Sockerberoende?

ombar2

Dagens ämne under temaveckan kost är SÖTT! Många människor har ett komplext förhållande till socker och sötsaker, vilket gjort socker till ett omdebatterat livsmedel. Förmodligen är ”sluta med socker” det som flest bestämt sig för tillsammans med ”börja träna” i januari. Det finns många olika påståenden om hur socker påverkar hälsan, varav vissa är vetenskapligt underbyggda medan andra baseras på myter och faktafel. Dessutom färgas många artiklar och påståenden av marknaden. Trenderna skapas för att vi ska konsumera. Socker- och low carb-produkter fanns t.ex. inte på ICA för bara ett par år sen, men finns nu överallt.

För när folk väl tröttnat på ”mirakeldieten” kommer en ny med tillhörande produkter, kokböcker och magasin. 

milla_choklNågot sött till kaffet? Ja tack, gärna en bit choklad om du frågar mig och Milla. 

Inget är bra i för stor mängd, och många (inkl. mig själv) har svårt att leva ”lagom”. Det kan därför vara lättare att helt undvika det som får oss att överkonsumera, men samtidigt har socker många positiva egenskaper – både fysiskt och mentalt. T.ex.

  • För oss som tränar kan det ge snabb energi vid prestationsidrott och påskynda återhämtningen. 
  • Socker ökar hjärnans innehåll av signalsubstansen serotonin, vilket gör oss glada, avslappnade och minskar oro/problem vid depression.

Många gånger tror jag fixeringen kring vissa livsmedel kommer just av att vi undviker dem, och dessutom är lusten till det söta är djupt ingrodd från våra biologiska arv. Trenden säger oss att vi inte får äta socker, medan lusten säger att vi ”måste” göra det. Detta leder till en inre konflikt där man känner sig beroende av socker på ett negativt sätt, och ju mer förbjudet något är – desto intressantare blir det.

sotpotatis_morotRisken är att allt som smakar sött dras över samma kam och god, mättande, billig och hälsosam mat undviks i onödan.

Problemen med befolkningens ökade fetma beror inte på kolhydrater eller socker i sig – snarare inaktivitet samt att många har svårt att balansera sitt energiintag mot sin energiförbrukning. Dolt socker i många produkter gör det också svårt, och många har ett problematiskt förhållande till mat. Känslor styr vad vi äter/inte äter, vi tar ut vårt kontrollbehov (eller släpper kontrollen) på sött som ger snabb tillfredställande njutning och aktiverar belöningssystemet. Kan det vara det sistnämnda vi är beroende av snarare än socker i sig?

godis

Jag tror på att äta ordentliga mättande måltider, utan förbud mot specifika livsmedel. Du som följt mig en längre tid vet att jag sett båda sidorna – den helt sockerfria och den där jag ätit även om jag inte varit sugen. Inget av det var optimalt, och nu äter jag ett mellanting mellan detta. Grundar med bra mat, är ingen perfekt människa och slarvar ibland, men får tydliga signaler från kropp och psyke när jag det går åt fel håll. Hur tråkigt det än låter är lagom alltid bäst.

Vad tror du? Upplever du sötsug som ett problem? Kanske är orsaken något annat än att ”glasspaketet ligger i frysen och ropar”?

  • Har du ätit ordentliga måltider under dagen så att du blivit mätt? Hunger och näringsbrist ökar sötsuget och tankarna på sött, men en mätt och balanserad kropp är nöjd utan.
  • Har du sovit bra under natten? Kanske kommer sötsuget av att kroppen söker en snabb kick som höjer energin?
  • Har du druckit vatten? Sug kan komma av vätskebrist, även om ytterst få lider av detta i dagens ”vattendrickarsamhälle”.
  • Är du i mental obalans och ledsen över något? Kanske försöker du dämpa en känsla du inte kan kontrollera?

choklb_ans

Eller bara sugen? Livet är till för att levas och njutas av tycker jag, och ibland är det bara att gilla läget och mumsa.

Som jag skrev igår är kost ett svårt ämne och det är högst personligt vad du mår bra av. Jag är absolut inte emot att äta sockerfritt, jag väljer själv ofta naturella/sockerfria produkter (ex. hemgjorda chokladbollar, naturligt söta av dadlar), och tycker du ska fortsätta med det du mår bäst av. Inlägget handlar om när sötsuget leder till negativa konsekvenser som rädsla och dåligt samvete, överkonumtion av lightprodukter eller nedstämdhet. Men upplever du inget problem finns inget problem.

30 kommentarer
    1. Vad bra att jag inte är ensam om att tänka så här Isabella. Jag tycker i & för sig att alla får göra som det vill – jag dömmer ingen, men att vi ska må dåligt över vad vi äter & inte äter tror jag ingen mår bra av.

      Kram!

  1. Håller med! Sedan är det nog också så att många DRICKER en massa socker utan att riktigt tänka på det, och det är därifrån viktuppgången kommer. Man blir ju inte så mätt av läsk… Märker tydligt den biologiska kopplingen mellan socker och vakenhet när det gäller mina barn. De får inte mycket tillsatt socker hemma (tror jag, jämfört med andra barn), men om de är för trötta för att äta middag efter förskolan kan en liiiiten sockergrej (typ 1/4 pepparkaka) vara det som väcker deras aptit och får dem att äta en rejäl middag. Eller hindra den yngsta från att somna vid matbordet…

    1. Josefine – ja, det stämmer. Mycket socker är dolt i läsk, lättyoghurt osv, vilket är ett problem om man inte är insatt & ex. är överviktig. Men ändå tycker jag inte man behöver vara rädd för socker. Rädsla & förbud kan skapa mer ångest än fördelar.

  2. Kolhydrats brist. Finns det? Jag tog hjälp av en PT under hösten för att jag tränat för hårt och ätit för lite. Han menade att man inte kan ha kolhydrats brist. Kolhydrater gör väl också i många fall att man får ett sug på sötsaker?!
    Det jag nu gör, efter att fått hjälp av honom är att äta protein, fett, grönsaker till lunch och middag. Har jag tränat äter jag kolhydrat till målet direkt efter det. Jag äter 6 mål om dagen men kan ändå vara riktigt hungrig, särskillt efter lunchen och innan mellanmålet. Det är inte enkelt, det som stör mig mest är att jag inte gått ner så mycket i fett vikt som jag önskat.

    1. Linda – kroppen bryter ner fett och protein till glykos när det saknas kolhydrater, så visst stämmer det att du klarar dig utan. Dock är detta en jobbigare process för kroppen än att använda kolhydrater som är bästa bränslet vid högintensiv träning. Men det jag framför allt vill poängtera med inlägget är att du kan må dåligt rent psykiskt av förbud. Att det kan leda till en fixering som får dig att må dåligt eller att hitta andra vägar att tillfredsställa sötsuget på (ex. litervis med lightläsk, tuggummi etc.).

      Men nej, det är inte enkelt, men jag tror vi behöver slappna av lite mer. Jag är inte insatt i om du har mycket övervikt, hur du tränar eller äter, men törs lova att lyckan inte sitter i en fettfri kropp. Vi kan alla behöva tänka till på varför vi har vissa mål, varför socker är dåligt/bra för oss osv, vara lite mer tillåtande mot oss själva & hitta en bra balans. Sjukt svårt – jag vet.

  3. Tillhör dem som inte ska äta socker i januari. Behövde utesluta eftersom jag åt väldigt mycket under julen. Och ju mer man äter desto mer vill man ha. Iallafall jag 🙂
    Önskar jag kunde ta ett par bitar och vara nöjd med det, men det slutar med att jag attackerar hela skålen….
    När jag hållit uppe en månad så kan jag hålla mig till att äta bara på lördagar.

    1. Linda – det kan absolut vara bra att känna efter ett tag hur du mår utan tillsatt socker, & som jag skrev – alla måste hitta sin egen väg att gå. Dock kan det vara bra att känna till att det kan finnas en orsak till sötsuget & att det inte måste vara en så stor grej att äta det då & då 🙂

  4. Håller helt o fullt med 🙂 har ju själv varit i förbjudträsket o inte tillåtit mig äta varken socker eller fett. Detta ledde ju inte till ngt friskt tillstånd. Nu försöker jag jag balansera mkt träning m hälsosam mat 🙂

    Det är så härligt att läsa din blogg! fortsätt att inspirera!

  5. Men alltså, jag älskar dig 🙂 Du sätter ord på saker som jag själv får tungvrickningar av. Detta är exakt vad jag skulle få fram. Så bra Anna. Okej om jag länkar detta inlägg?

  6. Här är jag böjd att inte hålla med. Socker medför nog ingenting gott egentligen, utom just det enda att det faktiskt är gott! Läs Ett sötare blod och Det sötaste vi har av Ann Fernholm tex. Eftersom det är gott äter jag socker ibland, men försöker begränsa mitt intag till lördagar då jag äter godis. Visst är det medfött att gilla sött men sedan jag drog ner på sockret har jag blivit känsligare för sött, ett sött äpple är numer oerhört sött i min värld. Och visst finns det de som tjänar pengar på low carb, men åtskilliga tjänar också pengar på high carb om vi ska vara sådana. Större delen av livsmedelsindustrin med tillsatt socker i det mesta tex. Coca-Cola för att nämna ett företag som troligen omsätter mer än kostdoktorn och LCHFklubben gemensamt ;-). Själv bytte jag till paleo/liberal LCHF i just januari 2012 och för mig är det no turning back. Jag äter just naturlig mat, undviker mjöl, främst vitt och socker samt äter mycket naturligt fett. Jag mår himla bra av att äta så, mycket mindre sugen och mycket mindre hungrig. Äter 2-3 mål om dagen och mår som en prinsessa. Att vara satt på fettdrift är ju dessutom helt optimalt när man som jag långdistansar. Kan springa 2-3 timmar på bara vatten utan problem. Jag tycker dessutom att det är lättare att bygga muskler på en fettrik kost. Jag tror att problemet är att folk fokuserar för mycket på low carb och för lite på high fat delen av LCHF. Mycket fett gör människan god och glad och för mig och många andra har det gjort underverk för just sötsuget. En annan sak som jag stör mig på när LCHF är på tapeten är att man fokuserar så oerhört på förbudsdelen. Bara för att man tror att socker är av ondo behöver man inte ha nolltolerans (Ann Fernholm är ett ypperligt exempel på detta). Jag tror att det är dåligt men äter ändå choklad och en bulle ibland. Är man diabetiker eller sockerberoende måste man kanske köra nolltolerans men för oss vanliga, friska människor är det ok att fuska lite. Men att rent socker skulle vara bra för oss tror jag inte ett ögonblick på. Och varför det skulle vara farligt att byta pastan mot strimlad zucchini eller fräst vitkål är också för mig en gåta. Kolhydratsbrist lider jag inte av ens under mina mer strikta perioder. Men det är också viktigt att komma ihåg att vi alla är lite olika och mår bra av att äta på olika sätt. Både du och jag verkar ha hittat vårt sätt och det är kanon. Jag skulle bara önska att det inte var så vanligt i träningsbloggosfären att man klankar ner på mitt. För vissa av oss mår helt enkelt väldigt bra på grönsaker, fett och protein.

    1. Sanna – det du missat med mitt inlägg är att jag precis om problem med sötsug av olika anledningar. Äter du LCHF & på så sätt slipper det är det ju kanon, men precis som du skriver missar många fett-delen när de drar ner på kolhydrater. Dessutom behöver vissa av oss öka kolhydratmängden (vilket absolut kan bestå av vitkål/grönsaker & inte alls måste vara pasta/vitt mjöl) för att må bra psykiskt. Att gå med låga nivåer av serotonin kan orsaka depression, något jag själv har upplevt.

      Jag tycker inta att jag ”klankar ner” på något sätt att äta. Istället tycker jag det låter som att du lever precis så jag menar & jag själv äter – att man kan äta medvetet men utan förbud. Vet du vad du mår bäst av blir det naturligt att väljer den maten, men genom att du inte har nolltolerans mot socker/kolhydrater behöver det inte bli något problem i sociala sammanhang eller när du verkligen är sugen.

  7. Anna: jag måste bara fråga hur fort du springer dina långpass? Min erfarenhet är nämligen att fettdrift fungerar okej för lugn löpning, men inte för att prestera optimalt tempomässigt.

    1. Titti – jag föredrar som du att springa långpass med protein/fett i magen, men med fulla glykogendepåer från påfyllning kvällen innan. Springer sen en hastighet mellan 5-6 min/km. Men det är olika beroende på dagsform & sällskap, som jag gärna har vid långpass 🙂

  8. Hej!

    Jag har varit sockerberoende. Det var på den tiden när jag bodde i Sverige för 8 år sedan. Det finns ju godsaker överallt och fika är ju något man ofta gör i Sve. Jag hade alltid smågodis hemma och åt varje dag. Min familj var också väldigt uppmuntrande till att äta godis och det man var sugen på. ”Ta nu en bulle till, vettja”..

    Jag tycker att generellt sett så verkar svenskar bli mer och mer medvetna om vad de stoppar i sig, det är väldigt positivt 🙂

    Tack vare min träning och ändring av livsstil (en process på flera år) så äter jag inte så mycket sött längre för jag tycker inte lika mycket om det. Jag tror att jag avvänjt mig. Jag älskar dock mörk choklad och naturens godis; Frukt och bär. 🙂
    Varierad kost och lite sött ibland om man är sugen på det tycker jag är bra.

    Tack för att du tar upp det här viktiga ämne 🙂

    Kram

  9. Bra inlägg (i vanlig ordning här hos dig, med andra ord) men jag bara måste kommentera sista bilden – de där chokladbollarna ser ju bara fööööör goda ut. Vilket dunderrecept som måste ligga bakom! 😉 Kram på dig fina!

  10. Titti: mina långpass springer jag oftast i ett tempo runt 5:30-6:30 per km. Mina intervaller springer jag runt 4, så nog har jag viss explosivitet även på fettdrift. Jag har en kompis som fick öka kolhydrats änden för att han tyckte att han blev alltför lite explosiv, själv äter jag ju kolhydrater i viss mängd och jag tycker mig vara explosiv nog. Jag klättrar även vilket är mer explosivt och det tycker jag funkar. Man får väl testa sig fram vilka mängder fett vs. Kolhydrater msn ska ha. Så där är jag helt överens med Anna :-).

    1. Sanna – jag har läst att tjejer kan prestera på högre nivå än killar på fettdrift. Kanske för att vi oftast har mer kroppsfett & genetiskt klarar oss bättre på det än killar (min egen teori)? Hur som helst tycker jag detta är väldigt intressant, och som du skriver måste vi testa oss fram. Svårt, men man lär sig!

  11. Jag kan känna om jag tränat väldigt hårt att min kropp skriker efter kolhydrater. Jag har ätit mig mätt så det är inte magen som är hungrig och heller inget sötsug. Jag märker helt klart att jag återhämtar mig bättre när jag t ex druckit en proteindrink med kolhydrater jämfört med en med låg andel kolhydrater. Sugen på godis eller annat sött blir jag väldigt sällan och om jag blir det beror det på att jag inte ätit ordentligt eller är i obalans av annan orsak t ex sjuk. Men det är även situationsbetingat, typ till fredag kväll eller film. Jag blir så trött av socker så om jag äter gör jag det helst på kvällen så jag slipper förstöra min dag. När jag äter något sött väljer jag helst bort smågodis men mer för att det innehåller annat skräp och inte för att jag till varje pris vill undvika socker.

  12. Mycket bra i skrivet väldigt mycket som stämmer in på min filosofi, just beroenden överlag tror jag man först blir av med genom att nogrannt gå igenom alla aspekter i sitt liv och hitta områden där man kan ersätta lite av de belöningar man får av sitt beroende , hitta en balans helt enkelt.

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras