Bygga tårta & pannben

Pannben. Förmågan att inte ge upp när det är lite jobbigt och tråkigt. Hur får man det? En av er läsare frågade i kommentarsfältet och mitt svar är precis som med allt annat – genom att träna regelbundet. När det gäller fysisk ansträngning som inte alltid lockat lika lätt har jag byggt upp min mentala uthållighet redan från barnsben. På en gård finns alltid sysslor som jag och mina syskon fick hjälpta till med, saker som inte alltid lockade men som bara var att bita ihop och göra.

ved1 ved2

Som att stapla ved. En till synes oändlig hög som skulle bäras och läggas att torka till vintern med gemensamma krafter. Detta tillsammans med bärplockning, slottern, snöskottning och annat gav indirekt ett rörelsebehov och insikten att arbete lönar sig. En tillfredställelse att se resultat, att bli sådär skönt trött i kroppen, få frisk luft, gemenskap och känna sig duktig.

Samma pannben använder jag idag vid träningen där jag vet att ”tristess vid långpass” ofta försvinner efter en stund då jag går in i ett mentalt och fysiskt flow. Det plus vetskapen om hur bra jag mår efteråt och hur stark jag känner mig av att utmana kropp och psyket. Genom att successivt flytta den mentala och fysiska bekvämlighetsgränsen framåt byggs både pannbenet, hjärtat och musklerna upp.

rensaogras

Sen finns det gränser för vad psyket klarar om du inte absolut MÅSTE. Rensa ogräs har jag gjort många många timmar, men det är ett bra exempel på mental utmaning som bär emot enormt för mig. Då staplar jag hellre ved, precis som jag hellre springer än spelar fotboll. Typiskt gårdsarbete blev dagens fredagsfys före..

vaffeltarta15

..fredagsmys! Som önskat fick Jonas göra sin egen födelsedagstårta av mormors våfflor, grädde och hemkokt hjortronsylt. Exempel på bild han kan ha som lockbete i en jobbig eller tråkig situation. Bygga sitt pannben på våfflor.

5 kommentarer
  1. Den mentala biten när saker är tråkigt fixar jag! Svårare är det att peppa sig när det blir tungt och jobbigt. Har svårt att pressa mig hårt. Ex på spinningen… Då känns det som att jag ”sparar” på mig för att orka hela passet. Så jag inte tar slut vid halva… Jag vrider inte supertungt för då tar benen slut….Det skulle jag vilja ändra på!!

    1. Linda – om du vet att du har orkat ett ex. 60 min spinningpass tidigare utan problem får du tänka att du göra det igen & dessutom klarar MER. Träningen gör dig hela tiden starkare så det du klarat innan klarar du igen – ännu bättre (mer rätt upplägg förstås, men som en bra peppande tanke när det känns jobbigt). En annan bra tanke är att ge järnet NU för du kan ju alltid maska i slutet av passet. Om du måste, annars är det bara att köra på hela vägen. Du är ju stark! 🙂

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras