Spinning vid graviditet & annat

Höj styret. Svårare än så är det inte att fortsätta med spinning när magen växer, efter en graviditet, om du har ont i ryggen eller av andra anledningar vill avlasta mag- och/eller ryggmuskler. Sitter du upprätt och fokuserar på att slappna av i axlar/armar för att låta benen göra jobbet är det bara de inre coremusklerna som aktiveras lätt, precis som vid en promenad. Undvik tung belastning, stående cykling, en puls högre än att du kan prata och lyssna på kroppens signaler så funkar cykling ända fram till förlossningen.

Idag körde jag mitt första riktigt pulshöjande pass sen diastasoperationen och lyckoruset sitter i än. 30 minuter med 30-20-10-sekundersintervaller. Så roligt med gemensam pepp, energihöjande musik, att få ta i och svettas ut ordentligt. Jag fick köra med betydligt lägre belastning än normalt för att inte trycka på med bålen, men jämfört med promenader och med en åtsittande korsett runt magen gick pulsen ändå upp rejält.

merrell_spin

Passade även på att köra lite axelträning (övningstips i film kommer senare) innan passet, samt att inviga mina nya somriga Merrell Pace Glove. De väger minst i träningsväskan och ger väldigt skön markkontakt, men är kanske inte den mest stabila spinningskon. Matchade dock cykeln och min träningsoutfit fint.

troutf_korsett

Svett inifrån korsett och ut. Härlig känsla och efterlängtad red face look.

Dagens träningskläder: Linne – Daily Sports, tights – Casall, strumpor – Gococo, skor – Merrell.

7 kommentarer
  1. Hej! Jag har en fråga som jag hoppas att du kan besvara – hoppas den inte är för personlig! Jag undrar om din ortorexi gjorde att din mens försvann? Och om du idag då du är frisk från din ortorexi har regelbunden mens? Jag undrar för att jag försöker förstå om en vän har sjukdomen. /kram

    1. Anna – jag är inte blyg & berättar gärna. Saken är att jag aldrig haft mens, även innan jag blev sjuk. Bara ”konstgjord” när jag tagit p-piller, men sen har den inte kommit igång även om jag är normalviktig med ”normal” andel kroppsfett. Nu tränar jag inte direkt hårt heller i förhållande, men PCOS är något som ligger i släkten.

      Dock är utebliven mens vanligt både bland elitidrottare & personer med olika ätstörningar. Och det kan ta många år att komma till rätta med.
      Kram!

  2. Jag hade hoppats på att kunna spinna hela graviditeten, men gjorde av andra anledningar ett uppehåll fram till v26 ca och sedan när jag inte kunde springa eller åka skidor längre (snön försvann) och ville testa spinning igen fick jag inte riktigt till det. Det kändes som att oavsett hur mycket jag höjde styret blev magen ihoptryckt och det var svårt att få nån kraft i benen. Det var obekvämt helt enkelt och jag gav det ingen mer chans. Men kanske skulle jag helt enkelt ha nöjt mig med att trampa ännu lättare motstånd. Det är väl så att det inte fungerar för alla helt enkelt, promenader är inte heller nåt som jag har tyckt varit speciellt bekvämt med en skumpande mage, utan det som har fungerat bäst har varit simning och styrka och en del längdskidåkning.

    1. Emma – en graviditet är ju så kort tid av livet då man helt enkelt får göra det som känns bra. Själv gick jag inte heller på spinning som gravid utan satt på bakåtlutad sittcykel med ryggstöd. Och precis som du fick jag ont av promenader & tog t.om. bussen 2 km till gymmet. Som sagt – man får göra det man kan & lyssna på kroppen. Bra att du hittade dina favoriter som funkade med magen!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras