Coreträning i film

Precis som en frukt växer runt sin kärna gör människokroppen det.

Vår core är kroppens centrum för styrka och balans i kroppen och därför så viktig för oss. Coreträning får du i det mesta du gör, bara att stå upprätt involverar musklerna, men då du fokuserar på specifika övningar är det för att skapa styrka och stabilitet i området runt främst mage och rygg där vi ofta är svaga. En stark core är bra för såväl hållningen som för en skadefri kropp. God kontakt med den ökar vår kroppskännedom och hjälper oss i vardagen.

Enkelt test för att hitta dina coremuskler

  1. Klipp upp en bit snöre tillräckligt lång så du kan knyta den runt magen i höjd med naveln.
  2. Släpp ut luften ur lungorna och dra in magen, knyt sedan snöret runt midjan. När du släpper ut magen igen ska du känna att snöret spänner.
  3. Placera ett föremål framför dig på golvet med en vikt som du kan plocka upp utan större ansträngning, ta dock inte en allt för lätt vikt.
  4. Böjd dig sedan framåt och plocka upp föremålet och lägg märke till vad som händer med snöret, repetera ett antal gånger.

Om du la märke till att snöret antingen blev tajtare eller höll sig lika tajt som när du knöt det är det ett tecken på att dina coremuskler (muskeln Transversus Abdominis) inte aktiveras som den ska. För att testet ska vara godkänt ska snöret kännas lösare när du böjer dig framåt. Magen ska alltså dras inåt när coremusklerna aktiveras.

Coreträning /Anna Lissjanis

Fördelar med en regelbunden coreträning

  • Bättre kroppshållning
  • Hjälper dig att stärka musklerna som stödjer ryggraden
  • Ökar stabilitet och balans i kroppen
  • Stärker ryggen och kan hjälpa mot ryggont
  • Stärker magmusklerna och stimulerar matsmältningen
  • Ger en ökad kraft även i övriga kroppsdelar genom ökad stabilitet

Coreträning innefattar som sagt alla statiska och dynamiska positioner och därför behövs inga långa sekvenser av specifika coreövningar som komplement till din övriga träning och vardag. Här förslag på coreövningar att t.ex. lägga in i slutet av ett träningspass. Upprepa gärna sekvensen 3 gånger så får du en effektivt stärkande genomkörare:

I den här coreträningsfilmen visar jag olika övningar utifrån inspiration från videos i YogobeDe går successivt mot tyngre och tyngre varianter, men tänk på att hellre utföra övningarna långsamt med god corekontakt än att försöka dig på att köra så tungt som möjligt. Tappar du kontakten med coremusklerna är det bättre att backa.

Fin fredagsfys friends!

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras