Frukost, lunch, middag -en dags måltider

Måltidsplanering/ annalissjanis.se

Vad äter du under en dag?

Före tidigt morgonträning? Efter? Frågor jag ofta får från er läsare. Mina dagar ser sällan lika ut vare sig tidsmässigt, typ och mängd mat o.s.v. Dessutom hinner/orkar jag inte alltid förbereda så noga som jag gjorde den här dagen, men då passade jag på att fota.

Här exempel på hur en vardag kan se ut där jag planerat en dags måltider i förväg inför en träning- och skoldag. Jag ger även länkar till andra inlägg där du får massor av tips till din frukost, lunch, mellanmål och middag.Proteinkräm och kaffe /annalissjanis.seBild från i somras men innehållet i min skål såg liknande ut idag. 

06.30: Före tidig morgonträning. Ofta inte hungrig men vill spara muskelmassa vilket fett + protein hjälper mig med. Här en riktig godisvariant, men ägg/kesella/keso är andra motsvarigheter. Annas proteinkräm:

  • 1 dl proteinpulver (ex. vassleproteinet Holistic´s eller kaseinproteinet Gourmet-Pro Double Chocolate)
  • 1 tsk kaffe
  • 1 tsk mandelsmör
  • 1 tsk kokosolja
  • ca 2-5 msk vatten (beroende på hur tjock smet du vill ha)

Rör ihop ingredienserna till en slät kräm (filmklipp).

chiapudding_bar

8.15: Efter träning – frukost. En chiapudding med lingon och blåbär som stått över natten. Till den en klick kvarg, en banan, mandel eller annan topping.

Fler frukosttips hittar du här.

Matlåda med tonfisk/annalissjanis.se

12.00: Lunch på skolan. En sallad på bladspenat, broccoli, 1 burk tonfisk, rester av lax, rostade kikärtor, sojabönor, vinegrette + en apelsin om jag inte blivit mätt.

16.00: Mellanmål efter förskolehämtning. Något av dessa mellanmålstips.

Tacofärs med tillbehör/ annalissjanis.se

19.00-20.00: Middag. Tacofärs med stekt lök, vitlöksfräst bladspenat, grönsaker, rostade kikärtor, vitlössås, fetaost och hemgjort oopsiebröd.

Några fler lunch- och middagstips hittar du här.

21.00: Kvällsgott. Frukt, något med choklad, eller en bit av andra godsaker från skåp och frys. Det behövs ofta inte så mycket, men en kopp te eller koffeinfritt kaffe + något sött är något jag ofta njuter av i soffan. Här några exempel:

kottfars_dressingMums att fylla brödet med.

9 kommentarer
  1. Hej Anna, jag undrar hur du förhåller dig till mat nuförtiden? Jag har själv jättesvår att hitta balansen. Äter antingen väldigt bra o balanserat, inte för lite o inte för mycket. Sedan ungefär var fjärde, sjätte vecka så ballar jag ut helt o bara vill hetsäta allt möjligt, helt okontrollerat… O då kan inget stoppa mig. Vill så gärna komma över detta mönster, men fattar inte hur, då det varit så typ 10 års tid. Tips? Tack för grym inspo!
    Kram

    1. Sofi – jag har avhandlat detta många gånger men gör det gärna igen för din skull 🙂

      Jag vågar inte råda dig eller ge mig in på orsaken till din hetsätning, men tror ändå den kan ha att göra med någon form av brist eller helt enkelt att du är för strikt mot dig själv? Jag har aldrig haft problem med hetsätning, visst har jag ätit väldigt mycket ibland – speciellt glass, men alltid med njutning. Det tror jag är det viktigaste när det gäller mat – att kunna njuta av det både när du äter och efteråt (dvs inte må illa, få ont i magen eller ha ångest). Mår du dåligt (kanske p.g.a. andra saker som gör att du hetsäter?) tycker jag du ska gå till någon och prata? Oavsett mår alla bra av att få ur sig saker som trycker.

      Min egen inställning är i stort att jag vill ge min kropp ”det bästa” och samtidigt äta det jag tycker är gott – både gällande ”nyttig mat” och ”onyttig”. Jag älskar att träna mycket och njuter av att äta typisk hälsomat samtidigt som jag kan tycka vilodagar och ”onyttig mat” är skönt/gott. Jag grundar med en näringsrik och mättande bas med utrymme för att vara flexibel, så exempeldagen är kanske inte så bra på så sätt eftersom jag bara åt egenlagad mat.

  2. Mums, din mat ser alltid så god ut även om det inte alltid är saker som jag gillar! Alltid färgglada (fulla!) tallrikar med massa härligheter, precis så som jag gillar det! 😉

    Jag har varit på semester i två veckor (flyger hem imorgon) och saknar köttbullar och tacos, haha! Och havregrynsgröten på morgonen!

    1. Elin – du och jag gillar maten, men det är alltid tudelat att lägga upp bilder som de här för mig. Jag vill inte att någon ska jämför sig med det jag äter. För mig är det så självklart med mycket grönsaker etc medan andra kan uppleva det stressande. Men idag står jag för mina matval till 100%, därför vågar jag ändå ärligt visa hur jag äter.

      Stackars dig som inte fått köttbullar och gröt på så länge. Tur att du snart är hemma igen 😉
      Kram

      1. Ja man märker att om man äter mer grönsaker än tex vitt ris, vit pasta, mos, etc.. Så måste man genast försvara sitt val. Det handlar ofta om att många tror att man inte vågar äta kolhydrater i den formen, men det handlar ju om alla dagens mål och sammansättningen. Plus vad man mår bra av!

        Haha, ja men ellerhur! Nu har jag tyvärr åkt på en liten magsjuka eller magbakterie så mycket vitt rostbröd (med mycket smör!) just nu, har med på flyget. Diabetesen jublar inte över det valet, inte jag heller som aldrig äter det annars… Men har man inget val så 🙂

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras