Intressant om konditionsträning

När jag springer eller tränar högintensivt på andra sätt vill jag lyssna på musik. Det ger en extra flow och energikick fartiga låtar. Vid promenader och lugnare träning har jag däremot lättare att koncentrera mig saker runtomkring, som att lyssna på prat. T.o.m. lära mig något nytt. Det utnyttjar jag mina långsamma podwalks till nu under rehabperioden. Jag betar av ena podden efter den andra inom främst träning, hälsa och entreprenörskap.

Igår lyssnade jag på Fysiopodden där de pratade om konditionsträning och Jacob Gudiol gästade. Här några intressanta fakta från avsnitten som kanske kan intressera även dig:

  • För dig som satsar på muskelbygge är korta, högintensiva intervaller, ex. 4 x 4-minutersintervaller och backintervaller, bäst kombination om du samtidigt vill underhålla konditionen.
  • Cykling ”stör” styrketräningseffekten mindre än löpning då det främst är koncentriska moment som liknar ex. knäböj.
  • Stor muskelmassa/tunga kroppar kan påverka konditionsidrottare negativt, i alla fall långdistansare, men tung styrketräning med neråt 5 reps/set har visat sig ge positiv effekt. Det bygger inte muskelmassa på samma sätt som hypertrofiträning (med 9-12 reps/set).
  • Högintensiv konditionsträning i kombination till styrketräning är bättre än långa, lågintensiva pass för optimal fettförbränning. Dessutom mer tidseffektivt. Men som jag skrev förra veckan – det är inget en vanlig motionär kan göra dagligen eftersom det kräver längre återhämtning.
  • Koffein i stor dos ger positiv effekt på prestationen vid konditionsidrott. Krävs dock stora mängder varför tillskott är att föredra framför ”1 liter kaffe”.
  • Att överdriva västketillförseln vid konditionsidrott är onödigt. Även om du svettas stängs urinproduktionen av när du konditionstränar, och för mycket vätska kan rubba saltbalansen negativt. Det har t.o.m. lett till dödsfall för vanliga motionärer. Törst är bästa riktlinjen att gå efter, och för pass under 1,5 h är det varken nödvändigt att fylla på med vätska eller extra kolhydrater för prestationen.
5 kommentarer
  1. Intressant det där om urinproduktion för jag har verkligen förundrats över hur den ”stannar” av när man konditionstränar..

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras