Bästa byggstenarna

ans_beach15

Aminosyror och överbelastning i all ära, men det krävs mer för träningsresultat, att bygga upp kroppen och må bra. Det är nu när jag mår så här 100% bra och känner mig starkare än någonsin som det är läge att analysera varför. Vad i detta perfekta är kan jag lära av för i alla fall må en gnutta lika dant i vardagen? Eller ”perfekta”? Jag lever inte perfekt balanserat (om det ens är möjligt) och alltså är inte detta nyckeln.

Som jag skrivit om tidigare är en bra metod att ta med sig det du mår bra av från en situation till en annan. T.ex. att yogaandas djupt när du är stressad och ta med din semesterkänsla in i vardagen. Leva liknande men i annan miljö.

1. Mindre stress: En viss del stress, positiv sådan, är livsnödvändig för att vi ska känna motiviation och stimulans, men precis som för mycket träning bryter negativ stress ner kroppen. Ledighet är en perfekt tid för återhämtning.

skane_vag

2. Miljön: Bara att komma ifrån tempot i stan, få miljöombyte och komma ut i naturen påverkar. Läker och bygger upp kroppen. Idag är vi tillbaka i stan, men även här är det tomt och lugnt. Stockholm blommar och människorna är lika avslappnade som vi.

strand_vila

3. Vila. Genom att nu släppa negativ press återhämtar sig kroppen betydligt snabbare – mentalt som jag nämnde, men även fysiskt. Jag själv förundras över hur pigg och stark jag känner mig trots att jag inte sover mer, men det är inte så konstigt eftersom jag förmodligen får mer kvalitéssömn nu när jag kommit ner i varv. Det plus mer vila under vaken tid, något som är nytt för mig då vi tidigare haft små bebisar att springa efter och passa och som inte sovit hela nätterna. Nu klarar våra barn mycket själva och leker (för det mesta) bra ihop.

forsakar2

4. Familj/kärlek: Man kan dö utan fysisk beröring och kärlek. Som mamma lever jag till stor del för mina barn, min familj, och även om det stundtals är påfrestande att vara tillsammans 24 h om dygnet (minus någon träningstimme) mår jag aldrig så bra som när jag får så mycket tid med dem som nu. Lycka som påverkar hela kroppen.

utf_trx_skane

5. Träning: På semestern har jag optimala förutsättningar att vila och äta för att kunna prestera, men eftersom jag prioriterar tid med familjen och inte kan köra så tufft efter magoperationen kan jag inte påstå att jag tränar ”optimalt”. Det blir mest promenader och korta styrkepass, men ändå ser jag resultat på kroppen och känner mig stark – ända ut i naglarna. Se punkt 1, 2, 3 och…

lax_sommar15

6. Mat. Proteiner, goda fetter, vitaminer och kolhydrater behövs ju också för att bygga upp kroppen och hålla sig frisk. Under sommaren är det lättare att hitta fräscha och närproducerade råvaror + att vi får mer D-vitamin från solen samtidigt som många ”unnar sig”. Glass och en iskall Cola – saker jag också äter/dricker oftare. Men som jag skrev i ett tidigare inlägg – dåligt samvete och ångest bryter ner och skadar kroppen mer än  dessa ”onyttigheter”.

jordg_gr

Gosaker som ofta är både gudans goda och vitaminrika sommartid.

7. Självbild. Lycka och välmående, att vara tillsammans med dom man älskar, att vara avstressad och utsövd, påfylld med nyttigheter och gosaker, få träna och känna sig stark – allt detta ger starkt självförtroende. Svårt att känna en trött vardag bland tvättberg, stress och lång to-do-lista.

beach15

Slutsats: Det var alltså inte någon strikt hälsokost, inte mer sömn än vanligt, ingen ”optimal” träning med tanke på överbelastning/vila, utan helheten som gör skillnad. Inte helt otippat. Alla byggstenar påverkar och den största skillnaden mot vardagen för mig är mindre stress och mer påfyllning av livskvalité nu på semestern. Så tror jag det är för många.

2 kommentarer
  1. Så sant Anna!
    Har själv fyllt på med energi från fjällen hela helgen. Massor av rörelse, god mat och karameller tillsamans med familjen. Känner mig pigg och stark inför de 2 sista arbetsveckorna innan semestern.

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras