Utomhusgym -träningsupplägg och inspirationsbilder

Som jag nämnt finns det många skäl att träna utomhus, speciellt en vacker höstdag med starka energigivande färger, fräsch luft, sol och ändå lagom temperatur för att inte svettas ihjäl. Skönt för både kropp och själ, dessutom gratis om du inte tränar med personlig tränare. Det gjorde Annika med mig i helgen på Gärdet. En fantastisk dag för utomhusträning – både för tränande och PTs.

Annikas vill gärna få in både kondition och styrka i sina pass, vill träna hårt och det fick hon med mitt upplägg. Efter uppvärmningsjogg och 6 pulstoppar i en närliggande backe tränade hon igenom hela kroppen med 50 repetitioner per övning. Räkna är ett bra sätt att hänga upp tanken, behålla fokus, och med så många repetitioner på kort tid (vila gjorde Annika vid behov/när jag såg att hon tappade tekniken) hålls tempo och puls uppe.

Träningsupplägg (50 reps/övning):

  • Uppvärmningsjogg
  • 6 backintervaller
  • Marklyft
  • Bröstpress
  • Knäböj
  • Räckhäv
  • Spänsthopp
  • Axelpress
  • Ryggresningar
  • Plankan med diagonalt benindrag

Nedan bilder av alla övningar som går att köra i de flesta utomhusgym. Allt fler byggs vilket är super för alla som vill styrketräna men inte har gymkort eller helt enkelt gillar bättre att träna utomhus. Perfekt att kombinera med en promenad/löptur, att köra vid som mammaledig med sovande barn i vagnen eller ta med hela familjen och låta alla vara med på sitt sätt.

utegym_markl

Marklyft.

utegym_bankp

Bröstpress.

pt_utegym_knab

Knäböj.

utegym_rackhav

Räckhäv.

utegym_hopp

Spänsthopp.

utegym_axelp

Axelpress.

utegym_ryggresn

Ryggresningar.

utegym_plankan

Plankan med diagonalt benindrag.

Imponerande starka Annika! Precis som du. 

4 kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras