7 kosttrender

Just nu läser vi en kurs om omvärldsbevakning och trender på Nackademin, viktiga delar för en marknadskommunikatör att ha koll på. Min uppgift är bl.a. att observera, analysera och kommunicera hur marknaden förändras över tid för att ligga i framkanten, något jag själv tycker är väldigt intressant och därför har valt att delvis inrikta bloggen på.

Som bloggare får jag redan ta del av det senaste genom alla studier och nya produktprover jag får via e-post och bud. T.ex. det jag fick från Bounce tidigare i veckan och igår från ”Gott! by Malin” – Raw food-fika med högt näringsinnehåll som passar alla oavsett allergier, fritt från raffinerat socker, tillsatser, konserveringsmedel, gluten, laktos och annat, men fyllt av ekologiska råvaror. Perfekt leverans lagom till fredagsmyset och poppis både hos mig och barnen.

gottbymalin_fika

Julprodukterna Raw Gingerbread Snowball, Raw Christmas Cake med pepparkaksbotten, vaniljfyllning och saffransswirl samt Raw Choco Orange Cake med mörk chokladbotten, apelsin- och mjölkchokladbotten. Så vackra bakverk att jag nästan inte ville äta, men bara nästan och gott var det. Bollen smakade som pepparkaksdeg som jag tycker är godare än färdiga pepparkakor, men Christmas Cake var min största favorit.

”Dina gäster förtjänar att njuta varje dag. Och de förtjänar att må bra – idag, imorgon och resten livet.” Så står det på Gott! by Malins hemsida. Tjejen och företaget har mottot att alla ska kunna fika varje dag och må bra av det, befriat från dåligt samvete. Jag träffade Malin vid Blogger Boot Camp förra året och hon var ändå noga att poängtera att det ena inte behöver utesluta det andra. Att du inte ska behöver ha dåligt samvete över ”sockerfika” heller då och då, men den energin står du dig knappast på en längre tid, ger inte samma näring och är tyvärr förknippad med dåligt samvete för många.

hamp_jonna_provkaka

Jag delar Malins åsikter och hon är helt rätt i tiden med sitt företag då en stark trend är att det vi äter inte bara ska smaka gott utan även göra gott på insidan. Om detta står det mycket i Ridderheimsrapporten som jag fått hem – intressanta spaningar om hur vi handlar, lagar och äter i framtiden.Matens goda egenskaper för kroppen och samhället håller på att gå om själva smaken i betydelse för den totala upplevelsen” säger Sophia Salonen, marknadschef på Atria Scandinavia. Vi vill ”äta för att prestera” och strävar samtidigt efter miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet.

7 trender ur Ridderheimsrapporten:

  1. Den samhällsbyggande konsumenten. Medvetenheten där vi köper allt mer lokalt, ekologiskt och engagerar oss för ekonomisk och social hållbarhet. Ett exempel är Buycott – en app med streckkodsscanner som varnar konsumenter för producenter som upplevs som etiskt tveksamma.
  2. Den avskärmade konsumenten. Med stöd av tekniken är människor på väg att skapa närmare relationer till färre vänner. ”Tidigare prioriterades öppenhet och nyfikenhet, nu är det viktigare med trygghet. Vi kommer närmare varandra i våra så kallade filterbubblor, men samtidigt längre ifrån dem vi inte delar uppfattningar med. Olika grupper får allt svårare att diskutera med och förstå varandra” säger Magnus Kempe, trendanalytiker Kairos Future.
  3. Den disciplinerade konsumenten. Människor med disciplin och strikta rutiner där målet är att rusta och bygga sin kropp för att klara livets påfrestningar. T.ex. 5:2-dieten, ultramaraton, detox och military training är några exempel. En annan konsekvens blir att utmanande smaker (beska), tillagningssätt (raw food) och svåra texturer (grisöron) vinner i anseende.
  4. Bespoke food. Idag har konsumenter och företag stora möjligheter att samla in och analysera individspecifik information om hälsa och kost. Det öppnar nya marknader för skräddarsydda tjänster och produkter. Med skräddarsydda lösningar kan konsumenten identifiera de byggstenar som kroppen behöver just idag, t.ex. automatiska hemleveranser av matvaror som är skräddarsydda utifrån den information som konsumenten lämnat i olika digitala kanaler.
  5. Distributionsrevolution. Tillgången till information, alternativa butiker och leveranssätt ger konsumenten mer makt. T.ex. laborerar både Amazon och Google med drönare för leveranser i USA där Amazons vision är att kunna leverera inom 30 minuter.
  6. Magiska vätskor. Med inspiration från Asien läggs mer fokus på spadet än på huvudråvaran. Intressanta buljonger vid matlagning eller att dricka som de är. Bl.a. syns hälsomedvetna kändisar som Gwyneth Paltrow och Salma Hayek allt oftare med en flaska av buljongen Bone Broth.
  7. Alternativa proteiner. En av de tydligaste hälsotrenderna i många västländer är ett ökat proteininnehåll i kosten samtidigt som vårt köttätande ifrågasätts. Det pågår idag flera försök att bygga upp protein från dess minsta beståndsdelar. Att odla eller 3D-printa olika former av kött och köttliknande produkter har gått från science fiction till verklighet. Dessutom kan insekter, en vanlig proteinkälla i många delar av världen, vara ett möjligt alternativ även för oss i Europa.

tarta_gottbymalin

Min egen spaning:

  1. Apelsinchoklad – en trendig smaksättning i jul. Precis som i Gott! by Malin´s ena tårtbit är Bounce senaste boll av den smaken. Inget jag brukar vara så förtjust i men tillsammans med mycket mörk choklad gick det hem.
  2. Underhållning när vi äter. Av varandra, sociala medier, TV eller annat. Missa för allt i världen inte Solsidan i morgon. Jag och Jonas tittade ikapp alla avsnitt vi missat under höstlovsresan och jag skrattade så att tårarna sprutade åt Fredde och Mickan´s snarkdilemma (av igenkänning, haha).
  3. Sociala ”kokböcker”. Vi slopar böckerna som dammar i hyllan och kollar istället Instagramflödet och andra sociala kanaler för inspiration OCH interaktion. Här kan vi ju ställa frågor, få smakutlåtanden etc. – mycket bättre! Dessutom missar du ingen viktig högtid. Vet inte hur många kladdkakor jag sett i mitt flöde idag och snart i min ugn.
  4. Motpoolen. Jag tror ”logout” och ”cool down” kan bli två starka trender. Att avskärma sig från sociala medier och att ”behöva handla och äta med eftertanke”. Att vi stressas av all information, alla val och därför stänger ner vår smartphone och bojkottar innehållsförteckningarna. I alla fall ibland.

Har du någon kosttrend du vill lägga till?

4 kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras