Vardagsmotion mot Toppenform 2015

prom_var15

Mitt instagramflöde och bloggen är full av träningsbilder, men utöver det och timmarna som PT lever jag ett ganska stillsamt liv. Sitter mycket framför datorn och gillar att bara vara hemma. När barnen var små rörde jag mig mer mer i form av barnvagnspromenader, men idag känns det inte lika motiverande att bara promenera utan mer mål än just för motionen. Vilket är dumt. För precis som med rörlighetsträning, förra veckans tema mot mot ”Toppenform 2015”, är det bättre att motionera ofta än ”hårt och sällan”.

solnjuter

Nu när våren är här på allvar lockar det däremot mer att ta en omväg för att suga åt in några extra solstrålar. Just nu är det som att hela Stockholm vaknat till liv och varenda promenadväg och parkbänk är full, så nog är påverkar vädret våra motionsvanor. Men även regniga dagar mår du bra av syre och rörelse så om detta, att få in daglig vardagsmotion, handlar veckans och vårens sista tema mot Toppenformen.

Veckans mål är att få in åtminstone 30 minuters promenad/cykeltur eller likande per dag, utöver träningen på gymmet/fotbollsplanen etc, d.v.s. att röra på sig oftare under dagen. Detta går att dela upp, t.ex. med  3 st 10-minuterspromenader – till affären, skolan, T-banan eller liknande. 

Tips för mer vardagsmotion:

  • Hoppa av tunnelbana/buss en station tidigare och gå.
  • Sätt ett ”distansregel” att alltid cykla eller gå så länge det är ”mindre än 8 km” dit du ska. Du bestämmer en distans du har möjlighet att unna dig. Med bra promenadskor och deo i väskan vinner du alltid på att få syre istället för att förlora det i en trång tunnelbanevagn.
  • Boka en stående promenadtid med en vän. Terapi och motion i ett.
  • Utnyttja transportsträckor som träningstid. Planera och ta med ombyte dagen innan och spring till/från jobbet/skolan.
  • Gör det till en ”grej” av att alltid ta trapporna på kontoret/i tunnelbanan/hyreshuset.
  • Gå ett varv i kontorslandskapet 1 gång i timmen. Kombinera med att tjena på kollegorn = glad i både kropp och knopp!
  • Stanna ute en timme med barnen efter hämtning. Det finns inget bättre sätt att bli av med jobbstress än utomhusvistelse – samma sak med barnen som blir nöjda och lugna av frisk luft.

jj_handenJonna och Junior på promenad efter att ha lämnat storebröderna på skolan hösten 2013.

Se vinsten av en gladare kropp och ett lugnare sinne med mer vardagsmotion. Because you´re worth it ♥

3 kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras