Meat Free Texmex Monday med hemgjort tortilliabröd

Tortillia med quornfärs /trenodtraning.se

Mitt samarbete med Quorn fortsätter med en smaskig Meat Free texmex-måndag och recept på hemgjort glutenfritt tortilliabröd.

Jag vet inte varför texmex med tacos, tortillias eller annan plockmat förknippas med fredagsmys? Varför inte måndagsmys? Det tar ju inte längre tid att fixa än annan vardagsmat om du har mycket att göra i början av veckan. Så gott och lätt att steka upp quornfärs (för en ”Meat Free Monday”) med tacokrydda eller en egen smaksättning, hacka grönsaker och frukt, blanda en god sås eller guacemole, riva ost och ställa fram tillsammans med bröd eller chips. Sen smidigt för alla att själva ta för sig och kombinera efter hunger och smak.

Tortilliaingredienser /annalissjanis.se

Till våra serverades quornfärs, sallad, avocado, rödlök, vitlökssås, aubergineröra, tomater, gurka, paprika, bladspenat, riven ost och banan.

Dessutom finns det så många olika sorters bröd/tacoskal/nachochips att variera mellan nu för tiden. Båtar, stora och små, grova, av majs, smaksatta etc, men det är även lätt att göra egna. Förra veckan testade jag att baka tortilliabröd för första gången och det var verkligen lätt som en plätt.

Glutenfria tortilliabröd /annalissjanis.se

Glutenfria tortillabröd, ca 4 st:

Ingredienser:

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 150°.
  2. Vispa äggen poröst och tillsätt sedan crème fraiche, mandelmjöl och fiberhusk.
  3. Låt svälla i 10 minuter och dela sedan degen i 4 delar.
  4. Rulla till bullar och lägg sedan mellan två oljade bakplåtspapper (ca 2 bullar per plåt) och kavla ut till tunna cirklar.
  5. Lämna bakplåtspappret på och grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter.

Länkar till min samarbetspartner Bodystore.

Glutenfria tortilliabröd /annalissjanis.seTortillia /annalissjanis.seMumsig måndag önskar jag i samarbete med Quorn.

10 kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras