Miljöpåverkan & hälsa

Det är så tydligt. Så fort vi kommer hem till stan åker axlarna upp en nivå, även när vi är lediga. Hjärnan letar efter ”vad som behöver fixas”, lägenheten känns trång och instängd, och det är ljud och barn överallt. Inga problem under vardagarna då vi faktiskt måste hålla ångan uppe för att hinna med allt, där lite stress och press är positivt för kreativitet, men på semestern blir det inte samma mentala avkoppling i stan. Det som behövs för att orka med vinterhalvåret.

jormuts15

Det vore intressant att mäta stressnivån i olika miljöer, det jag tidigare skrev är min egen största hälsobov och nutidens skäl till många sjukskrivningar. Ett mätinstrument runt hjärtat? Detta behöver jag dock inte fundera så mycket över nu när vi rest vidare genom Sverige mot nordligare delar och familjen i Jorm. Precis som de vidsträckta fälten i Skåne och havet vid vännernas hus på Åland (som översta bilden är från), är fjällen och Jämtlandsluften är magisk för hälsan, oavsett vad jag sysslar med här uppe. Och oavsett väder.

hotelltr_sunds15Igår anlände vi till ett 11° ”varmt” och mulet men alltid lika magiskt vackert Jorm, vår sista semesteranhalt och hälsoboost, efter en natt på Quality Hotell Sundsvall. Där hade de bra sommarerbjudande för barnfamiljer med gratis middag för två barn på restaurangen och en uppskattad påse med små presenter till allihop. Till föräldrarna lyxigt boende och för egen del min traditionella pre hotellfrukostträning. Med 7-sovare (eller snarare 9-sovare) till barn är det inga problem att både hinna sova ut själv och köra ett snabbpass:

Gårdagens träning 5 cirklar med vikter där jag orkade max 10-15 repetitioner och 1 minuts vila efter varje varv:

  • Hantellyft åt sidan
  • Sittande axelpress
  • Hantellyft framåt
  • Tricepspress på boll

Är helt nyförälskad i friviktsträning, att magen är tillräckligt stark. Några extra coreövningar behövs inte utöver detta eftersom jag fokuserar till 100% på att dra åt magkorsetten i alla övningar. Den får alltså sin träning på köpet i de andra övningarna och det är stor skillnad mot att öka tempot utan samma kontakt.

hotfruk15

Att trivsam miljön påverkar vår energi och därför ger bra träningsresultat har jag som sagt redan avhandlat, men den stimulerar även till en gladare mage. Genom sociala måltider där vi äter långsammare, tuggar och väljer fräsch mat. Med undantag. Självklart får alla välja fritt av en härlig frukostbuffé, våra maximalt med nutella, och så avslappnat blir det inte med 4 spralliga barn som sällskap. Men på Quality Hotel blev alla nöjda, äggröran var grym och här i Jorm kan vi bara öppna dörren när småttingarnas brallor fylls av myror. Släppa ut kalvarna på grönbete.

2 kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras