Transportträning -plus och minus

On the bike again. Jag är så nöjd över att äntligen känna mig tillräckligt stabil i magen för att våga mig ut på min silvriga Scott i trafiken igen. Bästa transportmedlet för att slippa köer, inställda avgångar, stress, irritation, trängsel och komma i tid till saker i stan. Dessutom har jag längtat efter det härliga ruset av frihet och fart man får upp på cykel till skillnad mot för fots.

+ Syre och meditation. Ett skönt sätt att inleda och avsluta de fullspäckade skoldagarna på, både mentalt och fysiskt. Hinna vakna på riktigt, ladda upp med frisk luft (beroende på var?) och samla tankarna. Och på vägen hem likadant – smälta all information.

+ Miljövänligt. Med en rymlig cykelväska på pakethållaren eller cykelvagn får du med dig både prylar och barn utan att släppa ut avgaser.

cykelben

+ Naturlig vardagsmotion. Jag själv känner mig mer motiverad till det med ett mål i sikte än att bara ”gå för att gå” och extra nöjd när en cyklar förbi bilköerna. Perfekt att få in två pulshöjare T/R till Nackademin i Solna som även sparar tid och irritation.

+ Tid- och humörsparande? Beror på hur långt du har att ta dig, men bara att slippa gå till/från T-banan eller bussen spar tid. Att stå och vänta, åka rulltrappa och bli stressad över förseningar och trängsel.

Hur du får in mer vardagsmotion har jag skrivit om här.

ans_cyklsid

+ Positiv musikpepp, podcasts. Eller läxläsning? Att samtidigt lyssna på något bra är ännu en motivationshöjare under cykelturerna, även om det gäller att vara extra uppmärksam på trafiken. Jag har ögongen på skaft och inte volymen på max om jag cyklar i stan, men hellre musik än buller.

Eller passar på att göra läxorna. Vi har ofta filmer från YouTube att se på till dagens efter på skolan och är det bara någon som pratar kan jag sätta på en och lyssna.

Eller podcast. Mitt senaste tips är nya Träningspodden med Jessica och Lofsan och senaste lurarna jag fått hem att testa är de trådlösa och svettåliga lurarna av märket Run Free Pro.

– Svett och ful hjälmfrissyr. Både igår och idag regnar det (bilder från förra veckan) vilket gör det ännu mer klibbigt att cykla i regnkläder, men vid dåligt väder är det ännu mer folk och sura miner på T-banan vilket väger upp. Att ha gott om tid för att slippa spurta, ombyte och en borste i väska fixar biffen.

– För långt och tungt. Det finns såklart gränser för hur långt du kan gå/springa/cykla, men kanske det går att ta ena riktningen någon dag i veckan? Ta med ombyte och åka kommunalt hem en dag du inte skjutsar stora barn eller tunga prylar så har du fått veckans långpass med dubbel mening.

P.S. Om sportlurar. Min bloggläsare Maria bad mig om en utvärdering av bra löplurar och de här skulle jag sätta på plats 3 i min tidigare test som du hittar här. Bra ljud men inte lika som i mina Parot Zik och sitter snäppet sämre än mina borttappade JBL Reflect. Dock klart bland de smidigaste, snyggaste och bäst ljud bland de trådlösa in ear-lurarna jag testat. Pris ca 1000 kr. D.S.

3 kommentarer
  1. Tack Anna! Har velat i ett par veckor vilka hörlurar jag ska köpa men nu tror jag att det blir ett par Parrok Zik. Blir inköpta under kommande NY resan, hoppas de är lite billigare där:) Tusen tack ha en bra onsdag!

    1. Maria – jag älskar mina! Dock inte anpassade för löpning men jag använder dem ändå till det just nu när jag inte kan springa så fort.

      Hoppas du hittar dem & blir nöjd! Och ha en fin onsdag & grym resa. NY är fantastiskt 🙂

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras