Uppladdning inför Göterborgsvarvet

Om bara två dagar står ca 64 000 löpare på startlinjen till Göteborgsvarvet. Jag har aldrig sprungit loppet och är lätt avundsjuk, men Göteborgsvarvet har funnits sen 1980 och kommer garanterat arrangeras flera år igen. För dig som ska springa nu på lördag har jag däremot några sista-minuten-tips hur du laddar för att upplevelsen ska bli så bra som möjligt. Med flera löplopp av varierande distans har jag erfarenhet av att förbereda mig, något som kan vara individuellt vad som funkar bäst, men vissa saker passar för de flesta:

1. Vila helt eller kör ett sista lätt pass idag eller i morgon, men rör gärna på dig i form av vardagspromenader för cirkulation så att benen inte känns för tunga på tävlingsdagen. Rekommendationer till allmänheten, men du som är van tävlande långdistanslöpare vet hur nära inpå du kan springa utan att trötta ut benen inför loppet.

2. Prioritera sömn. Det gör mirakel för återhämtningen och energin. 7-9 timmar mår jag själv bäst av.

ColdZyme

3. Håll dig frisk. Viktigast av allt, för hur vältränad du än är bör du inte springa med ont i halsen. Sömn, mat och värme är viktig för att undvika sjukdom, men även att du är noga med att tvätta händerna och undviker stora folksamlingar så gott det går. Skulle du däremot få förkylningskänningar så här sista dagarna före loppet är ett tips att du förebygger/förkortar förkylningen med ColdZyme eller OneCold. Det är muspray som du sprayar in i munhåla och svalg där det verkar mot själva orsaken till förkylningen. Det bildar en skyddande barriär på slemhinnan mot viruset.

ans_coldzyme

Själv är jag sällan allvarligt förkyld, men får ibland känningar i halsen och blir mer eller mindre snuvig av det barnen drar hem. Ett par gånger har jag testat ColdZyme som då snabbt minskat symptomen. Produkten har även genomgått en större studier som visat på att virusmängden reducerades till 99 % hos de infekterade och att antalet förkylningsdagar reducerades till under hälften jämfört med gruppen som inte behandlats med ColdZyme®Munspray.

ColdZyme hittar du på Apoteket och Apotek Hjärtat och finns i två olika förpackningar. En större som räcker mot 3 förkylningar, samt en mindre och billigare – ColdZyme®OneCold, speciellt framtagen för att förebygga vid ett tillfälle då du inte vill bli förkyld. Som Göteborgsvarvet.

mat_glass

3. Ät och drick. Det finns olika metoder och teorier angående tömning/påfyllning av kolhydrater, men själv ändrar jag inget mer än att jag ökar jag mängden kolhydrater något i maten dagarna innan + laddar med glass kvällen innan. Sistnämnda viktigt både för att jag vill ha i mig lättsmälta och goda kalorier, samt min mentala uppladdning. Viktigast är däremot att du väljer det du vet att du får energi av och som din mage inte blir orolig av. Salta maten extra och drick rikligt till det du äter, vätska som binds i kroppen till saltet och kolhydraterna du stoppar i dig.

grot_jordnsm

På tävlingsdagen är små måltider som inte ”sätter sprutt” på magen mitt råd. Eftersom första start för 21-kilometersloppet är kl 13 kan en stadig frukost + ett mellanmål/lätt lunch räcka, plus någon sportdryck du tål eller vatten. Överdriv inte vätskeintaget, den mesta vätskan finns redan lagrad i kroppen och det finns vätskedepåer längs banan.

Något koffeinrikt en 30-60 minuter innan loppet kan också göra dig mentalt och fysiskt pigg. Dessutom kan du med fördel ha någon typ av pre workout/koffeindryck/gel i vätskebältet, gärna med salt i, att dricka/äta efter ca 2/3 av loppet för en extra kick och vätskebalans.

outf_halvm

4. Kläder. På loppets hemsida brukar de ge råd vid tävlingsdagen. Annars – använd skor du är van att springa i (aldrig helt nya), sätt ev. på förebyggande skavsårsplåster där du vet att du brukar få skav (t.ex. hälarna) och kör lager-på-lager-principen med kläder. Bättre att kunna kasta av sig ett plagg om det blir för varmt än att frysa, men tänk på att du garanterat kommer bli varm när du satt igång att springa så hellre lite sval än för varm vid start. När det gäller material är tunna vindplagg och kompressionsplagg i funktionsmaterial bra i tajts och långa strumpor. Sköna, håller blodtrycket uppe, stabiliserar och ökar cirkulationen.

5. Akuttips! Inför ev. orolig mage har jag köpt hem Imodium Plus som motverkar ”diarré med gaser och magknip”. Finns receptfritt på Apoteket.

halvmaran_mal

6. Sist men inte minst – ha kul, njut av stämningen och ladda mentalt med en positiv inställning och så lite prestationskrav som möjligt på dig själv. Då kan det inte bli annat än bra. Känns allt rätt kommer du ändå dras med av stämningen och kunna prestera fint. Måla gärna upp en inre bild av ett roligt lopp,  något jag hade vid Stockholm Halvmarathon på bilden ovan, och se dig själv springa i mål redan idag.

Lycka till!

Inlägg i samarbete med Coldzyme.

8 kommentarer
  1. Hejsan Anna
    Försök att delta i Göteborgsvarvet. Fantastisk publik, väl organiserat och bra tillfälle att lära känna ” Götet”. Välkommen!
    Mvh
    Margareta

  2. Jag säger som Margareta, klart du måste delta i göteborgsvarvet Anna! Jag brukar springa det och även sthlm halvmara i sep. Dock tycker jag halvmaran i Stockholm slår gbg-varvet eftersom det är färre deltagare och skönare atmosfär i huvudstaden. Men det är min känsla och erfarenhet. Ska du delta i halvmaran i september?

  3. Bara för att du är sponsrad av coldzym tycker jag det är väldigt oproffsigt att uppmuntra till att springa 2,1 mil med förkylning i kroppen! Immunförsvaret är ju redan nedsatt vilket bara kommer leda till sämre resultat, att personen blir sjuk efteråt istället, försämrad återhämtning vilket i sin tur kan leda till skador!! Det borde du väl veta som jobbar med träning och ?friskvård??

    1. Maria – jag förstår inte hur du kan få det till att jag ”uppmuntrar” någon att springa som är sjuk. Coldzyme hjälper kroppen att göra sig av med viruset, men som jag skriver: ”Viktigast av allt, hur vältränad du än är bör du inte springa med ont i halsen.” Så funkar det inte ska man ju inte springa. Jag skriver inte detta bara p.g.a. mitt samarbete med ColdZyme, bara att det hjälpt mig & personer i studien.

  4. Göteborgsvarvet är verkligen särskilt, jag har sprungit det två gånger. En gång när det var molnigt och blåste (2012) samt en gång när det var helt galet varmt (2013) och mitt bästa tips om det är sjukt varmt är att tänka på vätska + salt dagen innan! Det vann jag väldigt mycket på.
    Sedan såklart som du nämner, att inte äta för tungt för nära starten, nästan så att man ska känna sig lite hungrig och absolut inte mätt på vätska! 🙂 Tror många gör felet att ladda med för mycket mat, både dagen innan och innan start, magen varken hinner eller kan ta hand om all energi.
    MEN oavsett så är det ett skönt (men också jobbigt) lopp att springa, man ska bara tänka på att seeda sig så man slipper hamna långt bak! (gjorde det misstaget första gången jag sprang…) Längtar tills jag får se att du har sprungit med glädje, det ger verkligen energi 😀

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras