Hälsosam barnmat

jonna_toaglass

Sportamore är främst känt för sin webbshop men har även en webbtidning där jag nu är aktuell med fokus på hälsosam mat för barn. Lätt i teorin, men den som har barn, heltidsjobb, är trött och stressad vet att det inte är lika enkelt i praktiken. Jag är ingen supermamma och ger mina barn snabbmat ibland, men har även några tips.

Läs artikeln på Sportamore magazine eller här nedan:

Att få barnen att längta efter grönsaker är inte det lättaste, men det finns knep att ta till. Anna Lissjanis guidar dig rätt.

Sund mat varje dag är förstås ett jättebra mål. Men trots alla intentioner om att äta nyttigt står man där i köket ibland och sticker till en skrikande liten en prinskorv, för att få tyst på gnället. Det är mänskligt. Men att få barnen att gilla hälsosam mat är ingen omöjlighet.

Anna Lissjanis skriver den populära bloggen Trend o träning, är utbildad personlig tränare, har läst mycket om kost – och är mamma till fyra barn. Den äldsta är tio år, mittenbarnet är åtta och dessutom har hon fyraåriga tvillingar.

– När jag blev mamma första gången hade jag som mål att jag aldrig skulle servera skräpmat och halvfabrikat. Tyvärr märkte jag att det kan bli stressigt på vardagarna och att maten ibland måste fixas snabbt, men jag har bestämt mig för att inte få dåligt samvete om jag serverar Mamma scan någon gång. Om basen är bra mat är det inte hela världen att vid något tillfälle ta det snabba valet, säger Anna Lissjanis.

Hur kan jag som förälder ge mina barn sunda matvanor?

– Få in det så naturligt som möjligt redan från början, när barnen är små. Ha en fruktskål framme, gör morotsstavar som snacks och gör ingen stor sak av när ni äter något som är mindre nyttigt. Så lite fokus på vad som är ”rätt och fel” som möjligt. Visa i stället att allt får ingå beroende på tillfälle, för att inte lägga någon laddning kring mat. Det tycker jag är viktigt.

Hur får jag mina barn att gilla nyttig mat?

– Gör den lite roligare. Forma biffar som hjärtan, ta fram pepparkaksformar och gör fina figurer av det grova brödet och skär ut mönster i melonen. Då blir det kul att äta. Du kan också lägga tomater, gurka och morötter som en glad gubbe och servera som en liten plocktallrik till barnen innan den varma maten är klar.

Varför är det så många föräldrar som gör sallader till sig själva och sedan ger barnen köttbullar och makaroner, tror du?

– Framförallt det faktum att man vill att barnen ska bli mätta och att man som vuxen gillar grönsaker mer än dem. För egen del handlar det också många gånger om dålig fantasi och stress, men ibland äter vi exakt samma vilket jag också tycker är viktigt.

h_aggrora

Tycker du det är en bra idé att aktivera barnen i köket?

–Absolut! Det är jättebra, de kan skära grönsaker, vispa, röra om i grytorna och rulla köttbullar. Det är alltid mycket roligare att äta det man själv varit med och gjort.

Hur gör jag som förälder om jag följer en diet och utesluter vissa saker, utan att påverka mina barn?

– Nu finns det ganska många dieter, som korttidsfasta, där du inte äter alls vissa tider. Det kan du hålla under dagen för att sedan äta nästan likadant som barnen när de är hemma. Däremot är det inget problem om inte alla äter exakt samma, om basen är densamma. Om det till exempel bjuds på lax och du följer en lågkolhydratsdiet kan man ha olika tillbehör. Det är inget konstigt att både barn och vuxna väljer olika eftersom alla har olika smak, allergier och annat. Alternativet är att ta en mindre portion och äta exakt samma.

När tycker du jag kan börja prata med mina barn om vad maten gör för kroppen och vad den innehåller?

– Det kan du göra redan när de är små, fast på ett tillgängligt sätt. Jag berättar för mina barn att kalcium är bra för skelettet och att det finns vitaminer i frukt och grönsaker till exempel. Mina äldre barn kan jag också locka med att bra mat ger energi till deras fotbollsträning och gör så att de växer och blir starka.

Hur hanterar jag en situation om jag har ett barn som börjar lägga på sig för mycket vikt och inte verkar ha någon botten?

– Du ska absolut inte förbjuda barnet att äta något och säga att det är på grund av vikten. I stället kan du som förälder göra sunda förändringar. Gör den nyttiga maten tillgänglig och minska på det som är mindre nyttigt. Därmed inte sagt att det ska tas bort helt, utan tillåt det i begränsad mängd. Servera obegränsat med grönsaker hemma så att de alltid blir mätta och ansträng dig för att laga gott av bra råvaror.

Hjälp! Hur kan jag stå emot som förälder om barnen tjatar om godis och glass?

– Först och främst genom att vara konsekvent och stå för att ett nej är ett nej. Annars lär de sig att det går att få sin vilja igenom med tillräckligt mycket tjat. I början kommer de bli arga och du får ta smällen, men försök då att avleda dem genom att prata om annat eller hitta på något kul. Ni kan till exempel gå ut och spela fotboll, rita, eller göra något annat barnen gillar. Bara för att det regnar behöver ni inte tristessäta en bulle.

Är det okej att ge barnen sockerstinna godsaker?

– I min familj har vi traditionellt lördagsgodis, men jag tillåter det också vid mer spontana tillfällen. Om de blir bortbjudna på kalas eller om det är fettisdagen till exempel. Jag vill inte att det ska bli en fixering vid onyttigheter så att de får skuldkänslor, eller vräker i sig när de väl äter det eftersom de annars aldrig får något. Tricket är att begränsa mängden.

Ge exempel?

– Det kan räcka med en liten chokladbit som efterrätt. Tänk på sambandet, att äta onyttigheter i samband med annan mat som sänker blodsockret är till exempel bättre. Undvik småätandet. Det kan du motivera med att det är dåligt för tänderna. Tandtrollen är en bra anledning, att säga att de blir tjocka av socker är däremot inget jag någonsin skulle rekommendera.

Vad bör jag som förälder absolut undvika att göra mot mina barn när det gäller maten?

– Uppmuntra och gör den hälsosamma maten lättillgänglig och god  i stället för att tjata. Det kan nämligen ha motsatt effekt. Undvik även, som jag nämnde tidigare, att prata om mat för att förändra sitt utseende. Betona fördelarna med näring i stället. Det är bättre att prata om att det finns vitaminer i grönsaker, att man håller sig frisk och att magen blir glad av sallad än att man ska äta det för att hålla vikten.

jonna_fruitface
När det gäller halvfabrikat och sötsaker vill jag komplettera med att man kan göra det bästa av situationen. Välj ex. korv med hög kötthalt och så lite tillsatser som möjligt, osockrad blodpudding och så mycket ekologiskt och närproducerat som möjligt. Och när det gäller sötsaker finns idag mycket goda recept som även innehåller bra näring, t.ex. de här chokladbollarna.

Fler smarta tips ger Karin på sin blogg och kanske även du har något att lägga till?

2 kommentarer
  1. Många bra tips du ger! Jag tror verkligen på det här med att låta barnen smaka på allt och att försöka äta samma mat, både barn och vuxna, så långt det går. Det blir enklare att tillaga och barnen får lära sig att gilla många slags smaker.
    Bilderna på Jonna är för härliga!
    Kram på dig!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras