra hur tung eller lätt som helst: från stående mot väggen till att ha fötterna högt som mig på bilden, enarmsarmhävning, på fingertopparna, med vikt på ryggen (ett barn t.ex.) eller kanske med klapp? Den blir alltså en bra bas att utgå ifrån vid ett hemmaträningspass som detta.

axeldrag_sid_gummibLite varmt att träna i varma kompressionsstrumpr och underställ, här från Gococo och CRAFT Sportswear design by Anja Pärson, men bar mage och en sport-bh till svalkar. Denna en skön favorit från Pierre Robert.

AMRAP med varannat set armhävningar

Mitt upplägg var en gummibands/kroppsviktsövning i superset med armhävningar, från en tyngre mot lättare och lättare variant allt eftersom jag blev tröttare. Alla övningar i AMRAP, d.v.s. as many reps as possible.

  • Dip mot stol + armhävningar, 3 set (av varje övning)
  • Hög rodd med gummiband + armhävningar, 3 set
  • Stående axelpress med gummiband + armhävningar, 3 set
  • Enarms axeldrag åt sidan med gummiband + armhävningar, 3 set

Ett styrkepass som inte tar mer än 20-40 minuter beroende på vilotid, men verkligen ger kanonbra träning. Detta mycket tack vare så många set av en basövning som armhävningar.

4 kommentarer
  1. Skulle jag bara få göra en övning resten av livet, så är armhävning en övning som Verkligeb skulle kunna vara just den övningen! 😉

  2. Shit, vilken bra blogg du har!! Blev så glad idag när jag kollar på övningar med gummiband. Jag som har så problem med ena axeln, höger såklart är ju höger hänt, men hittade nu bra övningar för att stärka upp.
    TACK!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras