Proteinchokladbollar och mellanmålstips

Ytterligare en bra sak med att gå i skolan är att det blir mer regelbundna måltider. Visserligen är det viktigare att äta efter hunger än klockan, ”var 3e timme är inget måste”, men ibland kan jag helt glömma bort att äta när jag är uppslukad av jobb och själv styr tiderna. ”Ska bara..”. Det resulterar i att jag kan sitta och hoppa på stolen för att jag är kissnödig och gigantiska portioner när jag väl kommer på hur hungrig jag är, men på skolan kan vi fika medan vi lyssnar och lunchrasterna är bestämda. Dessutom trevligt att alltid ha sällskap över maten.

Lunchlådor fixade jag igår liksom egna protein- och chiafröchokladbollar till mellanmål.

rawfoodboll

Förra veckan fick jag även hem några produktnyheter att göra raw food-bollar och bars från GoGreen. Kanon med färdiga blandningar när man vill testa göra egna raw food-mellanmål utan att ha alla ingredienser hemma, men i brist på en bra mixer gjorde jag bollar efter eget handrört recept. Lika enkelt att göra det som av en frömix, för som vanligt bara höftar jag och smakar jag mig fram till ett gott resultat av det som finns hemma.

Chokladproteinbollar med chiafrön, ca 4 stora:

Blanda, rulla, ställ i kylen, ät! Perfekt att ta med till jobbet/skolan och extra gott till en kopp kaffe. Mer om mellanmål med massor av recepttips hittar du här.

2 kommentarer
    1. Sara – jag vet inte eftersom jag inte brukar räkna kalorier på det jag lagar och äter. Min tro och erfarenhet är att man inte behöver räkna kalorier på bra mat ELLER de gånger en äter något bara för att det är gott, oavsett näringsinnehåll. Förstår dock om man har viktnedgång som mål av olika själ, men även då rekommenderar jag hellre små förändringar i din normala kost än att bli fixerad av att räkna.

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras