När negativ träning är positiv

Latsstretch /Anna Lissjanis

Om att alltid kämpa vidare uppåt och inte se en period med mindre träning som något negativt. Att t.o.m. den negativa fasen, excentriska, kan ge bättre resultat. På sikt.

Dina träningsresultat försvinner inte för att du spenderar lite mindre tid på gymmet än vanligt för att det är fullt upp med julavslutningar, shopping och jobb inför ledigheten. Mer stress över att försöka hinna med ”4 pass i veckan” ger bara motsatt effekt på resultaten om tiden inte finns. I form av kortisol och dåligt samvete. Bättre att ställa in sig på ingen träning och se varje pass som bonus.

”Träna för att leva istället för att leva för att träna” är ett bra tankesätt. Dessutom kan jag visa upp flera bevis på hur mycket mer motivation och energi en får efter en period med fokus på annat. Att fulltankade batterier ger bättre resultat på sikt och att livet verkar gå i cykler. Ibland upp, ibland ner. Ibland mer tid och motivation, ibland mindre.

chins_annaSjälv har jag haft en lite lugnare kurs på skolan och istället fått mer energi och tid till att träna det jag vill nu i december, t.ex. yoga, men långsiktigt har jag vigt 1,5 år till att studierna ska gå först. Det har ändå gått bra att få in korta träningspass kombinerat med heltidsstudier och familjeliv. Pass framför allt för att det är så kul och skönt att träna, men som ändå ger resultat.

Och det här med ”negativ träning” kan ändå vara positiv på många sätt. Har du mindre tid att träna kan du, precis som jag ofta gör i pull-ups och chinsträning, jobba lite extra i den excentriska fasen. Detta kallas även ”negativ träning” och är när muskler ansträngs på ett bromsande sätt/rätas ut. I denna arbetsfas är du både starkare och får mer tillväxt av styrka och muskelmassa än den koncentriska fasen (d.v.s. när muskeln drar ihop sig/förkortas, som när du drar dig uppåt i chins eller lyfter en vikt). Det eftersom som du bryter ner musklerna mer och därför både får mer träningsvärk och behöver längre återhämtning. Bra att tänka på vid excentrisk träning, men jag vet att fler än jag gillar den där ondsköna värken och mer vila får du kanske automatiskt såhär i jultider?

Stay positive – train negative!

4 kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras