”Bara” sallad

Du som följt mig sen bloggen startades vet att jag tycker om sallad. Eller rättare sagt grönsaker och aldrig i bemärkelsen ”vissen isbergsallad med tomat och gurka” om det ska vara som huvudrätt. Då vill jag ha en matig, mättande och färgstark variant, god för både öga och mun. Gårdagens ser du ovan då jag bl.a. grillade kycklingfilé och quronfiléer jag fått hem med en bud inför World Meat Free Day 15 juni, en dag för att uppmuntra till att äta mindre kött och i så fall välja det som är producerat på ett bra sätt.

Quornfilén blev god efter marienering i olivolja, soja och kryddor men lite torr. Därför passande att ha guacemole och mumsig, hemgjord beanaisesås av recept från 56kg.

grill_15

Jag åt även en saftig kycklingfilé och lökar av olika slag. Fantastiskt goda att grilla som tillbehör. Ja de flesta grönsaker passar att grilla och blanda i sallad.

laxsallad15

En annan favorit är lax i alla dess former. Tidigare i veckan åt jag den här salladen med kokosoljefräst bladpenat, paprika, rödlök, champinjoner, ägg, citron och majonässås som tillbehör. 

Att en sallad är ”bara sallad” är ett omodernt synsätt som jag tror håller på att försvunna, i alla fall i storstäderna. Här finns sallad på majoriteten av restauranger och caférs meny, det finns självplock i dagligvarututiker, på Pressbyrån och i USA är det jättestort med salladsbarer där man väljer bas och topping. Kanske är sallad nya generationens husmanskost? Men det finns fortfarande många förutfattade meningar om att äta sallad till middag:

  1. Du håller dig inte mätt av sallad”. Jo, med ordentliga portioner med protein, fett, samt rotfrukter, matkorn eller andra kolhydratskällor om du önskar. Även om grönsaker består av mycket vatten är det främst kolhydrater de är uppbyggda av, så i stor mängd kan de vara likvärdiga med ett par potatisar.
  2. ”Du får inte i dig all näring du behöver”. Jo, betydligt mer än pasta baserad på vitt mjöl. Som jag skrev ovan är det inte svårt att lägga till de näringsämnen du behöver. Välj bra råvaror, gärna ekologiskt och närproducerat så optimerar du näringsintaget.
  3. ”Sallad är för kaniner”. Knappast om du frågar mig. Man behöver inte vara vegetarian eller vegan för att äta sallad. Jag själv är alltid noga med att lägga till mycket protein i form av fisk, kyckling, kött, ägg, mejeriprodukter eller annat. Det mättar, är smakrikt gott och ger bra med byggstenar till kroppen.
  4. ”Sallad är bara för den som vill gå ner i vikt”. Absolut inte! Precis som LCHF är en sallad mat som kan vara minst lika kaloririk som traditionell husmanskost och inte påverka vikten över huvud taget. Lägg till fet sås, avocado, ägg, ost, rotfrukter, bröd eller någon annan kolhydratkälla om du inte är ute efter viktnedgång utan snarare den goda smaken, att bli piggare, få en skön magkänsla, fin hy och hålla dig frisk.

Mer salladsinspiration hittar du nedan.

sallader

Ugnsgratinerade rödbetor med fetaost, mozarellafylld kycklingfilé inlindad i bacon och stekta wokgrönsaker. Handskalade räkor med majonässås, avocado, riven permasanost och ägg. Grillad tonfiskfilé, fetaost- och spenatpaj, majonäs och ägg. Grillad kyckling, omelett med ost, avocado, oliver och allmänt grönt.

Sallad är bästa sommarmaten om du frågar mig. Smidig att ta med i en matlåda och äta kall på picknicken, vacker och lätt att hitta fräscha ingredienser till under sommaren, men ska jag äta det som huvudmåltid krävs som sagt lite ansträngning och läckra tillbehör. Bon appétit!

10 kommentarer
  1. Matiga sallader är sagolikt gott 🙂
    Älskar grönsaker, frukt, bönor, rotsaker, avocado, ägg, keso, fetaost, quorn i sallader!
    Bra kombinationer ger som du skriver en bra mättnad & fyller kroppen med energi!

  2. Mums på sallad! Jag gör gärna med broccoli, spenat, rödlök (eller salladslök), isbergssallad, gurka, groddar, sockerärtor och färska champinjoner. Sen proteinet är helst kyckling, men det går ju också att blanda hejvilt 😉 Sen en frukt till detta eller lite pasta i, eller knäckemacka beroende på om jag är sugen. Alternativt om jag är i behov av mer kolhydrater just då. Perfekt lunch 😉

  3. Så gott allt det ser ut. Räksallad kunde jag gott leva på. Och sådär tråkigt och tvärtom så tycker jag faktiskt att isbergssallad med tomat och gurka är godast.

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras