10 kom-igång-tips

hipthrust

Igår inledde jag visserligen min dag med styrketräning, men sen rörde jag knappt en fena. Tankade sol, snackade med vänner och bekanta, plaskade med fötterna i barnpoolen och åt jordgubbstårta (i klorvattenformat) vid Kampementsbadet. Riktigt skönt, men även om jag inte vet hur min framtid kommer se ut med studier/jobb är jag ivrig att komma igång – mer med övriga arbets/plugglivet än träningen som jag hållt igång hela sommaren.

För dig som tagit en träningspaus under sommaren ger jag här repris på en lista inför en eventuell nystart. Du kanske precis börjat jobbat, eller pågår semestern för fullt och då kan det också vara skönt med något att gå efter när det är dags. Ingen rock science, men kanske något av tipsen känns träffande?

  1. Gör en research över ditt intresseområde. Vad ska du träna? Vad tycker du är kul? Och var gillar du att träna – utomhus eller på gym? Kolla upp olika löpspår, utomhusgym eller inomhus, om du inte redan har ett träningskort. Fråga andra eller  googla efter närliggande träningsställen på webben.
  2. Avsätt träningstid som är din lyxiga egentid och inte går att ändra, precis som du gör för jobbmöten. Planera in runt 2-3 gånger i veckan i kalendern, d.v.s. inte för många så att det känns stressande, och värdera dem högt. Because you´re worth it! Alltid.
  3. Vet du inte säkert vad du vill träna eller har ett speciellt mål – testa olika saker för att få upp träningssuget tills du hittat något du tycker om. Ofta kommer det nya gruppträningsklasser till hösten och kanske är det något för dig? Eller byt träningsform helt. Börja springa istället för spinning om du mår bra av att vara ute i naturen. Strunt i trenderna och gör det du tycker är kul så är det lättare att hålla i träningen och njuta extra mycket.
  4. Planera och sätt upp mål. Behöver inte vara en tuff tävling – att ”må bra” räcker, men bara du hittar något som känns peppande. Mer om målsättning har jag skrivit här och här.
  5. Boka upp en tid med en instruktör/PT på gymmet första dagen. Berätta för honom/henne om dina mål och du får ett program och slipper ”hatta runt” och vet hur du ska göra på en gång.
  6. Eller kontakta en kompis, sätt upp gemensamma mål och synka era kalendrar för att träna ihop under hösten.
  7. Ladda ner en rolig app (20 tips) att registrera din träning med.
  8. Boka ett inspirerande konvent, t.ex. Hälso- och Träningsweekend Sälen 19-20 september där jag kommer leda en morgontur upp på Högfjället, Frisk & Stark Familj-resa till Mythos Beach tillsammans med Apollo under höstlovet 25/10 – 2/11, eller något av de som Träningsevent.se arrangerar.
  9. Köp nya träningskläder som du trivs i. Snygga kläder måste såklart användas!
  10. Känns det fortfarande motigt? Läs mina 11 motivationstips och tvinga dig själv att träna de första veckorna. Det tar ett tag innan du kommer in i en ny vana, men så länge det är ett självvalt beslut att komma igång lovar jag att du snart kommer älska den. Ja, för träning ger verkligen lyckoendorfiner som sen är svåra att vara utan.

Yeah! Då kör vi!

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras